قالیباف، نامزد انتخابات 1403 تصریح کرد: ما در برنامه هفتم ۳ سال شبانه روز با این برنامه زندگی کردند دوستان به من می‌گفتند که دست از این برنامه بردار که مانند شش برنامه دیگر از تو اجرایی نمی‌شود اما قول شرف می‌دهم که این برنامه اجرایی و تحقق پذیرترین برنامه خواهد بود، ما باید یک سفر حمایتی برای بخشی از جامعه که زیر خط فقر هستند پیش بینی کنیم حتماً اگر این قشر از جامعه قصد ازدواج دارد باید ۶ قلم کالا را تامین کنیم و ما در دولت تحت سپر حمایتی ما به تفاوت را یارانه بدهیم.

به گزارش جماران؛ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بی عرضگی و ناکارآمدی ریشه اول فساد برای حیف کردن سرمایه‌های کشور است.

میزگرد اقتصادی انتخابات چهاردهمین‌دوره ریاست جمهوری در رسانه ملی با حضور محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

قالیباف در این نشست گفت: طبیعتا میزگرد اقتصادی است. انقلاب اسلامی افتخارات زیادی آفریده است و در حوزه نقد و مردم سالاری دینی اتفاقاتی داشته است،. رشد اقتصادی سالانه ما یک درصد بوده و میزان نقدینگی ۲۷ درصد بود. یعنی دخل و خرج خانوادگان ما به هم نمی‌خواند . معیشت اوقات فراغت و سلامت آنان با مشکل مواجه شده است.

وی بااشاره به وضعیت پارس جنوبی ادامه داد: این شرایط حساس و اساسی است و دیگر نمی‌شود آزمون وخطا کرد و نمی‌توان مدیری انتخاب کرد که قوی نباشد ما نباید مدیری انتخاب کنیم که اجرای قوی نداشته باشد دانش نداشته باشد. ما باید بدانیم که امروز در سفره مردم چه می‌گذرد. ما باید اصلاحات اقتصادی انجام دهیم. اقتصاد ما به سیاست خارجی هم مربوط می‌شود. بی عرضگی و ناکارآمدی ریشه اول فساد برای حیف کردن سرمایه‌های کشور است. برای رسیدن به نقطه مطلوب دو کار انجام بدهیم مهار تورم و دوم رشد اقتصادی است.

در ادامه شاکری مشاور قالیباف گفت: در سال ۱۴۰۰ با یک شیوه کسر بودجه مواجه شدیم. در حالی که با کسر بودجه مواجه باشیم، عملا نهاد ناظر هیچ توضیحی به جز حق‌زدایی مبنی بر اینکه کل اعتبارات بانک‌ها چقدر است، گزینه به جز آن مطرح نکرد. برای اینکه ساده‌تر کنترل تورم این است که پدر نمی‌تواند حساب بانکی پسر را کنترل کند و این موضوع به کاهش نقدینگی منجر شد. گام‌های آن را در بخش‌های مختلف در شاخص کارهای اقتصادی در ۱۴۰۲ بودیم. اتفاق دیگر افتاد در انتهای ۱۴۰۲ شاهد انتشار بهره سپرده درکلیه بانک‌ها بودیم و وضعیت رکود شدیدتر شد. در این دوره همه اصناف و کسبه وضعیت رکود حس می‌شود و تابلو بورس سرخ می‌شود. 

وی تصریح کرد: در کوتاه مدت بانک مرکزی باید حضور فعال داشته باشد. ما در یک دو راهی وجود داریم که هر دو بن بست است. یک طرف نگران تورم بالا هستیم. تورم را به قیمت رکود را انجام دهیم. به این شکل که راه راحتی نداریم. کنترل تراز نامه خیلی مهم است که ترمز باید بکشیم اصلاح سیستم بانکی و کنترل کسر بودجه است. به طور خاص درباره اصلاح بانکی تجربه دردناکی داشتیم. 

وی افزود: ما در نقطه‌ای هستیم که وارد اصلاح سامانه بانکی شویم. بخش خصوصی رکورد پیدا کرده که نیازمند پاسخ درست برای اصلاح سامانه بانکی هستیم. آقای قالیباف نسبت به نحوه تولد رشد قانون برنامه هفتم گزینه خوبی هستند تا ایفای نقش کنند امادگی ایستادگی برای تصمیم سیاسی را دارند.

در ادامه قالیباف افزود: یکسری می‌گویند در مورد قانون‌گذاری چه کردید، موضوع قانون‌بانک مرکزی تغییر پیدا کرد و برنامه هفتم هم اضافه شد تا در مورد کسری بودجه و ناترازی بانک برنامه خود را اجرا شود. این موارد جز کاغذ بیش نیستند و نیازمند مدیر قوی است تا برنامه را اجرا کنند تا اثر آن را در سفره مردم ببینیم.

سیاح مشاور قالیباف گفت: ۱۰ سال با رشد پایین، اقتصاد را پشت سر گذاشتیم. برای حل مشکل سرمایه‌گذاری در داخل کشور، دو قانون تسهیل صدور مجوزها صادر شد. پوسته سخت رسیده سه تا مجوز داریم. مجوز خانگی مجوز صنفی و دستگاهی صادر شد. در مجوز صنفی سخت بود چون امضا طلایی وجود داشت و حل شد. بعد از آن نوبت به مجوز دستگاهی رسید. اما مجوزهایی که در آن رانت وجود دارد امضا طلایی وجود دارد که میلیاردی است و بعد به سختی انجام شد شکستن پوسته سخت نیازمند یک مدیر قوی است.

وی تصریح کرد: سیستم‌های ناکارامد می‌گویند اگر مجوزها را حذف کنید ما دیگر اینجا چه کاره‌ایم و ما باید با این سیستم مقابله کنیم. اما ان‌هاییکه چوب لای چرخ کارآفرینان و تولید می‌گذارند باید این چوب را در بیاوریم. ما مرد جنگی می‌خواهیم که بجنگد. کارآفرینان امروز زمین زده شدند. اما در وزارت اقتصاد و برق و آب اذیت می‌شوند. ما کسی را می‌خواهیم که شرکت کهنه را جدید کرده باشد. ایشان پلیس ۱۱۰ را راه اندای کرده است. ما اگر آمریکا را داشته باشیم و نتوانیم این مشکلات را حل کنیم نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

قالیباف گفت: ما یک نتیجه می‌گیریم. اینکه قانون دائمی داریم و نظام تامین مالی را تامین کردیم برای جهش اقتصادی از طریق قانون دائمی همه اصلاحات را انجام دادیم و امروز گیری در این زمینه نداریم. برنامه هفتم آماده شده است. شش برنامه زیر ۳۰ درصد تصویب شده است. ما برای سرمایه‌گذاری در جهت نفت و گاز امروز نیاز به مدیر قوی داریم تا این حیف و میل را جلوگیری کند تا با امنیت سرمایه گذاری کنند و گرنه مردم ریال را تبدیل به ارز و سکه می‌کنند یا از کشور خارج می‌کنند. بنده متعهدم این برنامه را اجرا کنم.

آل اسحاق گفت: علیرغم هزینه‌هایی که در دولت و ملت انجام شده نهایت یک برنامه تبدیل شده و روسای جمهور باید اجرا کنند اما ۳۰ درصد انجام شده و برای اجرا باید یک مدیر قوی باشد. یک مقدار ریزتر بگویید مدیر قوی یعنی چی و اینکه مدیر قوی اجرایی چگونه می‌خواهد اجرا کند و چه کسانی نگذاشتند ۷۰ درصد برنامه اجرا شوند؟ عواملی که نگذاشتند که این برنامه را اجرا کند چه کسانی هستند؟ شما برنامه را به چنددرصد می رسانید؟ ضمانت حرف شما چیست و اگر نشد و به درصد نرساندید چه خواهید گفت؟

وی افزود: فرمودید سفره مردم کوچک شده و دخل و خرج آنان به هم نمی‌خورد چه برنامه‌ای دارید. چند موضوع طبقه متوسط به پایین ما که ۶۰ درصد جامعه هستند ۷۰ درصد هزینه‌های آنان در ۵ حوزه است. معیشت مسکن بهداشت آموزش و پوشاک است. بقیه مایحتاج با ۳۰ درصد بگذارند. سوال من این است که در همین مدت ۷۰ درصد از درآمد به ۵۰ درصد خواهد رسید با تورم ادامه می‌یابد. موضوع خودرو یکی از چالش‌های اساسی کشور است و تبدیل به آرزو شد. فاجعه را  چه طور حل می کنید؟ آیا در زمان شما حل خواهد شد یا وعده و وعید است.

در ادامه قالیباف در پاسخ به سوالات آل اسحاق ابراز داشت: همینطور که اشاره کردید من اعتقاد دارم که حتماً یک مدیر قوی آگاه و مسلط بر امورات می‌تواند این کار را انجام دهد شما می‌فرمایید چگونه یا چه ضمانتی ضمانت عملکرد، تحول عظیم در هوافضا هم در مدیریت هم در ساختمان هم در بخش‌های دیگر در بحث پلیس روزی که من از نیروی انتظامی خارج شدم که مردم ما در هر جایی اگر لازم شد با یک تماس با شماره ۱۱۰ پلیس در ۵ دقیقه حاضر شود. همیشه در بودجه‌ها ۷۰ به ۳۰ به سمت زیرساخت‌ها و مولدسازی است

وی ادامه داد: ۱۱۰ یعنی ۲۰ سال قبل مین هوشمندسازی و پلتفرم‌های ملی که امروز صحبت آن است در پلیس اجرایی شد ۱۱۰ تنها یک شماره نیست یک سیستم است، در بسیاری از بخش‌ها و دولت‌ها دستور از اتاق رئیس جمهور می‌آید و حتی در اتاق بعدی می‌ماند اما بنده از مدیرانی بودم که دستور را تا کانکس کارگاه عمرانی دنبال کردم. بارها گفته‌ام که قوه چهارمی به نام دیوان سالاری داریم که دستورات و عملکرد و روند کار سه قوه دیگر را مختل و کند می‌کند.

رییس مجلس تصریح کرد: ما در برنامه هفتم ۳ سال شبانه روز با این برنامه زندگی کردند دوستان به من می‌گفتند که دست از این برنامه بردار که مانند شش برنامه دیگر از تو اجرایی نمی‌شود اما قول شرف می‌دهم که این برنامه اجرایی و تحقق پذیرترین برنامه خواهد بود، ما باید یک سفر حمایتی برای بخشی از جامعه که زیر خط فقر هستند پیش بینی کنیم حتماً اگر این قشر از جامعه قصد ازدواج دارد باید ۶ قلم کالا را تامین کنیم و ما در دولت تحت سپر حمایتی ما به تفاوت را یارانه بدهیم.

 

 

وی اضافه کرد: باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم و از درآمد دولت در حوزه مالیات در این بخش استفاده کنیم ، به من می‌گویید چطور و کی و چه زمانی که در شهرداری که بودم به مردم می‌گفتم مردم در هر فصل تغییرات در محله خود را ببینید و در هر سال این چرخه کامل می‌شود تا اگر یک عزیزی از خارج از تهران به تهران آمد تغییرات را ببیند وقتی ما از سپر حمایتی می‌گوییم یعنی در همان ابتدا اجرایی خواهیم کرد نه اینکه بماند در سال پایانی و سال پنجم بگوییم که می‌خواستیم و نشد

قالیباف همچنین ابراز داشت: سهم دولت ۷ درصد در خودروسازی است اما بر همین اساس هیئت مدیره و مدیرعامل تعیین می‌کند در قیمت گذاری دخالت می‌کند

وی افزود: نیسان آبی را به ما تحویل می‌دهند در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر می‌سوزاند و بعد صحبت از بنزین فوب خلیج فارس می‌کنیم؛ باید مصرف کاهش پیدا کند بعد از مردم بنزین فوب خلیج فارس بخواهیم نباید خرج بی‌عرضگی دولت را از جیب مردم برداریم.

حجم ویدیو: 8.05M | مدت زمان ویدیو: 00:03:01
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.