زمان زیادی تا هشتم تیرماه حساس ترین رویدادِ سرنوشت ساز کشور و برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، با دستور وزیر کشور از ۸ صبح پنج شنبه -۱۰ خرداد ۱۴۰۳- آغاز و عصر امروز دوشنبه ۱۴ خرداد، این مارتن ۵ روزه به پایان رسید.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: امروز پنجمین و آخرین روز از ثبت نام های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که طبق گفته وزیر کشور در این ۵ روز در مجموع ۸۰ نفر برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند و از میان ۵۲ نفر نماینده مجلس بودند.

زمان زیادی تا هشتم تیرماه حساس ترین رویدادِ سرنوشت ساز کشور و برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، با دستور وزیر کشور از ۸ صبح پنج شنبه -۱۰ خرداد ۱۴۰۳- آغاز و عصر امروز دوشنبه ۱۴ خرداد، این مارتن ۵ روزه به پایان رسید. 

براساس نظرسنجی ها تصور یک‌حضور حداکثری تاریخی دور از انتظار نیست حضوری که به گفته میراحمدی و براساس گزارش ها بیش از ۷۰ درصد برآورد می شود.

این روزها همه در غم از دست دادن هشتمین رئیس جمهور سوگوارند و موج انتخاباتی در کشور در روز های ابتدایی ثبت نام جان‌ نگرفته بود و کارزار انتخابات، شورو نشاط بایسته‌ی دوره‌های پیشین را نداشت ولی براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی فضای انتخابات در وزارت کشور هر چند سوت وکور اما حاکم بود و جریان های مختلف سیاسی نمایندگان خود را روانه ستاد انتخابات کردند تا شاید تنور انتخابات گرم شود.

لیست اسامی ثبت‌نام‌کننده های احتمالی در این ۵ روز کم کم تکمیل شد و چهره‌های مختلف سیاسی در وزارت کشور حضور یافتند، البته نام های‌ مختلف دیگری هم به عنوان نامزد های احتمالی در فضای سیاسی کشور بر سر زبان ها افتاد ولی این افراد در این دوره ازز رقابت های ریاست جمهوری حضور پیدا نکردند.،

از همان روز های ابتدایی برخی چهره ها به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفتند، برخی هم از تصمیم خود برای ورود به میدان رقابت صحبتی نکردند وچراغ خاموش پس از ارزیابی شرایط پای در میدان رقابت ها گذاشتند. از نخستین روز ثبت نام ها بازار گمانه زنی ها در فضای رسانه داغ و تحلیل و تفسیرهای زیادی حول محور کانادا ها مطرح شد و چهره های نام آشنای زیادی در این میدان سرنوشت ساز نقش‌آفرینی کردند.

امسال شکل و شمایل انتخابات با توجه به تمهیدات اندیشیده شده توسط وزارت کشور، با سایر ادوار متفاوت بود و نظم و رسم خاصی به خود گرفت و برخی ضعف های قانونی که طی سنوات گذشته مغفول مانده بود ترمیم شد و فقط داوطلبانی وارد محل اصلی ثبت‌نام شدند که واجد شرایط ۱۲ گانه اطلاعیه شماره یک وزارت کشور بودند، با این تمهیدات برخلاف دوره‌های گذشته دیگر از ثبت‌نام‌های پرحاشیه و ازدحام بی‌دلیل افراد در ستاد انتخابات کشور خبری نبود البته که حضور اتوبوسی نمایندگان مجلس نیز حاشیه های زیادی را به همراه داشت.

روز پنجم؛ 

در این ماراتن ۵ روزه وزارت کشور شاهد حضور چهره هایی بود که کمتر در فضای رسانه دیده می‌شدند ولی با قرار گرفتن در پشت تریبون پر زرق و برق و مزین شده به لوگوی ده ها رسانه و به هر وسیله‌ای به«دیده شدن» متوسل شدند تا در کانون توجهات قرار گیرند.آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری با حضور ۸ نماینده ادوار مجلس کلید خورد، الیاس نادران، حسن سبحانی، حسن کامران دستجردی، سیدقاسم جاسمی، سیده حمیده زرآبادی، علیرضا ورناصری، حمید کریمی و علی آذری، ۸ نماینده‌ ادوار مجلس شورای اسلامی بودند که در ساعات اولیه روز پایانی ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به تالار کشور آمدند و آمادگی خود را برای تکیه بر مسند ریاست جمهوری اعلام کردند.

حضور ۷۲ درصدی مجلسی‌ها در وزارت کشور

و اما این ۸ نماینده تنها داوطلبان ریاست جمهوری چهاردهم نبودند؛ بانزدیک شدن به پایان ثبت‌نام‌ها ۱۷ نماینده دیگر (وحید جلال‌زاده، حسن نوروزی، حسین گروسی، محمدعلی وکیلی، مهدی شیخ، محسن کوهکن، اصغر سلیمی، اردشیر مطهری، سید شمس‌الدین حسینی، ضرغام صادقی، ٰهاجر چنارانی، عبدالرحیم بهاروند، سید احمد موسوی، ابراهیم عزیزی، علی وقفچی و سید علی حسینی، رعفت بیات) نیز در محل تالار وزارت کشور حاضر شدند و آمادگی خود را برای تکیه بر مسند ریاست جمهوری اعلام کردند.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که این دوره رکورد ثبت‌نام‌کنندگان به نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی شکسته شد و بیش از ۷۲ درصد نام‌نویسی‌های انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به آنان اختصاص دارد.

یک انصراف عجیب!

محسن رضایی هم که از چند روز قبل زمزمه‌های کاندیداتوری‌اش برای پنجمین بار به گوش می‌رسید، با صدور اطلاعیه‌ای انصراف خود را اعلام کرد و نوشت: در این مقطع حساس قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را ندارم و همت خود را صرف اجماع سازی و کمک به دولت آینده خواهم کرد.

خیز احمدی نژادی ها برای ریاست جمهوری

۸ نفر از دولتمردان نهم هم امروز پای کار بودند؛ محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون، محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی، محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، احمد اکبری مشاور معاون اول، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور و همچنین علیرضا افشار معاون سیاسی وزارت کشور در دولت نهم،  آمدند تا رشته حضور دولتمردان نهم و دهم که از روز گذشته با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس این دو دولت آغاز شده بود، گسسته نشود.

۴ خانم آمدند

در این دوره از انتخابات، چهار خانم ثبت‌نام کردند. زهره الهیان، سیده حمیده زرآبادی، هاجر چنارانی و رفعت بیات چهار نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بودند که آمدند که شانس خود برای رئیس‌جمهور شدن را محک بزنند.

ادعای ایرنا: جهانگیری پوششی لاریجانی

اسحاق جهانگیری کاندیدای پوششی انتخابات یازدهم و دوازدهم و معاون اول حسن روحانی هم در پنجمین روز ثبت نام ها آمد تا از این غافله عقب نماند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیدند «آیا کاندیدای اصلاح‌طلبان هستید؟»، گفت: اصلاح‌طلبم اما ملی فکر می‌کنم.

شیک و مجلسی در وزارت کشور

در حالی که پیش و پس از آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گمانه‌زنی‌های فراوانی از نام‌نویسی محمدباقر قالیباف مطرح شده بود و جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری از وی برای حضور در انتخابات دعوت کرده بودند، رئیس مجلس دوازدهم طبق گمانه زنی ها عازم وزارت کشور شد تا با چهار دوره نام نویسی، رکورد بیشترین ثبت‌نام را از آن خود کند. 

رکورددارِ ثبت‌نام در انتخابات هم آمد

قالیباف  در ساعات پایانی ثبت نام در حالی به خیابان فاطمی وارد شد که هواداران وی از ساعت‌ها قبل در آنجا تجمع کرده بودند و با سر دادن شعار «قالیباف، رئیس‌جمهورمه» وی را تا تالار کشور همراهی کردند. قالیباف با ثبت‌نام در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مجموعا ۴ مرتبه در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا حاضر شده است، رکوردی که پیش از این در اختیار محسن رضایی بود. وی به غیر از این انتخابات در انتخابات سال‌های ۸۴، ۹۲ و ۹۶ نیز به عنوان کاندیدا حاضر شده بود.

جوانترین کاندیدا هم آمد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به عنوان جوانترین کاندیدا این دوره از رقابت های ریاست جمهوری پا به عرصه انتخابات گذاشت. 

ثبت‌نام برادرانه

از دیگر حاشیه‌های ثبت‌نام‌های این دوره، حضور اکبر و علی نیکزاد بود. برادران نیکزاد که اولی رئیس سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دومی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی است به فاصله یک ساعت در ستاد انتخابات کشور حاضر شدند و ثبت نام کردند.

مخبر نیامد

و اما از نخستین روزها گمانه‌زنی‌های فراوانی نسبت به حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود و تا آخرین دقایق ثبت‌نام، شایعات زیادی مبنی بر حضور وی در وزارت کشور مطرح شد اما با پایان ماراتن نام‌نویسی، مشخص شد که معاون رئیس‌جمهور شهید تمایلی به تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری ندارد.

 از دولت سیزدهم چه کسانی کاندیدای ریاست‌جمهوری شدند؟

امروز حضور برخی دولتمردان سیزدهم در خیابان فاطمی به چشم می خورد. اعضای کابینه سیزدهم هم به ستاد انتخابات کشور آمدند تا راهِ روشن و سنت شهید رئیسی ادامه داشته باشد. سیدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته چراغ حضور دولتی‌ها را روشن کرد و این مسیر امروز با حضور داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سیدصولت مرتضوی و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید ادامه یافت.

کدام کاندیداها خانوادگی در ستاد انتخابات حاضر شدند؟/ فرزندان دختر رکورددار همراهی با پدر

یکی از حاشیه های ثبت نام انتخابات، حضور خانوادگی تعدادی از داوطلبان بود. مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس که همسرش در سال های گذشته درگذشته بود، با دخترش در ستاد انتخابات کشور حاضر شد همچنین محمد مهدی زاهدی نماینده ادوار مجلس با نوه خود، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم همراه با پسر خود، اردشیر مطهری نماینده ادوار مجلس با همسر، علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات با دخترش، ایرج سفلی شاهوردی معاون اسبق هماهنگ کننده ارتش با دخترش و حبیب‌الله دهمرده نماینده ادوار مجلس همراه با دخترش وارد ستاد انتخابات کشور شدند.

 تاکیدات مهم رهبر انقلاب درباره رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی

صبح امروز موضوع انتخابات پیش‌روی، یکی از سه محور مهم سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم گرامیداشت سالروز درگذشت امام خمینی (ره) بود. رهبر انقلاب انتخابات این دوره را مکمل حماسه بدرقه شهیدان خواندند و تاکید کردند: در رقابت‌های انتخابات، اخلاق حاکم باشد. بدگویی، تهمت و لجن پراکنی نه تنها کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند به آبروی ملی نیز لطمه می‌زند. رهبر انقلاب تصریح کردند که صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه است. صحنه رقابت برای خدمت است. صحنه کش و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه و رقابت انتخاباتی می‌شوند بدانند که به وظیفه شان عمل کنند خدای متعال هم دل‌های مردم را ان‌شالله هدایت خواهد کرد به بهترین گزینه و ان‌شالله یک رئیس جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین خواهد شد.

روز چهارم؛

روز شلوغ و پرحاشیه/ مجلسی‌ها در مسیر پاستور

ایرنا: بانیان وضع موجود هم آمدند!

چهارمین روز ثبت نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پر شورتر از روزهای قبل آغاز شد و رقابت‌های انتخاباتی جانی تازه گرفت. راهروی منتهی به ستاد ثبت‌نام در همان ساعات اولیه فضای پر رفت و آمدی را تجربه کرد.

در دقایق اولیه محمدمهدی اسماعیلی به همراه محسن منصوری با حضور در تالار کشور، چراغ چهارمین روز ثبت‌نام انتخابات را روشن کرد.

خدمت در دولتِ چهاردهم ادامه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولتِ مردمی با تاکید بر اینکه به عنوان نماینده جمعی از همکاران و دوستان صدیق رئیس جمهور شهید، پرچم خدمت را بر دوش گرفته‌است، شعار دولتِ چهاردهم را «خدمت ادامه دارد» عنوان کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که ادامه دهنده راه شهید رئیسی خواهد بود. 

اما از همان روز اول گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد حضور محمود احمدی نژاد در این دوره از انتخابات مطرح شده بود، و نهایتا صبح امروز دولت بهار با انتشار ویدیوئی از رئیس دولت نهم و دهم نوشت تا ساعاتی دیگر احمدی نژاد در وزارت کشور برای ثبت نام در انتخابات حضور پیدا می‌کند.

کنایه احمدی‌نژاد به لاریجانی

همانطور که انتظار می‌رفت، حاشیه های احمدی نژاد زودتر از خودش به خیابان فاطمی رسید و احمدی‌نژاد مثل همیشه با شلوغ کاری به وزارت کشور آمد. قبل از ورود او به ستاد انتخابات تصاویر تجمع و واکنش جمع محدود طرفدارانش حسابی در فضای مجازی چرخید.  از سوی دیگر حضور وی با ازدحام و تلاش خبرنگاران برای ثبت بهترین و سریعترین عکس و تصاویر همراه بود و خبرنگاران از گوشه‌ و کنار سوالات و درخواست‌هایی مطرح می‌کردند؛ احمدی‌نژاد هم گاهی با شوخی پاسخ خبرنگاران را می‌داد و گاهی کنایه‌ای به رقبای انتخاباتی خود می‌انداخت. احمدی نژاد با اشاره به شناسنامه خود گفت به خبرنگاران گفت: این خیلی احترام داره ساخت ایرانه!

 

حضور احمدی‌نژاد در وزارت کشور در حالی انجام شد که ساعتی پیش از او، امیر سرتیپ افشارزاده آجودانش در وزارت کشور حاضر شده بود، چهره ای که برای همه نااشنا بود. 

مسعود زریبافان دبیر هیات دولت محمود احمدی‌نژاد هم با همراهی محمد علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی دولت‌های نهم و دهم به تالار کشور آمد و برای بار دوم در رقابت‌های ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. او پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم ثبت‌نام کرده بود که اما پیش از برگزاری انتخابات به نفع آیت‌الله رئیسی کنار رفت.

در همین حال علی‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاران از حضور محمود احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام در انتخابات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

کاش تایید نشم!

از دیگر شگفتانه های روز چهارم ثبت‌نام یکی از نماینده سابق مجلس بود که بعد از ثبت‌نام پشت تریبون رفت و گفت امیدوارم شورای نگهبان مرا تایید نکند که تکلیف بردوش من گذاشته نشود.

بهار تمام شد 

همچنین سیدعلی محفوظی نماینده ادوار مجلس در همان بدو ورود با کنایه زدن به احمدی نژاد و دولت بهار وارد ستاد انتخابات شد و گفت «بعد از بهار تابستون میاد، تابستون تموم شده!»

از عجایب این روزها حضور پررنگ و پرتعداد نمایندگان مجلس در مسیر خیابان فاطمی است، نمایندگانی که یا تایید صلاحیت نشده اند 

امیدوارم نامزد اصلاح‌طلبان باشم!

محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده بود بار دیگر در وزارت کشور حاضر شد تا بر اعلام آمادگی خود بر رئیس‌جمهور شدن تاکید دوباره کند.

صادقی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید به تایید صلاحیت امیدوارید؟ گفت: انشالله. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد که نماینده جبهه اصلاحات باشد.

تعداد داوطلبان حضور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تا پایان سومین روز ثبت‌نام به عدد ۱۷ رسید.

روز سوم

ورود اولین روحانی به انتخابات/ثبت نامی غیرمنتظره؛ خیز مجلسی‌ها برای ریاست جمهوری

فضای سومین روز انتخابات آرام و بدور از هیاهو و با انتظار خبرنگاران برای حضور یکی از چهره های شاخص شروع شد، امروز را می توان روز عزم مجلسی ها برای کسب کرسی ریاست جمهوری نامید، زیرا نمایندگان حضور چشم گیری در ساختمان فاطمی داشتند و از ۸ کاندیدی که ثبت نام کردند، ۶ نفر آنها نمایندگان کنونی و ادوار مجلس بودند. 

در ساعات اولیه زمزمه حضور زاکانی در ساختمان فاطمی خبر ساز شد ولی زاکانی حوالی عصر بود که در ستاد انتخابات حضور پیدا کرد.

مسعود پزشکیان که پیشتر اعلام کرده بود صبح روز شنبه برای ورود به گود رقابت به وزارت کشور خواهد رفت، طبق وعده به همراه دخترش در ستاد انتخابات کشور حضور یافت.

شناسنامه های پر حاشیه

این نماینده مجلس که در انتظار طی شدن روند ثبت نام بود، شناسنامه خود را به سمت عکاسان و خبرنگاران گرفت تا پروتکل های تعریف شده رسانه ها را اجابت کند، در همین حین یکی پرسید چرا شناسنامه تان المثنی است، پزشکیان در پاسخ گفت: دیگه قبلی پر شده بود! این برای چندمین بار است که شناسنامه کاندیدا ها سوژه رسانه ها می شود. 

فتاح نیامد

نگاه ها به ستاد انتخابات کشور بود که از بیرون خبر آمد "فتاح" که به عنوان گزینه ی اصلی در انتخابات بر سر زبان ها افتاده بود، قصد کاندیداتوری ندارد. از همان زمان شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مسئله حضور پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام برای حضور در انتخابات مطرح شد و برخی گمانه زنی های رسانه ای هم او را جزو گزینه های اصلی جریان اصولگرا عنوان می کرد.

پرویز فتاح که مدتی است در ستاد اجرایی فرمان امام عهده دار مسئولیت است، در بیانیه ای حکم رهبری را مدال افتخار و خدمت در ستاد اجرایی دانست و گفت بنای حضور در این دوره از انتخابات را ندارد. 

یک ثبت نام غیر منتظره

امروز وزارت کشور شاهد یک ثبت نام غیر منتظره بود، وحید حقانیان که حتی نام وی در محافل رسانه ای هم مطرح نشده بود، با حضور در ستاد انتخابات کشور خبرنگاران را بهت زده کرد. حضور وی آنقدر تعجب بر انگیز بود که برق های وزارت کشور هم برای دقایقی قطع و وزارت کشور را خاموشی فرا گرفت. در زمان ثبت نام و سخنرانی وی سالن وزارت کشور با قطعی برق همراه شد، این قطعی برق واکنش حقانیان را به همراه داشت و وی گفت: امیدوارم این قطعی برق عمدی نباشد!

زاکانی که از دقایقی اولیه صبح روز سوم همهمه حضورش در وزارت کشور مطرح شده بود حوالی ساعت ۴ خود را به ستاد انتخابات رساند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا شما پوششی هستید، سکوت کرد. 

حضور اولین زن در رقابت های انتخاباتی

زهره الهیان نماینده ادوار مجلس عصر امروز برای ثبت‌نام در دوره چهاردهم ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرد وی در پاسخ به این سوال که آیا ️با شورای نگهبان صحبت کردید؟ بله ️ و در پاسخ به این سوال که گفته شد آیا تایید صلاحیت می شود هم بیان کرد: در مرحله بعدی همراه با بقیه نمایندگان بررسی می‌شود تا ببینند رجل سیاسی هستیم یا نه. 

حضور اولین روحانی در انتخابات 

 سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و یازدهم مجلس شورای اسلامی، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کرد. او در دولت محمود احمدی‌نژاد مدتی معاون امور مجلس و معاون اجرای قانون اساسی بود. او اولین روحانی ثبت نام کننده در انتخابات تا اینجای کار است.

روز دوم

بهار داغِ انتخابات/همتی رکورد دار ِحاشیه؛ ارتفاع پَستِ لاریجانی

در دومین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، ۲۴ نفر وارد ستاد انتخابات شدند که با بررسی مدارک نهایتا ۴ داوطلب واجد شرایط ثبت‌نام تشخیص داده شدند؛ علی اردشیر لاریجانی، محمود احمدی بیغش، محمد خوش‌چهره و عبدالناصر همتی.

با اسنپ یا تپسی!

با اسنپ یا تپسی سوالی که علی لاریجانی در بدو ورود با آن مواجه و همین سبب شد تا اولین حاشیه روز دوم به نام او سند بخورد.

رئیس سه دوره پیشین مجلس شورای اسلامی برای سومین بار قصد ورود به پاستور را کرده؛ اولین‌ بار در سال ۱۳۸۴ بود که شکست خورد، دومین حضورش هم در سه سال پیش اتفاق افتاد که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد و این ردصلاحیت در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز در کارنامه وی درج شد.

علی لاریجانی نیمه شب پنج شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس مسیر رفتن از منزل خود و به دو مقصد (۱. ساختمان وزارت کشور و ۲. ساختمان پاستور واقع در نهاد ریاست جمهوری) را مشخص کرد و نوشت «بدون شما به مقصد نمی‌رسیم»، این توئیت واکنش های زیادی در شبکه‌های اجتماعی برپا کرد.

اما حاشیه‌های این توئیت که با واکنش وزرای قبلی و نمایندگان فعلی همراه بود، به فضای مجازی محدود نماند و در نخستین دقایقِ روزِ دومِ ثبت‌نام و همزمان با حضور این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تالار کشور، بساط سوالات خبرنگاران را نیز فراهم کرد. یکی از خبرنگاران حاضر در تالار کشور از لاریجانی پرسید که «با اسنپ آمدید یا تپسِی؟» که لاریجانی از پاسخ طفره رفت و گفت: چیز های مهم تری در آن توئیت بود.

کاربری در واکنش به این توییت لاریجانی نوشت: خدا رحمت کند شهید رئیسی را که وقتی پای مردم وسط بود خود پشت فرمان می‌نشست. مردم ولی نعمت شما هستند نه راننده اسنپتان! مردم خادم می‌خواهند نه ارباب!

همچنین داوطلب نامزدی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی رسمی خود، وعده حضور افراد کاربَلَد و توانا در دولتش را داد.

از دیگر حاشیه های حضور لاریجانی در ساختمان فاطمی عکس صفحه اول شناسنامه وی بود که نشان می‌داد لاریجانی متولد کشور عراق است، این عکس بیش از سخنرانی او در تالار کشور مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

حاشیه های لاریجانی به همینجا معطوف نمی ماند، لاریجانی که گویا بنای اعلام برنامه‌های انتخاباتی خود در شبکه اجتماعی ایکس را دارد، ۴ ساعت بعد از ثبت‌نام در توئیتی دیگر از شعار انتخاباتی خود رو نمایی کرد و نوشت: «برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ #ارتفاع_بگیریم .. ملت قوی، دولت زمینه‌ساز». استفاده از این هشتگ با حاشیه‌های بسیاری همراه بود و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی استفاده از هشتگ را بی‌اخلاقی و توهین به رئیس‌جمهور شهید با استفاده از واژه «ارتفاع نگیریم» برداشت کردند.

برخی وی را به اخلاق‌مداری و عدم تخریب رقبا تشویق کردند و نوشتند با طعنه و کنایه دستاوردهای بزرگ دولت را کمرنگ نکنید.

کیهان هم در واکنش به لاریجانی نوشت: «آقای لاریجانی در سخنرانی خود هنگام ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفته‌اند: «برای عبور از موانع، باید از روش‌های منسوخ، ارتفاع بگیریم»....اما افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع!»

دامنه این واکنش‌ها به قدری گسترده شد که لاریجانی در توییتی دیگر نوشت: «ارتفاع بگیریم یک راهبرد برای طی کردن مسیر است. برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل‌های واقعی آنان کنیم. شهیدان خدمت در راه وطن جان خود را برای اعتلای همین راهبرد گذاشتند. یاد و نام بلندشان گرامی و اندیشه اهریمنان و سوء استفاده کنندگان از نامشان ناکام.»

 

ثبت نام انتخابات (2)

 

محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس هشتم و یازدهم و استاندار خراسان شمالی در دولت دهم که از ورود به مجلس دوازدهم باز ماند، دومین ثبت‌نامی روز دوم انتخابات بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم حرف زیادی برای گفتن نداشت و کوتاه و مختصر ابراز امیدواری کرد که با خدمتگذاری مردم بتواند به آنچه که در قانون اساسی آمده عمل کند.

به اصرار ِ رفقا

«محمد خوش‌چهره» دیگر چهره ناکام انتخابات مجلس، البته در دور یازدهم بود که خود را برای حضور در هشتمین انتخابات ریاست جمهوری آماده کرده است.

حضور این نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی نیز بدون حاشیه نبود؛ وی در ابتدای ورود به ستاد انتخابات کشور متوجه شد که شناسنامه‌اش را فراموش کرده است لذا منتظر ماند، پس از مدتی کوتاه شناسنامه‌اش به دستش رسید و فرایند ثبت‌نام آغاز شد.

محمد خوش‌چهره از دلایل حضورش در انتخابات گفت و بیان داشت: یکی از دلایل‌ام بنا به تقاضای گسترده دوستان و علاقه‌مندان برای حضور در عرصه انتخابات و حل مسائل ملی است.

لرزش چشم یا دست!

«عبدالناصر همتی» آخرین داوطلب روز دوم انتخابات و البته پرحاشیه ترین کاندید تا اینجا بود. حضور رئیس کل اسبق بانک مرکزی که در دور سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری تنها ۱۰ درصد آرای مردم را به خود اختصاص داده بود، از بدو ورود با حاشیه‌های بسیاری همراه بود.

نامزد ِ پر حاشیه...

 

ثبت نام انتخابات (3)

 

از ادوار گذشته ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری مرسوم است که داوطلبان پس از حضور در ستاد انتخابات کشور، صفحه اول شناسنامه خود را به سمت عکاسان و خبرنگاران می‌گیرند. همتی با دستانی لرزان شناسنامه جلد قرمز خود را که به گفته وی فرصت تعویض آنرا نداشته است، به سمت خبرنگاران گرفت، لرزش دستان وی انقدر زیاد بود که یکی از خبرنگاران به او گفت: «چرا دستت می‌لرزد» و همتی نیز در پاسخ لرزش دستانش را انکار و تاکید کرد: «دست من نمی‌لرزد، چشم تو می‌لرزد!»

حضور عبدالناصر همتی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در حالی است که وی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه نشد و تنها با اخذ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رای جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. حال و با توجه به شکست سنگین دور قبل، اما و اگرهای بسیاری نسبت به اقبال مردم نسبت به برنامه‌های همتی مطرح شده است و هنوز مشخص نیست که آیا همتی در این دوره چه برنامه عملیاتی جدیدی در سر دارد یا بنا دارد راه گذشته را در پیش گیرد؟

البته چندان هم نمی‌توان به تغییر برنامه‌های رئیس کل سابق بانک مرکزی امیدوار بود. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «آقای رئیسی هیچ‌وقت رقیب من نبوده و الان هم اگر مردم پای صندوق رای بیایند و رای دهند من رقیبی ندارم!»

یکی دیگر از حاشیه های همتی مربوط به ویدیویی است که از وی در فضای مجازی دست به دست شد، همتی پس از درج اثر انگشت، در این ویدیو سعی دارد با آب دهان جوهر به جامانده را از انگشت خود پاک کند و سعی و تلاش او سوژه کاربران شد.

همتی که در این دوره از وی به عنوان کاندیدای پوششی نام برده می شود در پاسخ به ایرنا گفت: بنا دارم تا آخر بمانم!

روز اول 

بازماندگان بهارستان در سودای ریاست جمهوری

چراغ روز اول انتخابات را محمدرضا صباغیان، نماینده بهارستان روشن کرد و چهره هایی همچون عباس مقتدایی، مصطفی کواکبیان، قدرتعلی حشمتیان و سعید جلیلی، از جمله افراد حائز شرایط ثبت‌نام تشخیص داده شدند.

در روز نخست ۳۳ نفر در ستاد انتخابات کشور حاضر شدند که از این میان پنج نفر شامل محمدرضا صباغیان، عباس مقتدایی، مصطفی کواکبیان، قدرتعلی حشمتیان و سعید جلیلی، حائز شرایط ثبت‌نام تشخیص داده شدند؛ چهار داوطلب اول نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی بودند و سعید جلیل، آخرین داوطلب نیز با همراهی یکی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی پا به عرصه انتخابات گذاشت.

از بهارستان تا پاستور...

صباغیان نخستین کسی بود که حائز شرایط بود؛ نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی، هدف اصلی خود از حضور در انتخابات را اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی کشور اعلام کرد.

«مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب اصلاح‌طلب مردم سالاری به عنوان دومین ثبت‌نام کننده در جمع خبرنگاران حاضر شد؛ نماینده دور هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی، تحقق جمهوریت، لغو تحریم‌ها و ارتباط با همه دنیا به جز رژیم صهیونیستی، تقویت ارزش پول ملی، مبارزه با فساد و حاکمیت قانون را پنج برنامه‌ اصلی خود در قامت رئیس‌جمهور چهاردهم برشمرد و روشن شد که سودای تشکیل «دولت مردم‌سالار» با شعار «صداقت با مردم» را در سر می‌پروراند.

مقتدایی خوارسگانی که نمایندگی حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه در دوره‌های نهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد، به عنوان سومین ثبت‌نام کننده، «ایرانِ ما» را شعار انتخاباتی خود اعلام کرد. حشمتیان رئیس خانه احزاب و دیگر نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در پشت تریبون، گفت که آمده که «دولتِ رفاه» را تشکیل دهد.

و اما «سعید جلیلی» آخرین کسی بود که در روز نخست ثبت‌نام خود را کامل کرد و خود را ادامه‌دهنده «راهِ خدمت» خواند؛ این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز با شعار «جهادِ بزرگ برای جهشِ ایران» نامزد انتخابات شده اما سرانجام به نفع آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور شهید، عرصه رقابت انتخابات را ترک کرده بود.

 

ثبت نام انتخابات (1)

 

البته میدان ثبت‌نام انتخابات روز اول نیز خالی از حاشیه نبود؛ هواداران «سعید جلیلی» با در دست داشتن بنرهای حمایتی، پیش از ورود وی به خیابان منتهی به ساختمان وزارت کشور انتظار وی را می‌کشیدند. «امیرحسین ثابتی» نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم، عضو مجمع تشخصیص مصحلت نظام را همراهی می‌کرد؛ ثابتی در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا حمایتش از یک نامزد انتخابات مشکل‌ساز نخواهد بود؟ گفت: کسانی که قانون را به ضدقانون تبدیل می‌کنند همان کسانی هستند که سال ۹۶ وقتی آقای ظریف در قامت وزیر امور خارجه به صورت غیرقانونی در کنار روحانی سخنرانی کرد، سکوت کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.