جنگ غزه و تنش‌ها با ایران به اقتصاد اسرائیل ضربه وارد کرده و باعث کاهش اعتبار دولت یهود میان نهادهای بزرگ شود. این در حالی است که بسیاری نسبت به کاهش بیشتر این اعتبار در صورت تشدید درگیری ها هشدار داده اند.

به گزارش جماران؛ اسپوتنیک با اشاره به تشدید تنش‌ها میان ایران و رژیم اسرائیل در گرماگرم جنگ غزه به نقل از تحلیلگران نوشت: از آنجایی که اقتصاد تل آویو فاقد انعطاف‌ بوده و در پی جنگ غزه به شدت آسیب دیده است، بنابراین ممکن است با کاهش رشد بیشتری رو به رو شود.

ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: جنگ غزه و تنش‌ها با ایران به اقتصاد اسرائیل ضربه وارد کرده و باعث کاهش اعتبار دولت یهود میان نهادهای بزرگ شود. این در حالی است که بسیاری نسبت به کاهش بیشتر این اعتبار در صورت تشدید درگیری ها هشدار داده اند.

شرکت سهامی عام «اس اند پی گلوبال» در آمریکا در پی کند شدن اقتصاد اسرائیل و افزایش خطرات ژئوپلیتیک، رتبه اعتباری آن را از «AA-/A-۱+» به «A+/A-۱» کاهش داده است.

به نوشته این خبرگزاری روس، جنگ غزه که با تشدید تنش‌ها میان تل‌آویو و تهران شدت یافته است، از همان ابتدی حملات در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) به اقتصاد اسرائیل لطمه زد. براساس گزارش ها، رشد اقتصاد اسرائیل در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۰.۷ درصد کاهش یافته که بسیار بیشتر از ۱۰ درصد پیش‌بینی های اولیه بود. گفته می شود بدهی های دولت یهود نیز در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار افزایش یافته است که ۲۲ میلیارد دلار مربوط به زمان پس از آغاز جنگ غزه است. شِکِل نیز به عنوان واحد پول سرزمن های اشغالی بیش از چهار درصد در برابر دلار کاهش نشان داده است.

اقتصاد اسرائیل چگونه جنگ را تحمل می کند؟

استیون ترنر مدیر مرکز مشاوره ترنر مستقر در نیویورک که در حوزه مشاوره ژئوپلیتیکی و تجاری پیشرو است، در این زمینه به اسپوتنیک گفت: «اقتصاد اسرائیل انعطاف پذیر نبوده و به شدت از جنگ آسیب دیده است».

این مقام تاکید کرد: «با شروع جنگ غزه، حجم اقتصاد اسرائیل به نصف رسیده و این امر در نتیجه بسیج کل اسرائیل برای جنگ است. به گفته ترنر، از زمان آغاز حملات حماس، صدها هزار اسرائیلی آواره شدند و بسیاری هنوز در همین شرایط بسر می برند و قادر به کار یا پرداخت صورت‌حساب‌های خود نیستند.»

این کارشناس آمریکایی سپس ادامه داد: صنعت گردشگری، به عنوان منبع اصلی درآمد اسرائیل نیز بر اثر جنگ غزه نابود شد، هرچند بعد از پایان درگیری ها بهتر می شود.

ترنر خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل نیز کاهش یافته و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اسرائیل به دلیل ناآرامی های سیاسی و اجتماعی ناشی از اصلاحات قضایی دولت اسرائیل ۶۰ درصد کاهش یافت.

اسپوتنیک در بخشی دیگر آورده است: جنگ غزه نگرانی ها را در مورد رشد آینده اسرائیل تشدید کرده است. بر اساس گزارش اداره آمار مرکزی اسرائیل (CBS)، سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۳ در مجموع، نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۸.۷ درصد کاهش یافته است.

ترنر نیز با اشاره به همین آمار، پیش‌بینی کرد: «با توجه به مخاطرات امنیتی جنگ، عدم محبوبیت بین‌المللی ارتش اسرائیل در غزه و اعتصاب ها و اعتراضات مداوم در اسرائیل بر سر مسائل سیاسی متعدد، سرمایه گذاری خارجی صوت نمی گیرد.

شرکت سهامی اس ان پی گلوبال نیز پیش بینی کرده است که کسری بودجه عمومی اسرائیل در سال ۲۰۲۴ میلادی، به هشت درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

این شرکت همچنین پیش بینی کرده است که جنگ در غزه در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد داشت و در صورت ادامه درگیری ها اقتصاد اسرائیل به گونه ای شدیدتر کوچکتر می شود.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند و سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.