وحیدی وزیر کشور گفت: موضوع اقتصاد پنهان را باید در قالب کلی‌تر اقتصاد دید و این مساله آثار مخرب جدی با گسترش فساد، بی ثباتی اقتصادی و نااطمینانی به بازار دارد. در اقتصاد پنهان، اقدامات و فرایندهای غیر قانونی چون واردات و متقابلا صادرات کالاهای ممنوعه رواج دارد که این امر سیاستگذاری‌های صحیح اقتصادی را با اخلال مواجه می‌سازد.

به گزارش جماران؛ وزیر کشور با بیان اینکه اقتصاد پنهان ضد تولید است؛ گفت: راهکار اصلی مقابله با اقتصاد پنهان، ارتقای هوشمند‌سازی و بهره‌گیری از نظام دانشی و فناوری برای شناسایی تراکنش‌های مشکوک است.

طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در همایش علمی- پژوهشی اقتصاد پنهان که با حضور پژوهشگران و محققان در محل وزارت کشور برگزار شد به تشریح ابعاد و پیامدهای اقتصاد پنهان در حوزه های فرهنگی و اجتماعی پرداخت.

وی افزود: موضوع اقتصاد پنهان را باید در قالب کلی‌تر اقتصاد دید و این مساله آثار مخرب جدی با گسترش فساد، بی ثباتی اقتصادی و نااطمینانی به بازار دارد.

وزیر کشور ادامه داد: در اقتصاد پنهان،  اقدامات و فرایندهای غیر قانونی چون واردات و متقابلا صادرات کالاهای ممنوعه رواج دارد که این امر سیاستگذاری‌های صحیح اقتصادی را با اخلال مواجه می‌سازد.

 وحیدی با اشاره به دیگر ابعاد اقتصاد پنهان، اضافه کرد: محوریت اقتصاد با مالیات است و در اقتصاد پنهان، مساله مالیات اساسا قابلیت اعمال ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تولید قلب تپنده اقتصاد است؛ گفت: در اقتصاد زیرزمینی و پنهان تولید داخل آسیب می بیند.

تقویت شبکه مالی و بانکی و یکپارچه سازی هر چه قوی تر این شبکه ها از محورهای دیگر مورد اشاره دکتر وحیدی در این همایش علمی بود و در این خصوص گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی در مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی در اجرای قانون مقابله با پولشویی در حال انجام است و بایستی این مساله به صورت جدی عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: کارآمد‌سازی هر چه بیشتر شبکه بانکی برای شناسایی شبکه‌های اقتصاد پنهان یک ضرورت جدی است و خوشبختانه این عزم و انگیزه در مجموعه وزارت اقتصاد و دستگاه‌های متولی این حوزه وجود دارد.

وزیر کشور تاکید کرد: ثبات اقتصادی، محیط کسب و کار مطمئن و حمایت از تولید کننده داخل در گرو مقابله با اقتصاد پنهان و عمق بخشی به نظام شفافیت اقتصادی است و در دولت سیزدهم این موضوع به صورت جدی در دستور کار است.

وحیدی با تقدیر از کارهای پژوهشی خوب صورت گرفته در زمینه اقتصاد پنهان گفت: استفاده از کارهای پژوهشی برای شناخت هر چه عمیق تر مساله اقتصاد پنهان و استخراج راهکارهای مناسب، امر بسیاری مهمی است و باید از آن استقبال کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.