در دور هشتم گفت‌وگوها، مذاکرات تا مرحله‌ای پیش رفته است که با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم، امکان دستیابی به توافق وجود خواهد داشت. دریافت تضمین و راستی‌آزمایی رفع موثر تحریم‌ها دو مطالبه‌ای هستند که ایران در 9 ماه گذشته تحقق آنها را شرط لازم برای بازگشت به اجرای برجام اعلام کرده است.

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد نوشت: در یک ماه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی هم در کلیات موضوعات و هم در جزییات نگارشی متن به دست آمده است. گفت‌وگوها در فضایی حرفه‌ای، جدی و کم‌تنش پیش رفته و طرفین توانسته‌اند دیدگاه‌های خود را در موضوعات مختلف به هم نزدیک کنند.

در دور هشتم گفت‌وگوها، مذاکرات تا مرحله‌ای پیش رفته است که با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم، امکان دستیابی به توافق وجود خواهد داشت. دریافت تضمین و راستی‌آزمایی رفع موثر تحریم‌ها دو مطالبه‌ای هستند که ایران در 9 ماه گذشته تحقق آنها را شرط لازم برای بازگشت به اجرای برجام اعلام کرده است.

هرچه در مقوله دریافت تضمین، اطلاعات کمتری درباره طرح‌های روی میز در مذاکرات به رسانه‌ها درز پیدا کرده اما به نظر می‌رسد که در حوزه راستی‌آزمایی، مکتوب کردن ایده‌ها را می‌توان نشانه پیشرفت قابل توجه دانست.

به گزارش «اعتماد»، همزمان با خبرهای رسیده از وین درباره وقفه 7 روزه در مذاکرات، از تهران تا سئول و از بغداد و دوحه تا واشنگتن اخبار جسته و گریخته‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد سیگنال‌های مثبت برای حصول توافق هر روز بیشتر از دیروز می‌شوند. 

جدا از مساله موافقت مشروط ایران با مذاکره مستقیم با امریکا، اعلام آمادگی ایران و امریکا برای تبادل زندانیان دو کشور و سفر وزیر خارجه قطر به تهران پیش از سفر امیر این کشور به ایالات متحده، مساله انتقال بخشی از پول ایران در کره‌جنوبی به حساب سازمان ملل متحد در ازای بدهی معوقه تهران و تداوم رایزنی‌ها میان ایران و کره‌جنوبی برای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در سئول و خبر مربوط به باز شدن کانالی بانکی برای استفاده ایران از اموال مسدود شده در عراق و ثبت سفارش همه و همه نشان از مهیا شدن فضا برای احیای برجام دارد. 

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه رییس سازمان توسعه تجارت ایران با ارسال نامه‌ای به برخی معاونان وزارت صمت و جهاد کشاورزی از آزادسازی منابع ارزی ایران در بانک عراق خبر داده و خواستار معرفی اقلام وارداتی ضروری‌ شده است. پیرو این نامه، سرپرست دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صنعت نیز با ارسال نامه‌ای به همه انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک TBIعراق از آنها خواست که اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند.

هرچند که در این نامه و دستورهای پیرو آن از معرفی اقلام وارداتی ضروری صحبت شده اما اهل فن می‌دانند که در عراق پس از سقوط صدام، تمامی نقل و انتقال‌های مالی و بانکی زیرنظر ایالات متحده صورت می‌گیرد و اساسا صدور مجوز برای دسترسی ایران به منابع ارزی بدون چراغ سبز ایالات متحده ممکن نیست. این مساله درباره موافقت ایالات متحده برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از محل اموال بلوکه شده ایران در سئول نیز مصداق داشت. این اخبار در حالی منتشر شده که به نظر می‌رسد دولت جو بایدن با توجه به قرار گرفتن طرف‌های مذاکراتی در چند قدمی احیای برجام، سیگنال‌های مثبتی را به تهران نشان داده که می‌تواند تا حدودی به شفاف‌سازی درباره روند مورد نیاز برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در صورت حصول توافق هم کمک کند. ایران فروش نفت و بازگشت پول حاصله از آن و همچنین انجام مبادله‌های مالی و بانکی در سطح بین‌المللی را از شروط لازم در مسیر راستی‌آزمایی رفع موثر تحریم‌ها دانسته است. 

به نظر می‌رسد که سیگنال‌های دولت جو بایدن به تهران برای احیای برجام از چشم جمهوری‌خواهان و دیگر مخالفان احیای توافق هسته‌ای در واشنگتن هم دور نمانده، چراکه روز گذشته برای چندمین‌بار در چندماه اخیر، تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه نسبت به آنچه اغماض کاخ سفید در اعمال تحریم علیه ایران خوانده شد، اعتراض کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.