سخنگوی شورای نگهبان گفت: ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است.

به گزارش جماران، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران ضمن گرامی داشت یاد و خاطره  زهرا عبدالمحمدی در ابتدای نشست، به اعلام نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات شورای نگهبان پرداخت.

وی سپس درباره انتخابات گفت: هیات‌های اجرایی کارشان را  انجام دادند، نتایج آن ارسال شد و در مرحله رسیدگی در هیات‌های استانی هستیم. امیدواریم در موعد مقرر قانونی نتایج را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات خبرگان نیز گفت: در حوزه خبرگان رهبری ۳۰۳ نفر ثبت نام کرده بودند که تعدادی قبلا آزمون داده بودند و ۲۷۲ نفر باید برای ازمون کتبی دعوت می شدند که دعوت شدند. ۲۲۱ نفر شرکت کردند و بعد از اینکه نتایج آزمون کتبی استخراج شود، برای آزمون شفاهی دعوت می شوند  و بعد از بین آنها بررسی صلاحیت‌های عمومی انجام می شود.

کدخدایی ادامه داد:  قانون سه محور تایید و عدم تایید و عدم احراز را بیان کرده و هر نهادی که  مسئول در صلاحیت‌ها است هیات‌های اجرایی و استانی و مرکزی و شورای نگهبان است و  باید در چارچوب قانون عمل کنند. ما موظف هستیم قانون را به درستی اجرا کنیم.

وی گفت: در بحث ثبت نام افراد در انتخابات که گسترده بود گلایه  کردم و مجلس شورای می توانست با تصویب قانون از آن  جلوگیری کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در دور گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم و نزدیک به  ۹ هزار نفر ثبت نام اولی داشتیم و این دور ۱۱ هزار نفر داریم و به مفهوم این است که ۱۱ هزار نفر جدید هستند که برای یک دور ثبت نام و از صحنه خارج می شوند.  قانونگذار می توانست آن را تنظیم کند و فرصت داشت و در سیاست کلی ابلاغ شده  بود که جلوی ثبت نام بی رویه را  بگیرند تا هزینه ای بار نشود و با این حال حق همه افراد را رعایت می کنیم.

وی درباره اظهارنظر یکی از مقامات نظامی درباره بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان  گفت: در کشور آزادی داریم و هرکسی صحبت می کنید یکی له و یکی برعلیه شورای نگهبان.‌ ولی ملاک شورا در بررسی صلاحیت‌ها  و انتخابات فقط قانون است و ما تلاش داریم اجرای صحیح قانون را داشته باشیم.

کدخدایی درباره نمایندگانی که  صلاحیتشان تایید نشده است، گفت: من نسبت به قانون گلایه‌ام را گفتم و مجلس به نظرم کوتاهی کرد. صلاحیت نمایندگان برای یک دوره ۴ ساله در ریاست جمهوری و یک دوره ۸ ساله برای خبرگان رهبری است که  تایید می شود و در طول آن دوره شورای نگهبان اظهارنظری نمی کند و صلاحیت آنها برقرار است. از این جهت با این فرض قانونی مشکلی بوجود نمی‌آید و  اگر نماینده‌ای برای دوره بعد صلاحیتش تایید نشود، این عدم تایید برای دوره بعد است.

وی یادآور شد: تا آخر دی ماه نتایج بررسی هیات مرکزی اعلام می شود و دهه دوم بهمن نتیجه نهایی اعلام می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.