استاد حوزه با ذکر این مطلب که امام راحل حق بزرگی بر حوزه و بشریت دارد بیان کرد: همه ما باید سعی کنیم در این مسیر گام برداریم و دنیا را با معارف ناب الهی نورانی کنیم؛ امام راحل از این حرکت بزرگ خود هدف بزرگی نیز داشت و ما نیز می توانیم ایشان را در این مسیر یاری کنیم.

به گزارش جماران؛ آیت الله محسن اراکی در همایش مجتهد شهید؛ سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: مرحوم حاج آقا مصطفی از نظر علمی فردی جامع و در فقه و اصول و… مرد علم، اجتهاد و نظر بود.

او افزود: ایشان در فقه و اصول مباحث مفصل و محققانه ای دارد؛ ایشان در نجف حضور داشت و عده زیادی از فضلا از محضر ایشان استفاده کرده اند.

استاد حوزه بیان کرد: ایشان مطلب قابل توجهی در باب ضمان دارد؛ بیان می کند ملاک در ضمان، مرتکزات عرفی است و باید ببینیم که ارتکاز عرفی (عقلایی) چه می گوید؛ وی بیان می کند که مرتکزات عرفی برگرفته از حکم شارع مبنای برگرفته شده ما است.

اراکی تصریح کرد: ایشان بیان می کند؛ اگر مالی وجوددارد که قیمت آن برای مالک مهم نیست، بلکه عین مال برای مالک مهم است که در این زمینه باید عین مال تهیه شود؛ این مطلب بر اساس یک نظر محققانه عنوان شده است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به صاحب نظر بودن مرحوم حاج آقا مصطفی در باب تفسیر اظهار کرد: ایشان بیان می کند، تفسیر حقیقی قرآن از قدرت ما خارج است و تنها خدا است که می تواند کلام خود را تفسیر کند و درک ما به اندازه مقدار درکی است که از ذات خدا داریم؛ این نکته از نکات تفسیری امام(ره) است که ایشان نیز روی آن تاکید دارند.

او تصریح کرد: وقتی وارد تفسیر می شویم، ابتدا باید بدانیم که هر آیه قرآن دارای بطون مختلفی است؛ پس تعدد تفسیر یک آیه به معنی اشتباه بودن همه آنها نیست پس می شود از یک آیه تفاسیر مختلفی داشت.

اراکی یادآور شد: در مباحث حکمی نیز نوشته های خوبی از ایشان وجود دارد که البته ایشان استفاده های خوبی از آیت الله رفیعی داشته است؛ در بحث علم انسان به خارج از ذهن و آنچه که به عالم خارج تحلیل می کنیم، نظریه خوبی از ایشان بیان شده است.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: مهم این است که بتوانیم راه این بزرگان را بپیماییم و از دستاوردهای بزرگان بهره مند شویم ، از جمله استفاده هایی که باید از امام راحل ببریم البته عظمت امام راحل فوق چیزی است که به تصور ما می آید.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که امام راحل حق بزرگی بر حوزه و بشریت دارد بیان کرد: همه ما باید سعی کنیم در این مسیر گام برداریم و دنیا را با معارف ناب الهی نورانی کنیم؛ امام راحل از این حرکت بزرگ خود هدف بزرگی نیز داشت و ما نیز می توانیم ایشان را در این مسیر یاری کنیم.

 اراکی تصریح کرد: طلاب و علما باید در تبلیغ و تولید علمی و اجتهاد علمی خود تلاش کنند و علاوه بر این تلاش علمی باید در حوزه عملی نیز فعال تر باشیم که این حرکت در واقع یاری و کمک رساندن به امام عصر(عج) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.