روزنامه لِکو نوشت: چین از جای خالی اتحادیه اروپا در بازار صادرات نفت ایران به خوبی بهره مند می شود.

به گزارش جماران؛ پایگاه اینترنتی روزنامه لِکو (L'Écho)، در گزارشی با اشاره به خروج برخی شرکت های اروپایی از ایران اعلام کرد که در غیاب اروپا، شرکت های چینی تلاش می کنند تا حضور خود را در ایران افزایش دهند.

این روزنامه لِکو روز یکشنبه افزود: چین از جای خالی اتحادیه اروپا در بازار صادرات نفت ایران به خوبی بهره مند می شود.

گرچه اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای یافتن راه حلی برای راه اندازی صندوق مالی با ایران به کار گرفته است اما تاکنون نتوانسته است به این مهم دست یابد. 

تلاش اروپا با حمایت چین و روسیه در خصوص ایران چالشی جدی برای آمریکا ایجاد کرده است. 

این روزنامه تصریح کرد، اکنون اتحادیه اروپا یک هدف را دنبال می کند و آن حفظ توافق بین المللی است که میان ایران و غرب در سال 2015 امضا شد. 

ترامپ نه تنها از برنامه جامع اقدام مشترک که در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا امضا شده بود خارج شد بلکه شرکت هایی را که برای تجارت با ایران تلاش می کنند نیز تهدید می کند.

البته ترامپ علاوه بر توافق هسته ای، از بسیاری از توافق های بین المللی از جمله توافق آب و هوایی پاریس نیز به علت اینکه میراث اوباما است خارج شد. همه این اقدامات به نام استثناگرایی آمریکا و فرا سرزمینی بودن قوانین این کشور انجام می شود. این همان مسئله ای است که اروپا با همراهی چین و روسیه که به مقابله با آن پرداخته اند.

چندی پیش نیز 'ژان بیزه' سناتور جمهوری خواه و 'فیلیپ بُنکار' سناتور راست میانه سنای فرانسه با انتشار بیانیه ای خواستار ایجاد سازوکار ویژه مالی و تقویت نقش یورو برای دور زدن تحریم های آمریکا و ادامه همکاری های تجاری- اقتصادی با ایران شدند.

بسیاری از کارشناسان اروپایی هشدار می دهند در صورت غیاب طولانی مدت شرکت های اروپایی از حضور در ایران، شرکت های چینی نفوذ خود را در این کشور افزایش می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.