به گزارش ایرنا، براستی چرا مساجد امروزه به مکانهایی غریب تبدیل شده که همچون گذشته جایگاه خود را در بین مردم مسلمان از دست داده اند؟
این در حالی است که این اماکن به عنوان عمده مراکز دینی از دیر باز مرکز بسیاری از محافل مذهبی، سیاسی و ملی و آیینهای مختلف بوده و جایگاه های ویژه داشته اند.
*** مساجد جذبه کافی را ندارند
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام در این زمینه معتقد است: ساختار فیزیکی کنونی مساجد جاذبه کافی و لازم برای جلب مردم به سمت این اماکن مقدس را ندارند.
حجت الاسلام والمسلمین حشمت رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت عمده مساجد به نحوی است که مردم تمایل زیادی برای حضور در این فضاها را ندارند که باید زمینه گسترش مردم به سمت این اماکن فراهم شود.
وی وجود سرویسهای بهداشتی نامناسب، وضعیت نامناسب و کهنگی تجهیزات مساجد، نداشتن رنگ آمیزی
مناسب، عدم برنامه ریزی در اجرای برنامه های آموزشی، تبلیغی در مساجد برای اقشار مختلف مردم را موجب فاصله گرفتن مردم از مساجد دانست.
وی اظهار کرد: در وضعیت کنونی که هجمه های تبلیغاتی دشمن علیه نظام و مبانی دین بیشتر شده مساجد هنوز
نتوانسته با ادبیات روز پاسخگوی نیازهای فکری، روحی و روانی مردم باشند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت: این در حالی است که با نگاهی کوتاه به تاریخ اسلام و تاسیس مسجد به عنوان کانون توحیدی، این اماکن از صدر اسلام تاکنون همیشه کانون تجمع مسلمانان و مرکز طرح مباحث و مشکلات و مسایل مختلف و تصمیم گیریهای متنوع در حوزه مسایل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی بوده اند.
وی اضافه کرد: اهمیت این اماکن مقدس در گذشته تا حدی بوده که هرگاه مطلب و موضوع مهمی پیش می آمد با ندای رهبران دینی مردم در این اماکن گرد هم می آمدند و مسایل مورد بررسی و تحلیل قرار می گرفت.
حجت الاسلام رستمی با ذکر اینکه مسجد در آیین اسلام دارای کارکردهای دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و غیره است، ادامه داد: مساجد علاوه بر تاثیرگذاری بر تقویت روحیه دینی نقش مهمی در گسترش ارتباطات اجتماعی، با خبر شدن مسلمانان از یکدیگر، جمع آوری کمک برای نیازمندان، تحلیل مسایل مختلف سیاسی، اجتماعی و غیره را داشته اند.
*** ضرورت آسیب شناسی علت کمرنگ شدن حضور مردم در برخی مساجد
به عقیده وی، با توجه به گذر زمان و تغییر سلایق و ذائقه های فرهنگی مردم متاسفانه امروز شاهد کمرنگ شدن حضور مردم در برخی مساجد هستیم.
وی با تاکید بر اینکه آسیب شناسی حضور کمرنگ مردم بویژه جوانان در برخی مساجد نیازمند تحقیق جدی است افزود: با بررسی کوتاه می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که باید هم متولیان مسجد و فعالان فرهنگی در مساجد خود را به ابزار روز و روشهای نوین با استفاده از ظرافتهای هنری مجهز و فضای فیزیکی آنرا مطابق نسل جوان بروز کنند.
حجت الاسلام رستمی گفت: ایجاد فضای مذهبی هنرمندانه با استفاده از جلوه های بصری مناسب برای کودکان و نوجوانان، ایجاد مهدهای کودک در کنار مساجد،، فعالتر کردن کانونهای فرهنگی، هنری، برپایی اردوهای فرهنگی برای فعالان مساجد، تغییر نگرش هیاتهای امنای مساجد در برخورد با نمازگزاران می تواند در رونق مساجد تاثیرگذار باشد.
به گفته وی، علاوه بر این استمرار فعالیت مساجد در طول شبانه روز، بروز بودن امام جماعت، اختصار سخنرانی ها و نماز جماعت و بیان مسایل مورد نیاز مردم، عدم اتکار به بیان مسایل شرعی و پرداختن به مسایل خانوادگی، بهداشت، اجتماعی و غیره از دیگر راهکارهای جذب بیشتر مردم به مساجد است.
وی اظهار کرد: در این زمینه همه متولیان فرهنگی مرتبط با مساجد با همفکری و تعامل و توسعه فعالیتهای مساجد با رعایت موارد مذکور می توانند زمینه حضور بیشتر مردم در مساجد را فراهم کنند.
*** اقامه نماز جماعت تنها در 30درصد مساجد روستایی استان
وی به وضعیت اقامه نماز جماعت در مساجد استان اشاره کرد و گفت: اکنون در 80 درصد مساجد شهری استان و
30درصد مناطق روستایی نماز جماعت اقامه می شود.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت: برای پوشش 100درصدی اقامه نماز جماعت در مساجد این استان بویژه مناطق روستایی نیازمند ساخت خانه عالم هستیم ولی اکنون تنها 70خانه عالم در این استان وجود دارد.
وی گفت: برای پوشش کامل اقامه نماز جماعت در مساجد این استان نیازمند احداث 230خانه عالم برای اسکان روحانیان طرح هجرت هستیم.
30مردادماه در سالنامه رسمی کشور به عنوان روز جهانی مسجد و آغاز هفته مساجد نامگذاری شده است.
حدود 700 مسجد و حسینیه در استان ایلام وجود دارد.
7171
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.