به گزارش ایرنا، رسانه ها در دنیای کنونی جایگاه قابل توجهی در همه عرصه ها پیدا کرده اند، رسانه ها با انتقال اطلاعات در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را بر عهده گرفته اند به طوری که بسیاری از دانشمندان، عصر کنونی را عصر ارتباطات نام نهاده اند.
زندگی در دنیای امروزی بدون وجود رسانه ها قابل تصور نیست، نمی توان نقش رسانه های جمعی را نادیده گرفت رسانه ها را می توان به تعبیری عام ردپای آگاهی بخشی در جامعه نام نهاد، به طور قطع در دنیای کنونی رسانه باوری و اعتقاد به نقش رسانه ها در شکل گیری توسعه بسیار موثر و نقش بسزایی دارد.
لزوم پاسخگویی مسئولان به افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست، رسانه های گروهی در عصر ارتباطات به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مدیران دولتی نقش بسزایی را ایفا می کنند که می طلبد مدیران و مسئولان علاوه بر اهمیت ویژه و توجه به مقوله خبر، همکاری و تعامل را با رسانه ها برای انعکاس و حل مشکلات داشته باشند.
در این راستا باید نهادی از سوی مردم وجود داشته باشد که بر عملکرد موجود در جامعه نظارت داشته باشد و این نهاد همان رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی هستند.
مدیران ملزم به پاسخگویی به رسانه‌ها هستند، چرا که رسانه ها به نوعی نماینده افکار عمومی در جامعه محسوب می شوند، ارتباط صحیح با رسانه‌ ها یکی از کلیدهای موفقیت عملکرد هر سازمان‌ و دستگاه اجرایی است در واقع ارگان یا نهادی موفق است که رسانه‌ها را در کنار و همراه با خود داشته باشد.
پاسخگویی به رسانه ها از شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران است، ارائه عملکرد دستگاه های اجرایی سوی یک مدیر، نشان دهنده حضور مثبت و کارآمد و عدم پاسخگویی از اطلاع رسانی به بهانه های نداشتن اجازه از مدیران بالا دستی نوعی ضعف در مدیریت بشمار می رود. مدیران باید روحیه مسئولیت‌ پذیری، پاسخگویی و نقدپذیری را در عمل نشان دهند و صادقانه مردم را در جریان مشکلات قرار دهند.
در استان ایلام در کنار اینکه برخی دستگاه های اجرایی استان با رسانه ها تعامل خوب و سازنده ای دارند و حتی در برخی مسائل حوزه کاری از اصحاب رسانه مشاوره می گیرند، هستند مدیران دستگاه های اجرایی که از ارائه عملکرد نسبت به مردم و رسالت خود بی توجه اند.
مسئولانی که با رسانه ها ارتباط ندارد جوهره مدیریتی ندارد، فاصله گرفتن مدیر از رسانه ها در واقع نشان دهنده ضعف و ناتوانی در بیان خدمات و دستاوردهای دولت به مردم است، این در حالی است که به عقیده کارشناسان اطلاع رسانی ارائه گزارش از فعالیت ها و اقدامات دولت مناسب ترین راهکار برای مقابله با اقلیت تخریب کننده دولت است.
اینکه تعامل ‌خاصی بین مدیریت ارشد استان ایلام با رسانه‌ها وجود دارد یک اتفاق مثبت و خوب است، مدیریت ارشد استان از زمان تصدی استانداری ایلام بارها بر تعامل میان مدیران و رسانه ها تاکید کرده و با برگزاری نشست ها خبری تلاش داشته تا ضعف اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی را با برقراری ارتباط موثر و دو سویه میان مدیران اجرایی و رسانه های استان از میان بردارد.
نماینده عالی دولت در استان ایلام همواره بر لزوم هم‌ افزایی رسانه‌ ها و روابط عمومی ‌ها نیز تاکید و به مدیران استانی توصیه کرده که تعامل و همکاری با خبرنگاران و رسانه‌ها را در اولویت خود قرار دهند.
در اینجا روابط‌ عمومی دستگاه های اجرایی در شکل ‌گیری و دوام رابطه میان رسانه‌ها و مسؤولان می توانند بسیار تاثیرگذار باشد، اما باید گفت که برخی روابط‌ عمومی‌ ها در استان به نوعی خود را بالاتر از رسانه ‌ها می‌ دانند و منتظر هستند تا رسانه‌ ها با آنها ارتباط برقرار کنند و صرفا اخبار روزانه را روی سایت‌ها قرار می‌ دهند.
کثرت رسانه ای در ایلام باعث شده بهانه عدم در دسترس بودن رسانه ها در این مواقع، از سوی مسئولان اجرایی و روابط عمومی ها غیرقابل قبول باشد.
هم اکنون تعداد 54 نشریه (روزنامه، هفته نامه، 2 هفته نامه، ماهنامه و 2 فصلنامه)، 27 پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی مجاز، 16 دفتر نمایندگی خبرگزاری و 85 دفتر نمایندگی نشریات سراسری در استان ایلام فعال هستند.
مدیران استان باید بطور مرتب گزارش عملکرد دستگاه ها را به مردم ارائه دهند و در این میان باید از رسانه ها یاری بگیرند مواردی که متاسفانه در برخی دستگاه های اجرایی استان و شهرستان ها در هر ارتباط اهالی رسانه با مدیران دستگاه های اجرایی پاسخ هایی چون اجازه مصاحبه نداریم، جلسه هستیم، وقت نداریم و ... این روزها به تکرار شنیده می شود.
سخن پایانی اینکه مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی استان و شهرستان ها از ظرفیت رسانه ها برای تعامل با مردم و جامعه و اطلاع رسانی در مورد عملکرد خود بهره گیرند و با همکاری بیش از پیش با رسانه ها علاوه بر ارائه عملکردهای حوزه کاری خود و بیان دستاوردهای نظام و جوابگو بودن به سوالات خبرنگاران با کمک به توسعه استان امید را در جامعه تقویت کنند.
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.