به گزارش ایرنا، معنای واقعی مقوله مهم اقتصاد مقاومتی این است که چگونه می ‌توان در رابطه با اقتصاد وابستگی و اقتصاد واردات مقاومت کرد به عبارتی دیگر می توان گفت اقتصاد مقاومتی یعنی از هر چه امکانات داریم بهترین استفاده را ببریم و هر آنچه چه نیاز داریم خودمان تولید کنیم.
تصمیم مربوط به این شعار از سال ۸۹ اتخاذ و مطرح شد و سیاست‌های کلی آن نیز در سال ۹۲ به دولت ابلاغ شد، در سال 95 رهبر معظم انقلاب با انتخاب شعارسال به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل راهکاری عملی را برای برون رفت کشور از سراشیبی اقتصادی مطرح کردند.
در واقع معظم له با نگاه به نتایج اقتصاد مقاومتی در کشورهای موفق در عملی کردن این شعار، آسان ‌ترین راه را به مسئولان و ارکان اقتصادی کشور نشان دادند.
توجه به تولیدات داخل همواره یکی از راه‌های مهم خروج یک کشور از وضعیت نامساعد اقتصادی است، تولید به عنوان بازوی توانمند یک کشور برای دستیابی به شاخص‌ های برتر اقتصادی همواره مورد توجه دولتمردان در کشورهای توسعه‌ یافته و در حال توسعه بوده است و آثار مثبت اقتصادی آن در کشور از کسی پوشیده نیست.
چرخه اقتصادی کشور ما نیز به مصرف کالاهای داخلی بستگی دارد، باید با مصرف تولیدات داخلی از صنایع کشور حمایت کرد، رهبر معظم انقلاب همانند سال های گذشته در پیام نوروزی مساله اقتصاد و معیشت مردم را مورد توجه و تاکید قرار دادند و امسال را هم در راستای توجه به مسائل اقتصادی کشور به نام حمایت از کالای ایرانی اعلام کردند.
نام گذاری این شعار در سال جاری به نام حمایت از کالای ایرانی از سوی معظم له بر لزوم توجه همگانی بر مقوله تولید داخلی و اهمیت دادن به کالای داخل هم از سوی دولتمردان و هم از سوی مردم تاکید دارد چرا که توجه و حرکت به سمت این مهم، علاوه بر این که چرخ صنایع کشور را فعال می کند، با ایجاد اشتغال پایدار در کشور منجر به کاهش نرخ بیکاری و جذب نیروی آماده ‌به‌ کار می ‌گردد.
از آنجا که تحقق حمایت از کالای داخلی نیازمند افزایش کیفیت محصولات است مشارکت مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و دولت برای تحقق این مهم امری ضروری است، به طور قطع تلاش دولت برای حمایت از محصولات ایرانی، انگیزه تولید کننده برای تولید کالای با کیفیت و اشتیاق مصرف کننده برای خرید اجناس ایرانی می ‌تواند در تحقق شعار سال موثر باشند.
دولت تدبیر و امید نیز تا کنون اقدامات ارزشمندی در خصوص اقتصاد مقاومتی انجام داده و طی این سال ها تلاش کرده است تا با ارائه تسهیلات رونق تولید کارگاههای نیمه فعال و راکد را احیاء کند، می طلبد تولید کنندگان هم تلاش کنند با تولید کالای مرغوب مردم را تشویق به خرید کالای ایرانی کنند.
باید آحاد جامعه به این باور برسند که مصرف کالای خارجی به معنای وابستگی بیشتر به کشورهای بیگانه و سلطه اجانب بر کشور می ‎شود، اگر کالای ایرانی خریداری شود، صنعت رونق می ‌گیرد، ولی شرط آن این است که کالا کیفیت قابل قبول را داشته باشد.
کلام آخر اینکه با سخت کوشی و تلاش مضاعف می توان به معنای واقعی شعار سال را محقق کرد زیرا این شعار رشد و توسعه کشور را به دنبال دارد.
ضرورت حمایت مردم از چرخه های تولیدی و کالای تولید داخل راه حل اساسی برحرکت و جهش اقتصاد کشور است، موضوعی که با رویکرد خرید کالای ایرانی می توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشید و با رفتاری مثبت نسبت به ارتقاء کیفیت و بهره تولیدات داخلی نیز گامی اساسی را اعمال نمود.
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.