به گزارش ایرنا، محمد نوذری روز چهارشنبه درنشست بررسی بیمارهای خاص اظهار کرد: امروزه خیرین کشورمان در عرصه‌های مختلف حضور داشته و خدمت رسانی می‌کنند، اما باید بدانند که کمک و رسیدگی به بیماران نیازمند دارای چه جایگاه و عظمتی است.
وی افزود: مجموعه‌های خیریه باید به دنبال جذب مشارکت و کمک‌های مردمی باشند و ثابت شده هرجا مردم حضور داشته باشند قطعا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
نوذری یادآور شد: دولت کمک‌های بسیاری برای بیماران خاص ارائه می‌دهد، اما قیمت داروهای این بیماران بسیار گرانقیمت و بالاست و باید مردم و خیرین نیز یاری دهنده و کمک رسان این بیماران نیازمند باشند.
وی با بیان اینکه اگر بیماران خاص مورد حمایت قرار بگیرند، همچون دیگر افراد جامعه به زندگی خود ادامه می دهند، گفت: افرادی که از بیماری های خاص و سخت درمان رنج می برند به جز بار روانی و عاطفی تحمیل شده بر خانواده و فرد بیمار، از نظر درمان و هزینه آن نیز دچار مشکل هستند.
نوذری افزود: عده ای نیز بدلیل مشکلات مالی درمان آنها با مشکل مواجه است و از آنجا که فعالیت بخش دولتی پاسخ گوی مشکلات و نیازهای موجود در عرصه سلامت بخصوص در رابطه با بیماری های خاص نیست، بخش خصوصی باید در جهت حمایت از این قشـر آسیب پذیر ورود کند.
وی تاکید کرد: باید برای پیشگیری از بیماری های خاص و سخت درمان زمینه نشاط اجتماعی را فراهم کرد و با بررسی کارشناسانه می توان عوامل موثر بر افزایش امید در زندگی را در استان مشخص و برای دستیابی به آنها برنامه ریزی لازم را انجام داد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایلام باید از تمام ظرفیت خود برای جذب اعتبارات ملی و استانی در حوزه سلامت و خدمات رسانی مطلوب به بیماران استفاده کند.
نوذری همچنین خواستار فعالیت بیشتر دستگاه های فرهنگی در زمینه افزایش نشاط اجتماعی شد و افزود: فرهنگ سازی و ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه می تواند عامل بازدارنده از بسیاری بیماری ها بوده که کم هزینه تر از دارو و درمان است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست گفت: افرادی که دارای یکی از بیماری های چهارگانه ام اس، تالاسمی، دیالیز و هموفیلی می باشند، پس از شناسایی به دانشگاه علوم پزشکی معرفی می شوند و از خدمات مناسب تری بهره مند می شوند.
دکتر پرویز کریمی اظهار کرد: بیماران خاص و سخت درمان در این استان باید مورد اهتمام ویژه متولیان در زمینه درمان و پیشگیری قرار گیرند چرا که مشکلات فراوانی در بخش خدماتی به این بیماران وجود دارد.
وی افزود: هر چند در سیستم نظام سلامت در هیچ دوره ای چنینی خدمات گسترده ای در بخش درمان و سلامت صورت نگرفته است و دولت تدبیر و امید بیش از توان خود برای آن هزینه کرده اما استان ایلام با کمبودهایی در این زمینه مواجه است.
دکتر کریمی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از دستگاه های مراکز درمانی برای خدمت رسانی به این بیماران فرسوده و بارها تعمیر شده اند و این مشکلات باعث شده بسیاری از بیماران که در شرایط مالی خوبی نیستند به استان های دیگر با هزینه های بیشتر مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: نبود بخش شیمی درمانی یکی از مشکلات اساسی استان ایلام و غیرقابل توجیه است و بیماران را دچار مشکل کرده که باید در دستور کار و پیگیری مسئولان قرار گیرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص مراجعه بیماران سرطانی به استان های دیگر گفت: در تلاشیم با جذب نیروی فوق تخصص بیماری های سرطان مشکل مراجعه بیماران به استان های دیگر و افزایش هزینه درمان آنها را رفع کنیم و بیماران بیشتری در استان شناسایی و خدمات بهتری به آنان ارائه شود.
وی تاکید کرد: حضور خیران، انجمن ها و سازمان های مردم نهاد می تواند تاثیر بسیاری در روند درمان این افراد داشته باشند و مسئولان نیز تلاش ها و امکانات درمانی را به مراکز شهرستان ها معطوف کنند.
ایلام دارای 150 بیمار تالاسمی، 27 بیمار هموفیلی، 238 بیمار ام اس و 526 بیمار سرطانی شناسایی شده، است.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.