به گزارش ایرنا، کاشت گل نرگس به علت ویژگی هایی چون نیاز آبی اندک و زودبازده بودن در استان ایلام از رونق خوبی برخودار است و هر سال پرورش این گیاه نسبت به سال های قبل توسعه بیشتری می یابد.
همچنین بر اساس تحقیقات انجام گرفته گل نرگس دارای خواص درمانی چون ضد افسردگی، درمان کننده جوش و ورم، و ... است و می توان از این گیاه زیبا به عنوان مسکن و آرام بخش استفاده کرد.
از نظر جغرافیایی هم کاشت گل نرگس مزایای متعددی دارد از جمله آن می توان به جلوگیری از تخریب و فرسایش اراضی و نیز تغییر کاربری و اختصاص زمین های دیم غیر قابل کشت به پرورش گل نرگس اشاره کرد.
یکی دیگر از فواید پرورش گل نرگس درآمدزایی بهره برداران از محل فروش این گل است که با توجه به قیمت بالای فروش آن در بازارهای خارج از استان نرگس کاران در صورت حذف واسطه ها می توانند به سودآوری قابل توجهی دست یابند.
این گل علاوه بر تولید سالانه با تکثیر طبیعی، پیاز هم تولید می کند که با یک بار کاشت پیاز گل، برای برداشت در فصل های بعد دیگر نیازی به کاشت پیاز نیست و گل نرگس فقط یک مرحله کاشت اصولی دارد که تا سال چهارم و پنجم اقدام به برداشت پیازهای اضافی آن می کنند.
نکته قابل ذکر و مهم در مورد گل نرگس با توجه به مزایای آن، موضوع پرورش اقتصادی این گل، داشتن بازارهای متعدد فروش و عرضه به موقع گل تولید شده در بازار است.
کل بهره برداران پرورنده گل نرگس 215 نفر است و هرچند از سال های دور نرگس به صورت خودرو و بومی رشد می کرد اما کاشت و توسعه گل نرگس به طور جدی از سال 79 -80 در استان ایلام شروع شده و عمده نرگس زارهای استان در شهرستان های آبدانان و دره شهر قرار دارند.
نرگس تنها گلی است که برخلاف سایر گلها در فصل زمستان به گل می نشیند و این فصل سرد را معطر به بو و زیبا به جلوه آرایی خود می کند.

** گل نرگس ایلام نیازمند معرفی در بازارهای کشور است
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام با توجه به اینکه در فصل برداشت گل نرگس قرار داریم، در زمینه وضعیت کاشت گل نرگس در استان اظهار کرد:
با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب ومستعد استان و بازدهی مناسب از کاشت و احداث پایلوت مزارع گل نرگس، توسعه و کاشت این گیاه به طور جدی در سال جاری در دستور کار سازمان قرار گرفت و سطح زیر کشت گل نرگس در استان با توسعه در سالجاری به 277 هکتار رسید.
بابک افزار گفت: در حال حاضر تولید متوسط 60 هزار شاخه گل بریده نرگس در هر هکتار در اراضی دیم دارای درآمدی بالغ بر 210 میلیون ریال در هکتار است که این رقم اشتغال زایی و کسب درآمد مطلوبی را برای بهره برداران در پی دارد.
وی با بیان اینکه کاشت گل نرگس می‌تواند سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال استان داشته باشد، افزود: پیش بینی می شود میزان تولید گل نرگس در سالجاری بیش از 16 میلیون شاخه گل با ارزشی بالغ بر 56 میلیارد ریال برسد.
افراز در خصوص اراضی آبی کشت گل نرگس نیز یادآور شد: لازم بذکر است در سطحی حدود 20 هکتار گل نرگس بصورت آبی کشت میشود که میزان تولید بطور متوسط 150 هزار شاخه در هکتار است.
وی در مورد برخی مشکلات و انتظارات نرگس کاران استان ایلام گفت: در صورت توجه به این چرخه اشتغال و سرمایه گذاری می‌توان به گردشگری گل نرگس در استان ایلام نیز دست یافت.
وی افزود: عدم بازاریابی مناسب، بی توجهی به جنبه های گردشگری، نبود یک مؤسسه حمایتی و پژوهشی درباره گل نرگس از جمله دلایل عدم معروفیت و ارزش واقعی گل نرگس استان ایلام در بازارهای کشور است.
به گفته افراز پرورش دهندگان گل نرگس انتظار دارند به دلیل اهمیت این گل، جشنواره ای همانند گلابگیری در کاشان، جشنواره انار در ساوه، جشنواره فندق در گیلان و قزوین و جشنواره سیب در دماوند برای برداشت گل نرگس ایلام نیز جشنواره ای ترتیب داده شود تا مردم بیشتری از اقصا نقاط کشور برای این امر به استان و نرگس زارهای آن مراجعه کنند تا اقتصاد منطقه رونق بگیرد.
وی حفاظت از آب و خاک، آبخیزداری اقتصادی، ذخیره نزولات آسمانی، برقراری بیلان مثبت آبی سفره های زیرزمینی، پیشگیری از فرسایش خاک و سیل های ویرانگر، ایجاد کمربند سبز حفاظتی به منظور پیشگیری از تجاوز به منابع طبیعی را ازجمله مزایای کشت نرگس در اراضی دیم ذکر کرد.
به گفته افراز تقویت و افزایش ظرفیت اکوسیستم های پشتیبان، افزایش درآمد، اشتغال مولد، کاهش فقر و بیکاری، پدیده مهاجرت، جلب مشارکت مردم در سازندگی و پایداری منابع (کار، سرمایه، حفاظت) از دیگر فواید توجه به کشت این گیاه است.
وی تقویت و گسترش بنیان های زنجیره های تولید و ارزش و فراهم کردن شرایط اگرواکوتوریستی ، حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع گونه ای را از دیگر مزایای این گیاه و کشت آن برشمرد.
وی تاکید کرد: از گل نرگس برای درمان بیماری‌هایی چون زکام، درمان افسردگی، جوش صورت و آبسه استفاده می‌شود به همین دلیل می‌شود از این گل در تولیدات صنعتی استفاده‌های زیادی کرد و نباید تصور کرد استفاده از گل تنها برای کارهای تزئینی و زیبایی است.

**
در حال حاضرکاشت گل نرگس در اراضی دیم کم بازده با توجه به کاهش نزولات جوی و به علت ریسک پایین ضرر دهی برای کشاورزان باصرفه‌تر از کشت هر محصول دیگری است .
همچنین کاشت این گل به صرف هزینه چندانی نیاز ندارد و باران کافی و آب دهی به موقع می‌تواند پرورش این گیاه را به محلی برای درآمد زایی همه ساله گل کاران تبدیل کند.
در حال حاضر به دلیل کم توجهی به اهمیت کاشت گل نرگس، در بیشتر نقاط کشور این گل به نام نرگس شهلای شیراز عرضه شده و به همین دلیل خریداران عمده در فصل برداشت جذب باغات گل نرگس استان فارس می‌شوند.
بازار فروش گل های نرگس تولید شده استان تاکنون بصورت عمده بازار تهران واستان های مجاور همچون خوزستان و کرمانشاه بوده اند که می طلبد با بازاریابی و معرفی محصول، گل نرگس استان ایلام را که از کیفیت و مرغوبیت مناسبی برخودار است را به خریداران این گل در نقاط مختلف کشور معرفی کرد.
با توجه به اهمیت رونق کاشت گل نرگس و بالا بردن انگیزه کشاورزان نرگس کار، باید زمینه‌ای فراهم شود که از این محصول نه‌تنها در داخل کشور استفاده اقتصادی بهینه کرد بلکه بتوان از صادرات آن به سایر کشورها به عنوان منبع درآمدی کشور استفاده کرد تا محصولات مشابه آن هم در کشور بازار تولیدی به دست آورند.
6034/7172
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.