عبدالصاحب بازیار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همه ساله در برخی از ماه های سال به ویژه آبان و آذر مجوز شکار برای وحوشی چون گراز، خرگوش و تشی به اقلیت های دینی صادر می شود که امسال برای حفظ تعادل در جمعیت این وحوش از صدور مجوز شکار آنها جلوگیری به عمل آمد.
وی افزود: اقلیت های دینی شامل ادیان کلیمی، زرتشتی و ارامنه که دارای دفترچه ویژه شکارچیان صادره و مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست باشند با نظارت محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان در مناطق طبیعی آزاد خارج از تحت مدیریت این اداره کل حق شکار این گونه از وحوش را دارند.
بازیار یادآور شد: این مجوزها به تعداد بسیار محدود و اندک و بر حسب جمعیت وحوش صادر شده و نیز گونه قابل شکار، مکان و زمان آن نیز برای شکارچیان از قبل تعیین و مشخص شده و مدت اقامت و شکار شکارچیان در استان 2 روز است.
وی گفت: بیشتر مجوزهای شکار، برای وحوش ساکن در عرصه های طبیعی نزدیک به اراضی کشاورزی است که با تعدیل جمعیت این وحوش به عنوان جانواران زیان آفرین از ایجاد خسارت به اراضی کشاورزی جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر مجوز شکار هرگونه پرنده و پستاندار حلال گوشت برای همه شکارچیان داخل و خارج استان به علت کاهش جمعیت این جانداران و به منظور ایجاد تعادل بین جمعیت گونه های جانوری صادر نشده است و این روند کماکان ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، در هفته های اخیر تصاویری از سلاخی برخی از گونه های جانوری همچون تشی در فضاهای مجازی منتشر شد که بیانگر شکار این جانواران توسط شکارچیان متخلف بوده است.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.
بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.