به گزارش ایرنا، مدتی است که حال آب، این نعمت الهی و این مظهر زندگانی و آبادانی خوب نیست و باید بگوییم حرکت رو به زوال این گوهر ناب نسبت به سالیان گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است.
شاید آب را بتوان ارزشمندترین نعمت خداوند بعد از هوا دانست که بدون این 2 عنصر زندگی بخش هیچ کدام از موجودات زنده قادر به ادامه حیات نخواهند بود و این در حالی است که بشر با ندانم کاری، اهمال و طمع ورزی های خود نابودی این عناصر اساسی برای ادامه زندگی را فراهم ساخته است.
کمبود منابع آب شیرین، خالی شدن سفره های زیرزمینی، خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها و کاهش نزولات جوی در سال های اخیر خود گویای وقوع بحران جدی کمبود آب و خشکسالی های پی در پی است.
شستن ماشین، فرش، حیاط خانه و پیاده روهای مغازه ها، شکستگی لوله ها، چکه کردن شیرهای آب، نیاز مبرم حوزه کشاورزی و صنعت به آب ... مصرف بی رویه در هنگام شستن البسه و ظروف و عواملی از این قبیل باعث کاهش منابع آب پشت سدها شده است.
کاهش نزولات جوی و گرم شدن زمین بر این خشکسالی ها و کبود آب تاثیر گذاشته و عدم برنامه ریزی درست برای مدیریت اندک بارش ها برای هدایت این آب ها به سفره های زیرزمینی نیز بر افت منابع آبی دخیل شده است.
با وجود اینکه فصل زمستان نیز به نیمه رسیده اما کاهش نزولات جوی امید اصلی مردم و کشاورزان برای تامین آب و رفع کمبودها در این زمینه است اما آسمان گویی خیال باریدن رحمت الهی را ندارد و هیچ خبری از بارش برف و باران نیست.

** الگوی مصرف آب نیازمند تغییر است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: با توجه به خطر جدی بحران آب، ادامه روند کنونی منابع آبی استان را با خطر جدی روبرو کرده و باید الگوی های مصارف خانگی و کشت در حوزه کشاورزی تغییر پیدا کند.
احمد کرمی اظهار کرد: حفاظت از منابع آب در استان اولویتی اساسی بوده که تحقق این امر مستلزم تحول در مدیریت منابع و همراهی و نقش آفرینی مردم است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز گفت: پیگیری و اقدامات اساسی برای استحصال منابع آبی استان تاکنون صورت گرفته است، باید تلاش کنیم تا این روند را تسریع ببخشیم و از حیث تامین منابع، نظارت بهتری برای اجرای پروژه های آبی داشته باشیم.
ایوب درویشی افزود: تبیین و رعایت الگوی مصرف در بخش های مختلف یکی از اقدام های مهم کارگروه حفاظت از منابع آبی استان است که بدان باید توجه شود.
وی تاکید کرد: باید برای هدر رفت آب در بخش های مصرف (کشاورزی، صنعت، خانگی و مصارف عمده) فکری اساسی شود و با استفاده از ایده های جدید یک الگوی مصرف خاص را مطالعه و به مرحله اجرا درآوریم.

** کاهش 53 درصدی بارندگی ها در ایلام نسبت به میانگین بلند مدت

مدیرکل هواشناسی ایلام پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زمینه میزان بارش ها اظهار کرد: بارندگی ها در سال زراعی جاری تا پایان دی ماه نسبت به سال گذشته 22 درصد و در قیاس با میانگین بلندمدت 53 درصد کاهش داشته است.
یوسف شیخ الملوکی افزود: در این مدت بیشترین بارش ها از شهرستان ایوان با 146 میلیمتر بوده که این مقدار بارش در مقایسه با بارندگی های سال گذشته 15 و نسبت به میانگین بلند مدت 49 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: کمترین میزان بارش نزولات جوی نیز در شهرستان مهران با 31 میلیمتر بارش رخ داده که در مقایسه با بارش های پارسال 15 و در قیاس با میانگین بلند مدت 73 درصد افت بارندگی در این شهرستان تاکنون ثبت شده است.
شیخ الملوکی در خصوص بارش نزولات جوی در مرکز استان نیز یادآور شد: تاکنون 122 میلیمتر بارش باران در ایلام رخ داده که نسبت به بارندگی های سال گذشته 27 درصد افزایش و در مقایسه با آمار بلندمدت 52 درصد کاهش بارش نزولات جوی در شهر ایلام داشته ایم.
وی در مورد بارش های زمستانه نیز گفت: با توجه به مطالعه نقشه های ماهواره ای و بررسی الگوهای جوی انتظار می رود که بارش نزولات جوی در ماه های پایانی سال نسبت به دی ماه و فصل پاییز مطلوب تر باشد.
وی افزود: به علت اینکه این ریزش های جوی در ماه های پایانی سال کمتر از حد نرمال است بنابراین با تدوام کاهش ریزش های جوی امسال نیز با روند کم آبی و خشکسالی مواجه هستیم و باید مصرف بهینه آب از هم اکنون توسط مردم و مسئولان مدیریت شود.

** مردم باید باور کنند که کمبود آب یک واقعیت است

کشاورزان به تغییر الگوهای کشت، مدیریت در مصرف آب سفره های زیرزمینی، استفاده از سیستم های نوین آبیاری و روی آوردن به تولیدات گلخانه ای و نیز عدم کشت محصولات آب بر، مصرف این ماده حیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
همچنین باید برای اماکن عمومی چون بوستان ها و فضاهای سبز و نیز آرامستان ها از آب های تصفیه شده فاضلاب ها که غیر قابل شرب هستند استفاده شود و نیز عامه مردم به عنوان مصرف کنندگان اصلی آب باید واقعیت های کمبود آب را پذیرفته و باور کنند که کشور ما با چالش بحران آب مواجه است.
هرچند کره زمین رابه خاطر وجود اقیانوس ها و دریاهای بزرگ همگان به عنوان سیاره آبی می شناسند اما این آب ها غیر قابل شرب بوده و تنها پنج درصد از آب های جهان شیرین و قابل استفاده است و این یعنی اینکه باید از این منابع محدود و از دست رفتنی همچون جان شیرین محافظت کرد.
اکنون که زمان زیادی به آمدن بهار و سال نو نمانده و یکی از سنت ها و باورهای ما ایرانیان خانه تکانی و شستن فرش و وسایل خانه است باید بیش از گذشته و جدی تر از همیشه به کمبود آب و مخاطرات این چالش اندیشیده و مصرف آب را به حداقل کاهش دهیم.
شهروندان به جای شستن ماشین با آب شرب شهری از کارواش های مخصوص شست و شوی خودرو استفاده کنند و آبیای باغچه و درختان را نیز به اول صبح یا اواخر روز و بعد از غروب آفتاب موکول کنند و درختان تناور و ریشه دار هم نیازی به آبیاری ندارند.
باید بدانیم و آگاه باشیم که آب یکی از معدود عناصر و مواد در طبیعت است که بشر با وجو همه دانش و پیشرفت های خود هنوز موفق به درست کردن آب شرب مصنوعی نشده و همچنان برای تامین آب مورد نیاز خود وام دار طبیعت و منابع آبی خدادادی است.
اما این منابع محدود و از دست رفتنی هستند و نباید با مصرف بی رویه و بدون فکر به بحران و چالش کنونی کمبود آب دامن بزنیم، بلکه باید با در نظر گرفتن مخاطرات نبود آب سهمی از این نعمت الهی را برای نسل های بعدی نیز بگذاریم.
باید بدانیم که آب از دست رفته هیچگاه باز نمی گردد و بنابراین برای قطره قطره این مایع حیات بخش برنامه ریزی و مدیریت کنیم و بدانیم آب از دست رفتنی و رو به زوال و نزدیک به خط پایان است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.