به گزارش ایرنا، ورزش همگانی با شعار ورزش برای همه، سعی در نزدیک کردن مردم به ورزش دارد به گونه ای که با توجه به سلیقه و علاقه مردم، همه هر کجا و هر وقت با هر بودجه ای می توانند ورزش کنند.
توسعه و نهادینه سازی ورزش در جامعه، نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در خصوص اهمیت ورزش است، مردم باید بدانند با کمترین امکانات و هزینه می توان به سمت ورزش روی آورد و در این راه تلاش کنند تا با همکاری سایر سازمان ها و ارگان ها از جمله رسانه ها و دستگاه های ذیربط بستری مناسب برای ورزش آماده شود.
فرهنگ سازی و همگانی کردن ورزش در جامعه می تواند عامل بازدارنده از بسیاری بیماری ها بوده که کم هزینه تر از دارو و درمان است و برای ترغیب مردم به ورزش باید فضاهایی را برای آقایان و بانوان در نظر گرفت و همه افراد از هر قشری در ورزش های همگانی شرکت کنند.
ورزش همگانی در واقع کوششی جهت رواج دادن ورزش بین تمام اقشار جامعه بوده و دارای اثرات بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی است.
با صنعتی شدن جوامع و افزایش اوقات فراغت، ورزش همگانی از یک سو باعث سلامت و نشاط و از سویی باعث سرگرمی و تفریح می شود اما در این میان سلامت جسمانی و روحی کارکنان دولت نیز باید در نظر گرفته شود چرا که این افراد بدلیل درگیری های شغلی فرصت چندانی برای ورزش کردن ندارند و توجه به این امر علاوه بر تامین سلامت جسمی سلامت روحی آنها را نیز بدنبال دارد.
برای حفظ سلامت و نشاط جامعه ضروری است زمینه‌های لازم برای همگانی کردن ورزش در کشور فراهم شود و بطور مکرر توسط مسئولان کشور در همه سطوح مورد تاکید قرار گیرد.

**دستگاه های اجرایی باید زمینه لازم برای انجام ورزش های همگانی را فراهم کنند

استاندار ایلام اعتقاد دارد: اهمیت ورزش در تامین سلامت عمومی جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و دستگاه های اجرایی زمینه های لازم برای انجام ورزش های همگانی بخصوص در میان بانوان کارمند و بانوان خانه دار را فراهم کنند.
قاسم سلیمانی دشتکی افزود: در این راستا امسال هیات ورزش های همگانی گام های موثر و بسیار خوبی برای اجرای ورزش های همگانی برداشته و بعنوان یک استراتژی اصلی وظیفه حاکمیتی دولت در جهت ارتقا سلامت جسمانی، روانی و ایجاد نشاط و شادابی اجتماعی است.
وی با بیان اینکه برای توسعه و ترغیب مردم به ورزش باید راهکار مناسب ارائه شود، گفت: برای ترغیب مردم به ورزش باید فضاهایی را برای آقایان و بانوان در نظر گرفت و همه افراد از هر قشری در ورزش های همگانی شرکت کنند.
استاندار ایلام یادآور شد: ایجاد ایستگاه های ورزشی بخصوص در پارک ها باعث ایجاد برنامه های فرهنگی از جمله کمک به افراد نیازمند، خرید جهیزیه و کارهای خوبی در جهت رفع مشکلات افراد می شود.
وی تاکید کرد: برای اجرای ورزش همگانی باید فضای ایده آل و امنی ایجاد کرد بخصوص در بخش بانوان باید شرایط خاصی در نظر گرفته شود.
سلیمانی با بیان اینکه برای ایجاد پارک بانوان حمایت لازم بعمل می آید، گفت: برای ایجاد پارک بانوان در صورت معرفی زمینی توسط شهرداری، استانداری نیز برای خرید آن حمایت و تلاش می کنیم محیط امن و استانداردی برای بانوان فراهم کنیم.

** ورزش همگانی باید در سبد همه خانواده ها قرار گیرد

مدیرکل ورزش و جوانان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: استان ایلام در راستای توسعه ورزش همگانی گام های خوبی برداشته است و امیدواریم با تبلیغ و اطلاع رسانی توسط رسانه ملی و خبرگزاری ها ورزش همگانی در سبد همه خانواده ها قرار گیرد.
بهروز حیدرزاده افزود: امسال برای توسعه این ورزش در ایلام یک ایستگاه به ایستگاه های ورزشی افزوده شده و امیدواریم افراد بیشتری جذب این ورزش شوند.
وی یادآور شد: جاده سلامت بانگنجاب با مشارکت 100 درصدی شهرداری تکمیل شده و محلی مناسب برای استفاده عموم شهروندان ایلامی است، همچنین جاده سلامت میدان قرآن شهر ایلام جهت استفاده عمومی برای پیاده روی با تلاش شهرداری در حال آماده شدن است.
وی تاکید کرد: با وجود محدودیت منابع باید مردم را به ورزش ترغیب کرد و ورزش همگانی را در فرهنگ مردم نهادینه کرد.

** ایلام، شهرستانی با استعدادهای ورزشی فراوان اما بدون حامی مالی

رئیس هیات ورزش های همگانی نیز در این زمینه گفت: درخشش ورزشکاران ایلامی در مسابقات داخلی و خارجی رشته های مختلف ورزشی گواهی بر وجود استعدادهای فراوان ورزشی در این شهرستان است که با وجود مشکلات فراوان از جمله نبود حامی مالی توانسته اند این افتخارات را کسب کنند.
محمد ابراهیم خسروی نژاد اظهار کرد: این استان با توجه به استعدادهای زیادی که در رشته های ورزشی دارد به دلیل کمبود امکانات نیازمند توجه بیشتر مسئولان فدراسیون ها و وزارت ورزش و جوانان است.
وی افزود: مشکلات مالی به عنوان مهمترین مانع بر سر راه ورزش این شهرستان است و هم اکنون تنها منبع تامین درآمد ما فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان است که اعتبارات اندک دولتی نیز جوابگوی ورزش شهرستان نیست.
خسروی نژاد با بیان اینکه بخش خصوصی در ورزش این استان ورود نمی کند، تاکید کرد: دولت به تنهایی و با اعتبارات اندک نمی تواند جوابگوی انتظارات اهالی ورزش باشد و از این رو نیاز به سرمایه گذاری و حمایت بخش خصوصی در حوزه ورزش شهرستان ضروری است.
رئیس هیات ورزش های همگانی استان ایلام گفت: امسال هشت کلاس آموزش مربیگری درجه سه در رشته های آمادگی جسمانی، ایروبیک و پیلاتس برای بانوان و آقایان برگزار شد.
وی با بیان اینکه برگزاری کلاس های بیشتر آموزشی در دستور کار این هیات است، افزود: قرار است یک دوره کلاس آموزشی در رشته های آمادگی جسمانی برای بانوان در دانشگاه ایلام و پیام نور همچنین نیروی انتظامی و اداره زندان ها برگزار شود.
خسروی نژاد همچنین گفت: با همکاری شهرداری و شورای شهر ایلام اول بهمن ماه سال جاری در پنج محله ایلام برنامه های فرهنگی و ورزشی برگزار می شود و استارت این برنامه ها در محله بانبرز زده می شود.
وی با بیان اینکه هدف ورزش همگانی ایجاد امکانات و بستر مناسب به منظور ایجاد نشاط و شادابی در مردم است، یادآور شد: به مناسبت دهه مبارک فجر برنامه های فرهنگی و ورزشی با همکاری آموزش و پرورش در مقاطع متوسطه این شهرستان به منظور ایجاد نشاط بین دانش آموزان نیز برگزار می شود.
وی تاکید کرد: هرچند ورزش همگانی یک عامل اساسی در تامین سلامتی و کیفیت زندگی افراد جامعه است، ولی مردم بر اساس فرهنگ و نگرش، باورها و همچنین با توجه به ویژگی های فردی (سن، جنس، شغل) و وضعیت مادی خود در ورزش همگانی شرکت می کنند.
خسروی نژاد ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی دقیق و هدفمند و با همکاری مسئولان و پیشکسوتان این رشته ورزشی بتوانیم این رشته را توسعه و شاهد موفقیت چشمگیر آن باشیم و شعار سال را در عمل نشان دهیم و کارهای بزرگ با کمترین هزینه در ایلام رقم بخورد.
به گزارش ایرنا، استان ایلام از مدعیان برخی رشته های ورزشی از جمله کبدی، سپک تاکرا، تیراندازی، هاکی، فوتبال، کونگ فو، بدمینتون، کاراته، کبدی، اسکیت، والیبال، رزمی و کوهنوردی، در سطح کشور است و بارها عناوین قهرمانی مسابقات مختلف را کسب کرده و میزبان مسابقات کشوری از جمله میزبان قهرمانی کشور کبدی در سطح منطقه رده سنی جوانان، مسابقات بسکتبال منطقه ای کشور، مسابقات قهرمان کشوری سپک تاکرا و هاکی بانوان همچنین مسابقات آسیایی کاراته در 2 بخش آقایان و خانم ها بوده است.
49 هیات ورزشی با عضویت و فعالیت 27 هزار ورزشکار سازمان یافته اکنون در استان ایلام فعالیت های ورزشی در رشته های مختلف را بر عهده دارند.
هیات ورزش های همگانی استان ایلام دارای 6 هزار ورزشکار سازمان یافته در 2 بخش آقایان و بانوان است.
خبرنگار: لیلی خاکی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.