به گزارش ایرنا، شهرستان ملکشاهی با گستره 2 هزار کیلومتر مربع بیش از 90 درصد آنرا منابع طبیعی از جمله کوهستان های بلند ، دره های عمیق ، جنگل های انبوه بلوط ، زیستگاه های بکر حیات وحش ، رودخانه ها ، آبگیرها و تالاب ها ، آبشارهای بلند و زیبا تشکیل داده که به راستی هر گردشگری را مجذوب زیباهای طبیعی آن کرده است.
پراکنش مناطق متعدد تاریخی ، طبیعی ، مذهبی و دیدنی شهرستان در روستاها به همراه بافت فرهنگی، اجتماعی خاص مناطق روستایی فرصتی بی نظیر برای جذب گردشگران از اقصی نقاط کشور را فراهم کرده است.
آثار تاریخی و باستانی معروفی همچون سنگ نوشته آشور بانی پال در روستای گل گل و کوشک قیفر در نزدیکی روستای گنبد پیر محمد هر ساله خیل گردشگران را به طرف خود جذب می کنند.
وجود بارگاه مطهر 2 امامزاده سید محمد عابد (ع) و سید محمد ابوچماقین(ع) در روستاهای گنبد پیرمحمد و خوشادول شوهان فرصت های کم نظیری را برای جذب گردشگران و مسافران پدید آورده است.
وجود سد زیبای چم گردلان ، آبشار اما و باغات متراکم در نزدیکی روستای اما نیز آنچنان دیدنی است که باعث جذب گردشگر از اقصی نقاط کشور شده است.
وجود ساختارهای جغرافیایی ، اجتماعی و فرهنگی و آداب و رسوم ایلاتی و عشایری روستاهای 2 ایل ملکشاهی و شوهان همچون مراسم چمر و آواها و نواهای محلی نیز از جاذبه های گردشگری خاص این مناطق است.
حضور گردشگران می تواند زمینه عرضه و فروش صنایع دستی متنوع اهالی روستا شامل گلیم بافی ، چاقو سازی ، آهنگری ، چیت بافی ، نمد مالی و سفالگری را فراهم و رونق اقتصادی را ایجاد کند.
با وجود چنین ظرفیت های کم نظیر گردشگری بسترها و زیرساخت های صنعت گردشگری روستایی همچون فقدان اقامتگاه های بوم گردی و عدم اطلاع ساکنان از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی باعث شده است این صنعت عظیم هیچ جایگاهی در اقتصاد روستاهای این شهرستان نداشته باشد.
یکی از مهمترین اقداماتی که توسط خود اهالی روستا باید انجام گیرد ایجاد اقامتگاه های بوم گردی برای اقامت مسافران و گردشگران است که در حال حاضر نیاز ضروری و زیرساختی گردشگری در روستاهای ملکشاهی احساس می شود.
رئیس شورای روستای کلک نقی در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: علیرغم حضور قابل توجه گردشگران و مسافران در این روستا متأسفانه نبود مراکز اقامتی باعث شده گردشگران فرصت چندانی برای گشت و گذار در روستا نداشته باشند.
روح الله ناصری افزود: روستاها ظرفیت های قابل توجهی دارند از صنایع دستی گرفته تا آداب و رسوم محلی و اماکن بکر طبیعی و تاریخی که بطور قطع مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.
مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ملکشاهی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: روستاهای شهرستان دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه گردشگری هستند که باید از این استعدادها با ایجاد بسترهای مناسب حمایت شود.
طالب خزان اظهار کرد: وجود مناطق خاص تاریخی ، مذهبی ، طبیعی در روستاهای شهرستان فرصتی مناسب برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه اولین قدم در این راستا ایجاد اقامتگاه برای گردشگران است، افزود: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی توسط بخش خصوصی امکانپذیر است لذا از کسانیکه در این راستا اقدام کنند با ارائه تسهیلات ویژه تا سقف یک میلیارد ریال حمایت خواهد شد.
خزان اطلاع رسانی های انجام گرفته از ظرفیت های گردشگری شهرستان را ناکافی دانست و گفت: باید از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی در این خصوص بیشتر استفاده شود.
شهرستان ملکشاهی دارای 2 بخش گچی و چمزی و چهار دهستان چمزی ، شوهان ، کبیرکوه و گچی و 26 روستا است و ساختار اجتماعی آن نیز متشکل از 2 ایل ملکشاهی و شوهان است و در طول ایام نوروز بیش از 50 هزار گردشگر غیر بومی از مناطق دیدنی این شهرستان بازدید می کنند.
خبرنگار: روح اله احمدی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7179/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.