به گزارش ایرنا، از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلون و 700 هزار هکتار آنرا مناطق طبیعی تشکیل داده که این مناطق زیستگاه گونه های ارزشمند و گاه نایاب جانوری و گیاهی است.
افعی دم عنکبوتی، گوزن زرد ایرانی، سرو، ارغوان، لاله واژگون ازجمله زیستمندان گیاهی و جانوری منحصربه فرد استان ایلام هستند که با توجه به اهمیت این گونه ها، به عنوان ذخایرژنتیکی شناخته می شوند.
ذخایر ژنتیکی در واقع پشتوانه و ضامن اصلی و مهم برای بقای حیات کره زمین هستند که اهمیت وجود گونه های خاص، نایاب، کمیاب یا در معرض تهدید باعث شد که یک روز از تقویم جهانی به نام ذخایر ژنیتکی و زیستی نامگذاری شود.
هرچند حفظ و حراست از همه گونه های جانوری و گیاهی وظیفه ای مهم و همگانی است اما در این میان برخی گونه ها به دلیل اینکه منحصر به فرد یا در معرض انقراض هستند و نیاز ویژه تری به مراقبت دارند.
وجود مناطق حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست، شکار ممنوع، طبیعی ملی و نیز رویشگاه های ذخیره گاهی متعدد در استان ایلام بیانگر این موضوع مهم است که این منطقه زاگرسی از غنای بسیار بالایی در پرورش گونه های خاص جانوری و گیاهی دارد.
وجود تنوع در گونه های جانوری و گیاهی و زیستگاه های این زیستمندان در نقاط مختلف استان ایلام وظیفه مردم، مسئولان، انجمن های مردم نهاد زیست محیطی را در برابر حفاظت از این گونه های ارزشمند بیشتر می کند.
استان ایلام به واسطه کوهستان های سر به فلک کشیده، مراتع وسیع و سرسبز، بیابان ها، دشت ها، تپه ماهورها، منابع آبی شور و شیرین از گذشته های دور تاکنون مکانی غنی برای زیست گیاهان و جانوران بوده است.
مردم این سامان با توجه به اینکه فاصله اراضی طبیعی با مناطق شهری و روستایی زیاد نیست انسی بسیار دیرین و عمیق با طبیعت دارند و در گذر زمان این علاقه به طبیعت در نزد مردم استان ایلام به قوت خود باقی است.
اما نکته حائز اهمیت این است که با توجه به تغییر در سبک زندگی مردم نباید احترام به طبیعت و زیستمندان آن تحت تاثیر زندگی ماشینی قرار بگیرد و باید روحیه لطیف طبیعت دوستی همچنان در وجود نسل کنونی و نسل های آتی به قوت خود باقی باشد.
بدون شک شکار بی رویه، فرسایش خاک، ساخت و سازهای بشری، قطع درختان، خشک کردن بستر روان آب ها، شکار غذای وحوش و ... از جمله عواملی است که گونه های جانوری و گیاهی را در معرض تهدید قرار داده است و با کوچکترین سهل انگاری نسل گونه های در خطر انقراض از بین می رود.

** حیات کره زمین در گرو بقای ذخایر ژنتیکی
معاون فنی حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ذخیره گاه های زیستی و ژنتیکی گیاهی و جانوری و نیز رویشگاه ها و زیستگاه ها پشتوانه های اصلی و مهم برای حیات کرده زمین هستند.
غلامرضا ابدالی افزود: دینارکوه، کبیرکوه، مانشت و قلارنگ، کولگ، تنگ رازیانه، 15 رودخانه و 19 تالاب از جمله مناطق استان ایلام است که با توجه به اهمیت گونه های زیستی در این نقاط تحت مدیریت محیط زیست قرار دارند هرچند حفاظت از گونه های خارج از مناطق تحت مدیریت نیز از وظایف ذاتی محیط زیست است.
وی با بیان اینکه تنوع زیستی و ژنتیکی در میان حیات وحش استان ایلام از گستردگی و غنای بالایی برخوردار است، اظهار داشت: افعی دم عنکبوتی، گوزن زرد ایرانی، پرندگان شکاری، برخی از گونه های پستانداران چون پلنگ، خفاش و خرس از جمله گونه هایی هستند که در زمره حفاظت قرار دارند.
وی تاکید کرد: حیات وحش جانوری به حفظ و بقای همه گونه ها نیاز مبرم دارد چرا که با از بین رفتن یک گونه یا در معرض خطر انقراض و تهدید قرار داشتن گونه ها موجب ایجاد اختلال جبران ناپذیر در اکوسیستم طبیعی جانوری و حتی گیاهی می شود.
وی افزود: گونه های جانوری پشتوانه های زیستی و سرمایه هایی تکرار نشدنی هستند که از بین رفتن آنها قابل جبران نیست و و حفظ این منابع و انفال الهی تنها راه نجات انسان ها و طبیعت است.

** لطمه از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و زیستی طبیعی جبران ناپذیر است
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام هم گفت: استان ایلام دارای 21 ذخیره گاه ژنتیکی گیاهی با وسعت سه هزار و 200 هکتار است.
حجت الله فتحی افزود: مهمترین گونه های تحت حمایت درختان و گیاهانی چون لَرگ، زیتون، سماغ، گلابی وحشی، سوسن گل، لاله واژگون، پده، بادام شیرین، سرو هستند که طول عمر برخی از این گونه ها چون سرو و لرگ به هزاره های پیشین برمی کردد و لرگ را به علت قدمت آن فسیل زنده نیز می نامند.
وی یادآور شد: برخی گونه ها منحصر به فرد و متعلق به رویشگاه های محدودی هستند که از جمله می توان به لرگ و لاله واژگون اشاره کرد که تنها مناطق محدودی از ایران رویشگاه این نباتات است.
فتحی تکثیر، تولید بذر، نهال کاری و حمایت از نهال های کاشت شده را از جمله اقدامات موثر در زمینه حفظ و نگهداری این گونه های ارزشمند برشمرد.
وی تاکید کرد: مردم و بهره برداران باید آگاه باشند که برخی گونه های گیاهی در هر رویشگاهی رشد نمی کنند و متعلق به یک منطقه خاص هستند و اگر از بین بروند یا در معرض تهدید قرار بگیرند جبران این نقصان سخت و گاه غیرممکن خواهد بود.
وی افزود: در صورت از بین رفتن یا کاهش جمعیت یک گونه گیاهی و درختی جنگل ها و مراتع به تدریج از تنوع نباتات خالی و تنک شده و این موضوع زمینه بروز بیماری ها، آفات طبیعی و غیر طبیعی و سرعت آسیب پذیری جنگل ها و مراتع را افزایش می دهد.
به گزارش ایرنا، ذخایر ژنتیکی و زیستی جانوری و گیاهی از جمله منابع غنی و البته در معرض خطری هستند که باید به عنوان مواهب الهی و ودیعه ای برای نسل های آینده انگاشته شوند.
یادمان باشد تصور هرچند کوتاه زمینی عاری از گونه های جانوری و گیاهی که نقشی بی بدیل در زیبایی بخشی به جهان هستی را دارند، چه وحشتناک و حتی وهم آور و دردناک است.
حفظ این انفال بی دفاع الهی نیازمند احساس وظیفه داشتن در قبال آنها از سوی همه اقشار جامعه است و باید بدانیم که آیندگان نیز به اندازه ما حق دارند از زیبایی های طبیعت بهره ببرند نه اینکه تنها اسمی و عکسی و فیلمی از گونه های جانوری و گیاهی به دست شان برسد و اثری از خود گونه نباشد.
باید انقراض گونه های با ابهتی چون شیر و ببر ایرانی را درس عبرتی تلخ و افسوسی همیشگی برای خود بدانیم و نپذیریم که نسل های آینده حسرت کش گونه های زیستی باشند که ما باجهالت و طمع آنها را از بین برده ایم.
بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است.
استان ایلام دارای بیش از 641 هزار هکتار جنگل، 327 هزار هکتار بیابان و 784 هزار هکتار مرتع است.
چهارم آوریل هر سال به نام روز جهانی ذخایر ژنتیکی و زیستی نامگذاری شده است.
7172
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.