جاجیم البرز در میراث فرهنگی به رسمیت شناخته شد و برای آن گواهی مهارت صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه گودرزی، مبتکر جاجیم البرز، گفت: این هنر در میراث‌فرهنگی به رسمیت شناخته شده و برای آن گواهی مهارتی صادر می شود.

این هنرمند خلاق با قدردانی از اساتید اداره میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: انتخاب شایسته این هنر بومی استان البرز قابل توجه است.امیدوارم جاجیم البرز در آینده نزدیک در میراث‌فرهنگی کشور ثبت شود لذا باید در شناخت آن تلاش کرد چراکه حفظ و گسترش این هنر می‌تواند در اشتغالزایی و اقتصاد خانواده موثر باشد. 

این مربی از ویژگی این هنر نسبت به جاجیم‌های استان‌های دیگر گفت: کاربرد جاجیم البرز متنوع است و بافت در سایز کوچک مانند انواع دست‌بند با طرح و نقش زیبا یا بافت در سایز بزرگ مانند کیف یا روکش و وسایلی چون صندلی ماشین می‌تواند استفاده شود.

گودرزی ادامه داد: جاجیم البرز روی تخته‌ای به طول 40 و عرض 20 چله‌کشی می‌شود و تا اندازه‌های بزرگتر می‌توان بافت‌های بزرگتری از آن را تولید کرد ولی جاجیم استان‌های دیگر معمولا بیرون  از خانه و به طول 50 و عرض 30 بافته می‌شود.

این بانوی هنرمند البرزی گفت: کاربرد جاجیم به سبک قدیم کم بود و تنها برای بستن رختخواب یا روکش کرسی استفاده می‌شد که علی‌رغم زندگی جدید، این هنر رو به فراموشی بود.

طراح و مبتکر جاجیم البرز با اشاره به سابقه این هنر اظهار داشت: جاجیم البرز به روش قدیم تاریخ مشخصی ندارد و قدمتش در روستا به بیش از  700 سال می‌رسد اما احیای روش جدید جاجیم با کاربری جدید از سال 93 در استان البرز آغاز و تا کنون ادامه دارد.

گودرزی که از دوران کودکی این هنر را آموخته و از 15 سالگی طراحی این هنر را شروع کرده و تا کنون بیش از 150 هنرجوی جاجیم بافی داشته، درباره درآمد این هنر گفت: این هنر می‌تواند به‌عنوان یکی از مشاغل خانگی بانوان هم دیده شود که درآمدزایی خوبی هم خواهد داشت و معمولا بعد از فراگیری این هنر، آموزش و تولید، منبع درآمد خوبی برای بانوان خانه‌دار محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.