رحیم بنامولایی روز شنبه در دوازدهمین نشست تعامل صنعت و دانشگاه با اشاره به طرح ها و برنامه های متنوع دولت برای رفع مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور، افزود: تا زمانی که با عوامل رانت و فساد قاطعانه برخورد نشود و افراد خاطی از بدنه ادارات و بخش خصوصی طرد نشوند، انتظار رونق اقتصادی شعاری بیهوده و غیر عملی است.
وی تعدد مراکز تصمیم گیری را مهمترین عامل ترویج رانت و فساد عنوان کرد و گفت: رفع این معضل حاد مستلزم اصلاح قوانین و مقررات زاید اداری است.
وی تصریح کرد: ادامه روند فساد و رانت بازی چهره مدیران مومن و با صداقت بخش های دولتی و خصوصی را خدشه دار خواهد کرد.
رحیم بنامولایی در ادامه با ذکر این نکته که بسیاری از مدیران کارخانه ها در مسیر تولید و صادرات همچنان روش های سنتی را ادامه می دهند، گفت: برای نفوذ در بازار جهانی باید نگاه بین المللی در بخش تولید کشور حاکم شود تا بتوانیم محصولات مشتری پسند و قابل رقابت تولید و راهی بازار صادرات جهانی کنیم.
وی افزود: تغییر نگاه سنتی به بین المللی بدون استفاده از دانش فنی و تخصصی امکان پذیر نیست، لذا ما با دعوت از اساتید مجرب برگزاری دورهای آموزشی را در اولویت قرار داده ایم.
وی گفت: هدف اتاق بازرگانی این است که علاوه بر دوره های آموزش و تعلیم نیروهای کاربردی، برای مدیران کارخانه هایی که همچنان نگاه سنتی را در واحد هایشان به کار گرفته اند نیز دوره های آموزشی دایر کنیم.
وی افزود: با شرکت مدیران این کارخانه ها در دوره های آموزشی این واحدها قادر خواهند بود محصولات مشتری پسند و قابل رقابت تولید و راهی بازارهای صادراتی کنند.
وی البرز را استانی بسیار غنی از لحاظ امکانات آموزشی و تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: در دنیای امروز تولید ثروت تنها در وجود کارخانه خلاصه نمی شود، بلکه مهم برندسازی است، لذا ما باید با برندهایمان در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم.
بنامولایی گفت: تا زمانی که دانشگاه های ما صرفاً به آموزش های تئوری اکتفا می کنند، نیاز صنعت کشور به نیروهای کارآمد و توانمند تامین نخواهد شد.
وی وجود صدها هزار فارغ التحصیل بیکار را ناشی عدم توجه به تامین نیروهای مورد نیاز بخش تولید کشور عنوان کرد و گفت: نباید ادامه این روند به مرزی برسد که در اذهان عمومی این تصور مطرح شود که دانشگاه ها کاسب شده و از هدف مهم تربیت نیروهای کارآمد مورد نیاز جامعه فاصله گرفته اند.
**بررسی نکات ضعف و قوت ارتباط صنعت و دانشگاه
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای پسران نیز در اظهاراتی کنکاش پیرامون دستیابی به نکات ضعف و قوت صنعت و دانشگاه را مستلزم برقراری ارتباط نزدیک دانست.
اصغر ترکیان گفت: باید ویژگی ها و نکات ضعف و قوت صنعت و دانشگاه در نشست های مشترک مطرح و مشخص شود کدام دانشگاه می تواند در چه زمینه هایی صنعت را یاری دهد.
وی با اظهار این مطلب که دانشگاه های کشور صنعت را نمی شناسند، افزود: مراکز آموزش عالی ما از لحاظ دانش در حد اعلا می باشند، اما شناخت ما از نیازهای صنعت در سطح پایین است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای پسران نیز دراین نشست، گفت: دوره کاردانی در دانشگاه ما سه سال هنرستان و دو سال آموزش عالی و 1200 ساعت کارگاهی و نمایشگاهی است و قصد داریم خلا های موجود میان صنعت و دانشگاه را از میان برداریم.
وی افزود: دانشجویان فارغ التحصیل ما آمادگی دارند یک دوره کوتاه را در هر صنعتی طی کنند، چراکه تنها متولی تکنسین فنی در کشور دانشگاه فنی حرفه ای است.
وی اضافه کرد: تب مدرک گرایی در کشور بیداد می کند و دریافت مدرک فوق لیسانس و دکترا متقاضیان فراوانی دارد، اما دانشگاه فنی و حرفه ای به دنبال تربیت کسانی است که تجربه فنی کسب نماید و نیاز صنعت روز کشور را تامین کند.
7411/1535خبرنگار:سیده فرناز مرتضوی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.