به گزارش ایرنا، مرتضی رضایی روز دوشنبه در همایش بین المللی روز جهانی بز که در موسسه علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: انقراض بعضی از نژادهای بومی و اختلال ژنتیکی از دیگر چالش های پیش رو در این صنعت است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تطابق پذیری بالای بز در شرایط مختلف محیطی، این حیوان می تواند به عنوان دام هزاره سوم باشد.
رضایی افزود: روز جهانی بز حاصل سال ها دسترنج تلاش زنان و مردانی است که برای پرورش بز جهت تامین پوشاک و غذا تلاش کردند.
وی با بیان اینکه اهلی کردن بز به 12 هزار سال پیش برمی گردد، اظهار داشت: هدف از روز جهانی بز ثبت شدن در تاریخ نیست، بلکه ارج نهادن به یکی از ارزش ها ی میراثی تاریخ انسان از گذشته تا کنون است.
وی اظهار امیدواری کرد که با کمک هم و کشورهای علاقمند روز جهانی بز را در تاریخ با جایگاه ایران و به همت عشایر و دامداران ایرانی ثبت کنیم و با این حرکت نمادین توجه مردم دنیا را به اهمیت پرورش بز برای تامین غذا جلب کنیم.
رضایی بیان داشت: با توجه به قدرت تطابق پذیری این حیوان با شرایط مختلف محیطی، بز می تواند به عنوان دام هزاره سوم در مناطق خشک و با اقلیم شکننده د ر تامین غذای انسان نقش مهمی را ایفا کند.
رئیس موسسه علوم دامی کشور افزود: در این همایش دو روزه موضوعات مختلف علمی و تخصصی در زمینه اصلاح نژاد و به کارگیری روش های مولکولی و معرفی نژادها و تبادل تجربه در زمینه مختلف پرورش دام و زمینه های مربوط به ثبت میراث فرهنگی بررسی می شود.
در حاشیه این همایش نمایشگاه عشایر و نمایش نژادهای مختلف بز هم برگزار شده است.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.