به گزارش ایرنا، مجید آقابابایی روز سه شنبه در نشست ستاد اربعین استان البرز، افزود: سیاست های ترویج فرهنگ اربعین که از جمله آن می توان به تقویت انسجام و یکپارچگی پیروان مکتب تشیع، محوریت مسائل اساسی جهان اسلام و رعایت حداکثری آداب زیارت اربعین اشاره کرد، از جمله این اصول است.
وی ادامه داد: نظم و امنیت، رعایت سنت ها و ارزش های دولت و ملت عراق، مردم محوری، تسهیل گری، مدیریت انتظارات و هماهنگی از دیگر اصول دراین زمینه به شمار می رود.
آقابابایی خاطرنشان کرد: آسیب شناسی های لازم درسال های اخیر صورت گرفته است. در بحث اربعین نباید به سمت دولتی شدن برویم بلکه برگزاری مراسم اربعین موضوعی مردمی است.
وی اضافه کرد: اکنون در استان ها کمیته های اطلاع رسانی و مستندسازی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، فرهنگی و آموزشی، امنیتی و انتظامی برای این مهم تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در سال 94 مسئولیت در این زمینه به وزارت کشور محول شد. در سال 95پس از بررسی های صورت گرفته 90 مورد نقطه قوت، 150 مورد نقطه ضعف، 28 مورد فرصت و 31 تهدید شناسایی شد.
آقابابایی گفت: در سال 95 در تهدیدات 65 درصد کاهش، در فرصت ها 64 درصد ارتقاء، در نقاط قوت 40 درصد افزایش و در نقاط ضعف 74 درصد کاهش داشتیم.
وی اضافه کرد: خوزستان بالاترین خروج زائران را درسال گذشته داشته و البرز هفتم بوده است.
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور همچنین گفت: 74 درصد جمعیت زائر ما را مردان تشکیل می دهند و به غیر مرز هوایی سه مرکز چذابه، شلمچه و مهران داشتیم.
وی درخصوص اتباع افغانی نیز گفت: اتباعی که مجاز در خاک جمهوری اسلامی ایران هستند، به دفاتر کفالت مراجعه می کنند.
آقابابایی یادآورشد: با توجه به گروه های داعشی و ترویستی تدابیر امنیتی را باید پیش بینی کرد. همچنین از دید فرهنگی و اسلامی و ادیان به موضوع اربعین نگاه کرد.
وی افزود: موضوع اربعین را نباید عربی و عجمی، یا شیعه و سنی دانست چراکه رسانه های بیگانه در کمین برای سوء استفاده از این موضوع هستند.
دبیر ستاد اربعین کشور گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر در موضوع اربعین باید هرچه بیشتر در تامین تسهیلات و خدمات لازم برای زائران تلاش داشته باشیم که با محوریت مردم و با ایجاد زیرساخت ها توسط دولت می توان پیش رفت.
8029/1535خبرنگار: حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.