توسعه یافتگی کشور ها بر اساس شاخص های متعددی درجه بندی می شود و هر چه تولیدات و صادرات کشوری تکنولوژیک تر باشد، آن کشور توسعه یافته تر است. شاخص های متفاوتی برای مقایسه درجه توسعه یافتگی کشورها وجود دارد، یکی از این شاخصها، شاخصی است که به نحوه تولید و صادرات کشورها بستگی دارد، بر اساس این شاخص هرچه تولیدات و صادرات کشوری تکنولوژیک تر باشد کشور توسعه یافته تر است. رتبه کشورهاى منتخب در این شاخص همتافتگى اقتصادى Economic Complexity Index که توسط دانشگاه هاروارد و ام آى تى در یک پروژه مشترک برای سال 2015 محاسبه شده است به شرح زیر است :
☑️ پنج کشور رتبه اول به ترتیب ژاپن ، سویس ، آلمان ، کره جنوبى و اطریش می باشند.
☑️ امریکا رتبه دهم و انگلستان رتبه دوازدهم را دارد.رتبه کشور مالزى ٢٣ ، ترکیه ٤٢ ، قطر ٥٣ ، اردن ٥٨ است .
☑️ نیجریه ، گینه نو ، سودان ، کنگو رتبه ١٢٤ ، ١٢٣ ، ١٢١ و ١٢٠ را به ترتیب به خود اختصاص داده اند.
☑️ رتبه کشور ایران 95 در میان 124 کشور جهان است.
☑️ رتبه پایین این کشورها به دلیل حجم بالاى مواد اولیه و تولیدات مبتنی بر دانش کم است . مهمترین فاکتور در تعیین رتبه کشورها، میزان تولیدات تکنولوژیک است. هرچه تولیدات کشوری متاثر از علوم و تکنولوژی پیشرفته باشد، رتبه آن کشور بهتر است.
☑️ اساس فرهنگ اقتصادی ژاپن در طول تاریخ، ایجاد ارزش افزوده با فرآوری به کمک علم و تکنولوژی است. در طول تاریخ صادرات ماده خام به عنوان یک خیانت به آرمان این کشور تلقی میشده است. عمده تولیدات این کشور تکنولوژیک و براساس تحقیقات گسترده علمی است. حتی محصولات کشاورزی و دامی در ژاپن به کمک تحقیقات علمی گسترده بهسازی میشوند. بدین سبب است که ژاپن رتبه اول این شاخص توسعه را به خود اختصاص داده است.

 

*فوق دکترای اقتصاد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 729511
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.