به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ اصغر سلیمان زاده به حفر چهار هزار فقره چاه در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد چاه حفر شده 531 چاه با ظرفیت 9 میلیون مترمکعب غیرمجاز بوده که تاکنون نسبت به پر کردن 417 مورد از این چاه‌ ها اقدام شده است.

وی با اشاره به اینکه مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز همچنان با اولویت ادامه دارد‌، افزود: نصب 223 مورد کنترل هوشمند و نصب کنتور فهام در چاه ‌های مصرفی استان و بهره گیری از ظرفیت اطلاع‌ رسانی و هماهنگی برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در اولویت برنامه های این شرکت قرار دارد.

او اظهار کرد: با نشست ‌های مشترکی که با قضات ، ائمه جمعه، روحانیون، نیروهای بسیجی، مراکز علمی و دانشگاهی، صدا و سیما، رسانه‌ها بهره‌برداران کشاورزی شده اهمیت موضوع تعادل‌ بخشی منابع آب زیززمینی در استان نهادینه می شود.

او همچنین گفت: میزان بارش باران در سال زراعی جاری 21 درصد به نسبت سال گذشته کاهش یافته و بارش ها در این مدت 280 میلی متر به ثبت رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای اردبیل افزود: روان آب‌ها 30 تا 40 درصد کاهش یافته طوری که 2 میلیارد مترمکعب آب سطحی و بیش از 100 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی کاهش یافته است.

سلیمان‌ زاده با بیان اینکه 85 درصد مصرف آب از منابع سطحی و 15 درصد منابع زیرزمینی است، گفت: 92 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی و 8 درصد مابقی در بخش صنعت و شرب است.

در استان اردبیل سه هزار و 400 کیلومتر رودخانه وجود دارد که این رودخانه ‌ها به صورت دائمی و یا فصلی دارای منابع آب هستند و سه حوزه آبریز ارس ، بالهارود و قزل اوزن وجود دارد که در بخش آب‌ های شاخص سه هزار و 132 میلیون مترمکعب و آب زیرزمینی 300 میلیون متر مکعب است.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 716546
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.