به گزارش ایرنا، این موزه تخصصی و شخصی توسط سید حسین موسوی سال ‌گذشته افتتاح شد، اما امروز اخباری مبنی بر احتمال تعطیل شدن آن به گوش می‌رسد، به طوری که از دومیلیون و 500 تمبر، سکه، اسکناس، ورقه های پستی و کارت پستال تنها 300 اثر بر روی دیوار آن باقی مانده و مابقی در کارتن های کاغذی در شرف پیوستن به تاریخ است.
صاحب این موزه تخصصی در کرج که از هزینه شخصی و به دلیل علاقه خود به جمع آوری مجموعه ها، اقدام به برپایی آن کرده بود، این مکان تاریخی و هنری را وقف کرد تا بدون هزینه مردم از بازدید کنند.
این گنجینه چهار هزار جلد کتاب کودک، پول های کشورهای مختلف نظیر آلمان، کره، لیبی و چین، تفاوت های فرهنگی و جلوداری ایران اسلامی در فرهنگ را به تصویر می کشید. حتی در برخی از تمبرها با مضامین تهدیدهای اعتیاد می توان به این نکته تاریخی دست یافت که 120 سال پیش این تهدید تاریخی شناخته شده بود.
تمبرهای چهره بزرگان و نهضت میرزا کوچک خان، تمبرهای تولد با بهای یک قران مربوط که زمان امیرکبیر خود به گونه ای شناسنامه فرهنگی این مرز و بوم است.
در این موزه که بنا به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور موزه کهکشان لقب گرفته، توسط نوه ارشد حاج آقا سید خندان یکی ازبازاری‌ها و تجارقدیم که کلکسیون‌هایی از سکه، اسکناس و تمبر داشت. برپا شده و اولین تمبرهای جمع‌آوری شده توسط او نسل به نسل گشته تا به نسل چهارم او سید حسین موسوی رسیده است.
تاریخ 1400 ساله اسلام، تاریخ هخامنشی و سلسله های پادشاهی و به وجود آمدن کره زمین از دیگر آثاری است که در این موزه دیده می شود.
نامه های تجارت خانه حاجی محمود بنکدار، تفنگ و نارنجک جنگ جهانی اول که از آبهای نیلگون خلیج فارس بیرون آورده شده، سندهای قدیمی تجاری، چک های معاملاتی حتی درسالهای 1960میلادی همه وهمه حاکی از تمدن بالای ایران اسلامی است که باید به عنوان یک گنجینه مهم تاریخی آنها را حفظ کرد.
سید حسین موسوی یکتا که از سن شش سالگی جمع آوری تمبر را آغاز کرده به خبرنگار ایرنا، می گوید: هرکسی برای خود کسب و کاری دارد و من هم نیازی به حمایت های مالی ندارم، حفاظت از این اشیاء تاریخی را از روی علاقه انجام می دهم و نه ناچاری، اما آنچه مایه دلسوزی شده آن است که هیچ تلاشی برای معرفی و افزایش بازدیدکنندگان از این مجموعه تاریخی صورت نگرفته است.
وی افزود: بی مهری ها و حمایت نکردن جهت معرفی این موزه به مردم برای بازدید رایگان از آن، سبب شده برغم از دست دادن زندگی ام برای نگهداری ازاین موزه تخصصی راه به جایی نبرم، این موزه وقف شده بود و هزینه بازدیدی از گردشگران و بازدیدکنندگان دریافت نمی شد.
این ایثارگر دوران دفاع مقدس با گذران وقت خود از گوشه ای از میراث فرهنگی و تاریخی ایران اسلامی نگهداری می کند تا آن را به نسل های آینده منتقل کند.
وی می گوید: سال گذشته این موزه به عنوان موزه برتر کشور شناخته شده و امروز شاهد آن هستیم که به دلیل مشکلاتی از جمله اطلاع رسانی نکردن برای جذب بازدید کننده در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
موسوی گفت: این موزه اشتغالزایی برای 50 نفر را به همراه داشت که آخرین کارمند آن نیز هفته گذشته این مکان مهم تاریخی را ترک کرد.
این هنرمند اضافه کرد: حدود 2 میلیون و 500 هزار قطعه تمبر در این موزه موجود است. از هر واقعه‌ای که بخواهید از ستاره‌های آسمان تا اجسام زیرزمین، از تاریخ ایران و کره زمین تا به امروز تمبر دارم که به این مجموعه باید 110 تمبر طلا را هم باید اضافه کرد.
وی تمبر طلا را مربوط به دوره مظفر الدین شاه، تمبرهای منحصر به فرد و کوپن های مربوط به زمان قاجار از از دیگر آثار تاریخی این موزه عنوان کرد.
موسوی خاطرنشان کرد: چندسال پیش دو میلیارد تومان برای خرید مجموعه ام به من پیشنهاد شد، اما من موافق فروش نبودم. با وقف تمبرهایم در خانواده دچار مشکل شدم و اختلاف‌های خانوادگی شروع شد و به جدایی از همسر و فرزندانم رسید. همسرم معتقد بود وقتی پسر 24 ساله ام بیکار است و به دنبال کار می‌گردد چرا باید تمبرهای خود را وقف کنیم، اکنون هم با حمایت مالی پدرم همچنان در راه حفظ این مجموعه تاریخی تلاش می کنم.
وی خاطرنشان کرد: تنها حمایتی که مدنظر داشتم اطلاع رسانی برای اطلاع عموم و استفاده از این گنجینه تاریخی و هنری ایران اسلامی و جهان بود.
8029/1535خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.