به گزارش ایرنا، دکتر حمید صرامی شامگاه سه شنبه در بزرگداشت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر در کرج افزود: اولین مشکل در خانواده ها فقدان ارتباط بین پدران، مادران و فرزندان است که این مساله روز به روز در حال گسترش و به جایی رسیده که در شبانه روز در منزل حداکثر 30 دقیقه ارتباط بین والدین و فرزندان وجود دارد.
وی اضافه کرد: هر قدر ارتباط بین فرزندان و والدین کاهش یابد به همان میزان گروه همسالان جایگزین والدین شده و زمینه های انحراف و آسیب های اجتماعی را هر چه بیشتر فراهم می کند.
صرامی گفت: والدین باید ارتباط موثر خود را با فرزندان افزایش دهند، تا می توانند در درون منزل اول شنونده خوبی باشید شعار امسال سازمان ملل این بود که ابتدا گوش کنید تا می توانید فضای منزل را برانگیزانه می کنید والدینی که خشونت ارعاب تحقیر تهدیدمقایسه سرزنش و این گونه رفتارها را با فرزندان دارد فرار عاطفی و فیزیکی از منزل توسط فرزندان بیشتر می شود.
مشاورعالی وزیر کشور با بیان اینکه البرز یکی از استان هایی است که میزان نرخ شیوع مصرف مواد در نوجوانان آن از میانگین کشوری بالاتر است تاکید کرد: اولین عامل گرایش فرزندان به مواد مخدر طی تحقیقات صورت گرفته کسب نشاط و لذت معرفی شده چرا که در درون منزل نشاط را ندیده اند و شادی را در الکل و مواد مخدر جستجو می کنند.
صرامی ادامه داد: والدین باید دانش خود را نسبت به اعتیاد افزایش دهند نیاز فرزند امروز تنها خوراک و پوشاک نیست ،در قرن 21 که میزان تهدیدها هر روز نسبت به قبل در حال افزایش است سالانه 365 نوع مواد روان گردان جدید در حال افزایش است.
وی گفت: والدین باید اسامی مواد، نوع مواد و تاثیرات آنها را بر جسم و روان خوب بشناسند، هر شب 30 دقیقه تلفن و تلویزیون را خاموش و پیرامون آسیب های اجتماعی صحبت کنید این تنها وظیفه مدرسه نیست ، نترسید اگر نگویید هر شب در اتاق های خود وارد فضای مجازی می شوند .
مدیر کل پژوهش و مطالعات ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: بیش از 51 سایت فارسی زبان به نوجوانان و جوانان ایرانی باورهای غلط را در حوزه اعتیاد یاد می دهند، این عدم آگاهی و دانش والدین سبب شده تا آمار معتادین ما به 2 میلیون و 802 هزار نفر برسد.
وی ادامه داد: بسیاری از نوجوانان و جوانان کشور با سه مشکل فقر دانش، نداشتن مهارت زیستن وکاهش آستانه تحمل مواجه هستند .
صرامی افزود:در مطالعات صورت گرفته از 50 هزار نفر از معتادین بیان می کنند که زمینه های اعتیاد در آنها از سن 13 تا 15 سالگی آغاز شده، والدین باید به بچه ها مهارت زندگی را یاد بدهید، فرزندان نیازمند یک گریزگاه اجتماعی هستند که در فضای های اجتماعی باید ایجاد تا نوجوان ما در این پاتوق ها مشکلات خود را مطرح کنند.
وی گفت: دستگاه قضایی و انتظامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون عملکرد بسیار خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشته به گونه ای که آمار شهدای مبارزه با مواد مخدر و دستگیری شش و نیم میلیون نفر در این حوزه موید این موضوع است و در دیگر کشورها چنین اقداماتی را نمی بینیم.
مشاور عالی وزیر کشور اظهار داشت: با این وجود در حوزه فرهنگی به خوبی کار نکرده ایم و نیاز است تا در فضای مجازی هزار مهارتی که امروز والدین باید آموزش ببیند به شکل مختصر، دایم و مفید به آنها آموزش داده شود.
7414/ 6155خبرنگار:وحیده عسکری** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.