به گزارش ایرنا، محمدمهدی راهنورد روز دوشنبه در همایش بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ( زئونوزها ) در دانشگاه فرهنگیان حکیم ابوالقاسم فردوسی فردیس افزود: حدود 7 هزار راس دام سبک و سنگین علیه این بیماری خطرناک دامی سمپاشی شده است .
وی در خصوص برگزاری دوره های آموزشی در کشتارگاه ها و اصناف که عرضه محصولات فرآورده های خام دامی را انجام می دهند، گفت: راه های پیشگیری و درمان بیماری های مشترک دام و انسان در این مکان ها آموزش داده شد.
راهنورد اظهار داشت: تخلفاتی که در این حوزه ممکن است سهوا یا عمدا انجام شود را برای آنها بازگو شد تا محصول و فرآورده خام
سالم بدست مردم برسد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فردیس از مردم خواست حتما گوشت را از مراکز معتبر تهیه کنند که دارای مهر کشتارگاه باشد.
راهنورد افزود: انگل های خارجی بدن دام ناقل بسیاری از بیماری های واگیر دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می باشند که این موضوع حساسیت مقابله باانگلهای خارجی را دوچندان می کند.
وی با بیان اینکه نقش دام در سلامت انسان و تولید محصولات دامی بسیار حائز اهمیت است، گفت: انگل های خارجی شامل ˈکنه هاˈ، ˈشپش ها و کک هاˈ است که این گونه انگل ها با خون خواری موجب ضعف، لاغری و کاهش راندمان تولید دامی می شوند.
راهنورد افزود: مردم به هنگام خرید به تاریخ برچسب بر روی گوشت درج شده دقت کنند و تخلفی صورت گرفت با شماره 1512 اداره کل دامپزشکی استان البرز تماس بگیرند.
به گزارش ایرنا، ویروس CCHF به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها هستند، گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح می شوند.
این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب ها و سلاخ ها) موجب ایجاد همه‌ گیری‌های ناگهانی می‌شود.
7413/ 6155خبرنگار:معصومه مهتاب** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.