از ابتدای شیوع این بیماری در کشور تاکنون شماری از پزشکان ، پرستاران و کادرمانی و اداری بیمارستان ها به کرونا مبتلا شده و تعدادی از این عزیزان به شهادت رسیدند.

عشق به همنوع و وظیفه شناسی موجب شده تا سفیدپوشان عرصه سلامت با تمام وجود به بیماران مبتلا و مشکوک کرونایی خدماتدهی کنند و حتی بسیاری از آنان از رفتن به خانه و کنار خانواده  بودن، خودداری می کنند.

با این حال استان البرز به لحاظ وضعیت درمانی از مناطقی است که به خاطر کثرت جمعیتی ، موقعیت جغرافیایی و محدودیت امکانات بهداشتی درمانی  شرایطی ویژه دارد.

استان البرز از حدود سه هفته پیش تاکنون به یکی از کانون های درگیر به بیماری کرونا تبدیل شده به طوریکه شمار مبتلایان قطعی و مشکوک به این بیماری تا پایان روز ۲۶ اسفندماه  جاری به بیش از یک هزارو۸۰۰ نفر رسید.

در این مدت ۱۱۴ نفر بیمارمشکوک و قطعی کرونا در این استان پرجمعیت جان باختند و شمار بهبودیافتگان نیز یک هزارو ۳۰۰ نفر اعلام شد.

اکنون نیز حدود ۴۵۰ بیمار مشکوک وکرونایی در بیمارستان های استان البرز بستری هستند و طبق آمار روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ نفر به مبتلایانافزوده می شود و به همین تعداد هم بیمار بهبود یافته به صورت روزانه از بیمارستان ها به خانه ها باز می گردند.

وضعیت درمانی استان البرز

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر دارای ۱۷ بیمارستان دولتی ، نیمه خصوصی و خصوصی است که شمار تخت های بیمارستانی این استان در بخش دولتی حدود سه هزارو۵۰۰ تخت و دربخش خصوصی نزدیک به ۲ هزار تخت برآورد شده است.

طبق آمارها بین چهار هزارتا پنج هزار پرستار و بهیار و نزدیک به ۲ هزارو۵۰۰ پزشک فوق تخصص ، متخصص و عمومی در بیمارستان های دولتی و خصوصی البرز فعالیت دارند.

قرار گرفتن این استان در مسیر ۱۵ استان کشور به ویژه استان های گردشگری شمال ایران سبب شده تا راه های البرز به عنوان شریان های ملی و ترانزیتی همه روزه شاهد مسافرت هاو ترددهای پرشمار خودروهای عمومی و خصوصی بوده و به تبع میزان حادثه های جاده ای نیز در این استان فراوان است.

شیوع بیماری کرونا در ایران با جهش ویروسی این بیماری در البرز همراه شد، چرا که شرایط جغرافیایی و گذرمسافران پرشمار در استان و سوی دیگر قرار گرفتن در محدوده کانون های آلوده بر آتش کرونا در البرز دمید.

روی دیگر سکه اینکه بیمارستان های دولتی و خصوصی البرز از گذشته تا به حال پذیرای بیماران پرشمار استان و دیگر مناطق کشور بوده و اکنون که کرونا شبانه روز به طور میانگین بین ۷۰ تا ۸۰ بیمار جدید روانه این مراکز می کند، سختی و دشواری کارپزشکان ، پرستاران و کادر بهداشتی اداری استان دوچندان شده است.

با این اوصاف اگرچه دانشگاه علوم پزشکی استان البرز چهار بیمارستان کوثر، حضرت امام علی (ع) ، شریعتی و امام خمینی (ره ) را به عنوان مراکز پذیرش بیماران کرونایی معرفی کرده اما مردم بیمناک از کرونا در هر درمانگاه و بیمارستان را می زنند تا اگر خدای ناکرده مبتلا شده اند ، تحت درمان قرار بگیرند.

توصیفی از این روزهای کاری فرشتگان البرز

خستگی  در وجود تک تک آنان مشهود است، حدود سه هفته جدال با کرونا برای کارکنان عرصه سلامت البرز نفسگیر و آزار دهنده است اما با این وجود آنان خستگی خود را چندان ابراز  نمی کنند و ضمن تاکید بر خودمراقبتی ، مردم را به آرامش و رعایت بهداشت فرا می خوانند.

این روزها مثل گذشته کادر درمانی سفید پوش و یک رنگ نیستند، بلکه بالاپوش های رنگارنگ حکایت از فعالیت در جبهه جدیدی از ایثار و مجاهدت دارد، خدمات پیوسته امدادگران اورژانس تا پرستاران ، بهیاران و پزشکان تکمیل کننده یک زنجیره درمانی برای پایان دادن به یک بیماری بی رحم و همه گیر است.

آمبولانس ها مستمر در حال رفت وبرگشتند و در واقع عملیات دوران دفاع مقدس را بر ای نسل دهه شصت و قبل از آن را  تداعی می کند با این تفاوت که در آن جبهه نبرد فیزیکی و مکان دشمن مشخص و معلوم بود اما اینک دشمن سلامت جای مشخصی ندارد و در و دیوار شهر و روستا تا خانه و مغازه ها در کمین غفلت و کم دقتی نشسته است.

گاهی هم برخی نیامده بیمار و کم خواب می شوند ، پزشک ، پرستار و اورژانس را به بالین خود فرا می خوانند، باید در این اوضاع  واحوال رعایت حال همه را داشت و از خود وخانواده گذشت.

اینجا سرزمین فداکاران است و باید از همه چیز گذشت تا لبخنند دوباره برلب ها نشاند و شاید خود هم درآینده فراموش و شاید هم در ذهن ها ماندگار شد.

خود قرنطینه کردن  برای سلامت مردم

این روزها کم خوابی ها و پرکاری های کرونایی کم نیست که دوری گزینی از خانواده و فرزندان و خودقرنطینه کردن هم به آن افزوده شده به طوریکه کارکنان و کادر پزشکی بیمارستان امام علی (ع) کرج با شعار ما تنها در محل کار ایستاده ایم که دیگران به کرونا مبتلا نشوند به خود قرنطینه شدن روی آورده اند.

آنطور که  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز می گوید:  برای پیشگیری از انتقال کرونا به خانواده ها، پرستاران و کادر اداری بیمارستان امام علی (ع) کرج  از ۲ هفته پیش  در یک خانه معلم کنار این بیمارستان خود قرنطینه شده و ارتباطی با فضای بیرون ندارند.

دکتر حسن اینانلو گفت که  این اقدام بنا به تقاضای کادر بهداشتی درمانی بیمارستان امام علی (ع ) انجام گرفت و این مکان به استراحتگاه کادر درمانی تبدیل شده است.

 اکنون بیمارستان امام علی (ع) حدود ۱۸۰ تخت بستری دارد و  ۱۵۰ پرستار و سایر کادر پزشکی در این بیمارستان  درگیر درمان بیماران  کرونایی هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار داشت : اگر مکان های مناسبی برای پرستاران سایر بیمارستان های البرز وجود داشته باشد این روش برای پرستاران و پزشکان این مراکز اعمال خواهد شد.

وی بیان داشت : با توجه به نیاز فوری به کادر درمانی و خدماتی در ایام نوروز ۹۹  تمام رشته های غیر مرتبط با کرونا به کار گرفته می شوند  چرا که پزشکان عفونی و داخلی  بسیار خسته شده اند.

اینانلو گفت: به طور تقریبی  تمام ظرفیت نیروی انسانی و کادر پرستاری  استان البرز در بخش دولتی برای درمان کرونا به کار گرفته شده است.

گپ و گفتی با برخی کادر پزشکی و پرستاری البرز

دکتر مجتبی هدایت یعقوبی فوق تخصص بیماری های عفونی از پزشکان معالج بیماران کرونایی در بیمارستان امام علی (ع) کرج است که باب سخن را به انتقاد از شایعات فضای مجازی و رسانه های معاند باز می کند و می گوید:  کرونا یک ترس و وحشت عمومی در بین مردم ایجاد کرده است، وظیفه کادر درمان این است که علاوه بر اینکه به لحاظ جسمی بیماران را درمان می کند به لحاظ روحی و روانی از مردم پشتیبانی نماید، درست است که این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد و  تعدادی از مردم گرفتار آن شده اند اما ما تلاش می کنیم که برای کنترل بیماری به مردم و بیماران روحیه بدهیم.

وی بیان داشت: برخی شبکه های اجتماعی و رسانه های بیگانه می خواهند کرونا را در ایران بیش از آنچه که هست بزرگ جلوه بدهند و ترس ووحشت در دل مردم ایجاد می کنند، مردم به شایعات توجه نکنند، برخی مطالب فضای مجازی دروغ محض است

او گفت که  هرچند بیماری کرونا مشکلات روحی و جسمی برای مردم ایجاد کرده اما در آینده نزدیک خبرهای خوبی داریم.

وی بیان داشت : من و همکاران به غیرت ، شجاعت و حفظ وظیفه شناسی و انسان دوستی کسانی که در مسیر کنترل و مدیریت کرونا تلاش می کنند، درود می فرستیم، تلاش می کنیم که این بیماری را کنترل کنیم و در آینده نزدیک خبرهای خوبی داشته باشیم.

کرونا را شکست می دهیم

دکتر محمدرضا مقصودی متخصص طب اورژانس  و رییس بیمارستان امام علی (ع) کرج از دیگر پزشکانی بود که گفت کرونا را شکست می دهیم به شراط آنکه همراهی و همکاری مردم در عایت بهداشت فردی و عمومی بیشتر شود.

سعید یکه زارع و سیدجواد حیدری ۲ امدادگر اورژانس البرز هستند که شب ها و روزها به امدادی رسانی مشغول بوده و با اشاره به سختی های کار در این روزها ، مردم را به خودمراقبتی می خوانند.

سرور امیدی کارشناس پرستاری با ۳۰ سال خدمت و محبوبه حاجتی سوپروایزر بیمارستان امام علی (ع) کرج تنها نگرانی خود را شیوع گسترده کرونا می دانند و برای سلامتی مردم دعا می کنند.

آنان می گفتند که اگرچه کار ما سخت و دشوار است اما ریشه کن شدن کرونا مهمترین آرزوی این روزها ی ما است .

تنها نگرانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز

دکتر حسن اینانلو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز تنها نگرانی خود را شیوع فراگیر کرونا به واسطه رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط مردم می داند و می گوید: از مردم تقاضا دارم که در خانه ها بمانند ، سایه شوم کرونا در بسیاری از نقاط وجود دارد  و اگر نتوانیم این بیماری را مهار و کنترل کنیم چه بسا با افزایش بی رویه بیماران رمقی برای امدادگری و درمان نماند.

تعطیلی ادارات و  تجمع ها خواسته دکتر کریم

دکتر حسین کریم رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه چهار بیمارستان برای درمان کرونایی ها در البرز اختصاص یافته می گوید: مردم و مسوولان نگذارند که این بیماری همه گیر شود  چرا که در آن صورت نمی توان به سادگی آثار خطرناک آن را پاک کرد.

او تعطیلی ادارات را برای مقطع زمانی در خواست کرد و گفت : تمام کادر درمانی استان البرز با تمام وجود پای کار هستند اما انتظار ما در خانه ماندن است و ما امیدواریم با کمک مردم ومسوولان هر چه زوتر این بیماری را از کشورمان ریشه کن کنیم .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.