حامد فرضی روز پنجشنبه در حاشیه آیین نمادین کاشت نهال که در محوطه استانداری البرز برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۵ لغایت ۲۱ هر سال به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده، افزود: هر ساله از سوی سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری استان برنامه های متنوعی در نظر گرفته می شد که متاسفانه به واسطه شیوع بیماری کرونا شرایط و تجمعات به حداقل رسیده است.

وی یکی از برنامه های اصلی هفته منابع طبیعی را توزیع نهال رایگان در بین مردم و دستگاه های اجرایی دانست و اظهار داشت: این نهال که تاکنون ۶۵ هزار اصله آن توزیع شده، بومی و سازگار با اقلیم استان است.

فرضی با بیان اینکه توزیع نهال در نهالستان کرج تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: شرایط اقلیمی استان به گونه ای است که در گذشته نه چندان دور به عنوان یکی از باغ شهرها بوده ولی متاسفانه اکنون به واسطه وارونگی هوا شرایط برای این کلانشهر کشور دچار بحران شده است از این رو باید همگی در منابع طبیعی، کاشت و مراقبت از درخت تلاش وافری را داشته باشیم.

وی به فرهنگ سازی منابع طبیعی به خصوص از طریق رسانه تقدیر کرد و افزود: برای تولید هر اصله نهال در نهالستان بزرگ کرج با ظرفیت های موجود بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان هزینه دارد که پس از تولید، این نهال ها در زمان مقرر به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

آغاز نهالکاری در پنج هکتار از عرصه های طبیعی تالیان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: در یک ابتکار خوبی که امروز شاهد آن بودیم اجرای پروژه پنج هکتاری درختکاری در منطقه تالیان است که امروز استاندار البرز به صورت ویدئو کنفرانس این پروژه را آغاز کرد.

وی گفت: این پروژه در قالب ماده سه برای فضای سبز و کاشت درخت در نظر گرفته شده بود که به جهت اینکه تجمعاتی که شاید با ضوابط بهداشتی همخوانی نداشته باشد افراد در عرصه ها مستقر می شوند و نسبت به غرس پنج هزار اصله نهال در این پنج هکتار اقدام می کنند.

فرضی با بیان اینکه البرز همچون همیشه پیشرو و پیشگام در تمام حوزه های منابع طبیعی است، افزود: نهالستان بزرگ کرج نیاز استان های همجوار مثل تهران، سمنان و قزوین را تامین می کند و پشتیبان این استان ها نیز هست.

وی به اقدامات منابع طبیعی برای توسعه فضای سبز استان اشاره کرد و تصریح کرد: در طول سه سال گذشته ۱۵۰۰ هکتار جنگل کاری داشتیم که یکی از برنامه های سال آتی مراقبت و نگهداری از این جنگل های سنواتی است تا کمک به استقرار این عرصه ها و افزایش فضای سبز استان شود.

فرضی به اجرای طرح های آبخیزداری با اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه ها در البرز پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۹۰ درصد داشته علیرغم اینکه تخصیص کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

وی افزود: همچنین در فضای سبز بالغ بر ۵۰۰ هکتار نهالکاری و در حوزه بیابان نیز خارج از اعتبارات صندوق بالغ بر ۵۰۰ هکتار طرح بیابان زایی انجام شده است.

استان البرز بالغ بر ۴۳۰ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.