اگرچه از هفته ها قبل متولیان امور بهداشتی و سلامت استان البرز آماده مبارزه با این ویروس بیماری زا  شده بودند اما با شیوع آن در بسیاری از استان ها به رغم پیشگیری های انجام شده این استان نیز با تدابیر ویژه آموزشی و اطلاع رسانی وارد عمل شد.

براساس اطلاعات پزشکی علائم حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا  به کرونا ویروس خفیف است و شامل تب و سرفه می شود که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند  بنابراین با قرنطینه خانگی می توان از پراکنده شدن این ویروس جلوگیری کرد.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تاکنون ۱۵۸ مورد مشکوک به کرونا">ویروس کرونا در این استان شناسایی شده که جواب آزمایش ۱۴ مورد از آنان مثبت بوده است.

همچنین از ۱۴ فوتی که دراستان البرز طی این دوره زمانی شاهد بودیم ۱۱ نفر مشکوک به کرونا و سه نفر در اثر این ویروسجان خود را از دست داده اند.

با پیشروی این ویروس در استان های همجوار البرز نظیر گیلان وقم  نگرانی از اپیدمی شدن آن در البرز نیزفراگیر شده بنابراین پس از تشکیل ستادهای پدافند زیستی و مدیریت بحران اکنون با تشکیل ستاد مدیریت کرونا دست اندارکاران امور امنیتی ،اجتماعی و بهداشتی این استان درصدد مقابله کرونا برآمده اند.

نشست ستاد مدیریت کرونا امروز  با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی ، معاون هماهنگی امور اقتصادی و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار  البرز برگزار شد که در این نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بر پیش بینی نماینده های تام الاختیار ازسوی دستگاه های اجرایی در این ستاد تاکید کرد.

حسین کریم افزود: نماینده جمعیت هلال احمر به عنوان بازوی دانشگاه علوم پزشکی در ستاد مدیریت کرونا است و به نماینده دادستان نیز برای مشکلات قضایی نیاز داریم.

وی ادامه داد: بخشی از دغدغه ما پادگان ها و زندان های استان البرز است که باید تدابیر جدی برای آنها داشت و درسطح شهر فقط باید بنرها و بیلبوردهای اطلاع رسانی کرونا را گسترش داد چراکه هدایت افکار عمومی به سمت پیشگیری از کرونا مهمترین هدف است.

ضدعفونی مبلمان شهری ، ایستگاه های اتوبوس ، مراکز خرید و پاساژ ها و تشکیل کارگروه کرونا برای تمام اصناف ، تشکیل کمپین های شهری با حضور فوریت های پزشکی و جمعیت هلال احمر با هدف آرامش بخشی به مردم و اطلاع رسانی از موارد مشکوک به این ویروس از دیگر محورهای موضوعی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی به انها پرداخت.

وی اضافه کرد: به شدت به نیروهای مردمی بسیج ، هلال احمر نیازداریم تا برخی از موردی که مثبت هستند در آزمایش کرونا ویروس در منازل قرنطیه شوند.

کریم خاطرنشان کرد: باید کمیته تامین تجهیزات ضدعفونی کننده تشکیل شود و اولویت در این بحث مهم بیمارستان ها ، زندان ها ، مراکز بهداشتی ، کلنیک ها قرار گیرد.

وی تاکید کرد: قلیان سراها و آرایشگاه های زنانه به عنوان مراکز پرخطر جمعیتی باید تعطیل شود و تمام مراسم ها ترحیم ، مسابقات ،همایش ها لغو شود.

کریم یاد آورشد:مساجد و حوزه های علمیه ضدعفونی شده و تمام اقلام بهداشتی دراختیار این نوع مراکز پر تجمع قرار گیرد.

توزیع ۲۵۰ هزارقلم مواد ضدعفونی بین  داروخانه های شبانه روزی که میزان آن باید افزایش یابد از دیگر نکاتی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی البرزبه آن اشاره داشت.

وی ادامه داد: اکنون ۵۰۰ کیت برای تشخیص بیماری کرونا ویروس درالبرز پیش بینی شده که فقط برای بیماران بستری شده استفاده می شود .

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر به مردم  تاکید کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز نیز آمادگی هیات های ورزشی و ورزشکاران در فضای مجازی برای اطلاع رسانی از برنامه های این مجموعه ذکر کرد.

امیرغفرانی افزود: بسیاری از ورزشکاران این استان سایت اینستاگرامی دارند که با توجه به وجه آنان در بین مردم می توان از این ظرفیت برای آگاهی بخشی هرچه بیشتر در زمینه مقابله با کرونا">ویروس کرونا بهره برد.

وی ادامه داد: هیات های ورزشی و ۱۷۰ سازمان مردم نها د دراین زمینه اعلام آمادگی داشته اند .

غفرانی گفت: اکنون تمام فعالیت های ورزشی در استخرها و باشگاه های ورزشی ممنوع شده و تدابیر پیشگیری دراین زمینه پیش بینی شده است.

توجه بیش از پیش به مناطق حاشیه نشین که جمعیت قابل توجهی را دراستان البرز به خود اختصاص داده است و ضرورت برجسته سازی افراد فرصت طلب اقتصادی در این شرایط و تدوین قوانین قضایی ویژه از دیگر مباحث مطروحه درنشست ستاد مدیریت کرونا استان البرز بود.

معاون خدمات شهر شهرداری کرج گفت: اکنون تمام خیابان ها و معابراصلی شهر کرج با محلول ضدعفونی شده و از آمادگی لازم برای خدمات دهی بیشتر به متولیان بهداشتی این کلانشهر برخوردار هستیم .

علی اصغر همتی افزود: شهرداری می تواند با ایجاد پایگاه های سیار با همراهی نیروهای متخصص دانشگاه علوم پزشکی طرح تب سنجی برای تشخیص بیماری کرونا ویروس در سطح شهر کرج را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: سرویس های بهداشتی عمومی به صورت مستمر ضدعفونی می شود.

همتی تاکید کرد: تمام بیلبوردهای شهرداری درخدمت بهداشت و درمان است و از آمادگی هرچه بیشتر اطلاع رسانی برای مقابله با کرونا ویروس برخورداریم.

برطرف شدن نیازهای مدارس با ضدعفونی این مراکز آموزشی از دیگر مباحثی بود که درستاد مدیریت کرونا استان البرز مورد بررسی قرار گرفت.

درادامه نشست ستاد مدیریت کرونا استان البرز مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز بر مرخصی و دورکاری زنان باردار و دارای فرزندان زیر ۶ سال تاکید کرد.

مریم اسماعیلی فرد افزود: با توجه به بسته بودن مهدهای کودک بسترها برای حضور این کودکان زیر ۶ سال به همراه مادران آنان در سطح اجتماع فراهم شده که خطر جدی به شمارمی رود.

وی خاطرنشان کرد: ضدعفونی گرمخانه ها و مراکز بهزیستی از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و امروز باید مرکز فوریت های اجتماعی بهزیستی استان البرز در اختیار مردم با شماره تماس ۱۲۳ برای آرامش بخشی و جلوگیری از استرس با هدف غلبه به جنگ  روانی ناشی از وحشت کرونا درآید.

اسماعیلی فرد تاکید کرد: وجود معتادان متجاهر ازدیگر مشکلات دراین برهه از زمان به شمار می رود که باید تدابیر جدی نیز در این زمینه داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز نیز گفت: با اجرای طرح های نظارتی بازار را ازبعد جلوگیری از سوء استفاده فرصت طلبان تحت کنترل داریم.

جهانگیرشاهمرادی ادامه داد: با توجه به اینکه مشکل الکل در تهیه مواد ضدعفونی داشتیم نماینده ای از استان البرز در قزوین برای حل این مشکل مستقر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تقاضای بسیار ماسک و ژل در صدد آن هستیم تا با اجرای طرح های کنترلی داروخانه  در تامین این نوع مواد مشکلی نداشته باشند.

شاهمرادی گفت: نمایشگاه بهاره لغوشده و هر نوع تجمعی با هدف بهداشت عمومی برگزار نمی شود تا با همراهی دانشگاه علوم پزشکی بتوانیم سلامت مردم را هرچه بیشتر تامین کنیم.

معاون سیاسی امنیتی واجتماعی استاندار البرز نیز اظهارداشت: اقدامات مناسبی برای تامین اقلام بهداشتی صورت گرفته است.

نورمحمد فردی تاکید کرد: تمام فعالیت های اقتصادی در حوزه بهداشت به جد رصد می شود و بازدید از مراکز تولید مواد ضدعفونی تشدید شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم با کاهش ساعت کاری کارمندان و اقدامات بهداشتی درسطح ارگان ها و ادارات بتوانیم در مقابل این ویروس  اقدامات موثری داشته باشیم.

بیماری کرونا که از حدود سه هفته پیش در استان البرز نمونه های مثبت آن مشخص شد تا کنون بیماری ۱۲ نفر را رقم زده و ۱۲۰ نفر مشکوک هستند .

امروز با مرگ یک بیمار دیگر تعداد جان باختگان کرونا در البرز به سه نفر رسید و مرگ ۱۱ نفر دیگر مشکوک است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.