در یک هفته اخیر همه کانال‌ها و گروه‌های فعال شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی البرز به طور گسترده به بازنشر محتوای مربوط به شیوع ویروس کرونا در خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و صدا و سیما پرداختند.

انتشار لحظه‌ای اخبار مربوط به شمار مبتلایان و جانباتگان ویروس کرونا، برخورد با سودجویان بازار ماسک، دستکش و سایر لوازم بهداشتی مرتبط، آموزش اقدام‌های پیشگیرانه، مقایسه علائم کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی، تعویق جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف و تعطیلی مراکز علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی به خاطر شیوع ویروس کرونا و هشدارهای پلیسی درباره سوءاستفاده از فضای ایجادشده پس از شیوع ویروس کرونا از جمله مطالب مشترک اکثر شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی البرز در یک هفته اخیر بود.

طبق آخرین مطالب منتشره کانال‌ها و گروهای شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی البرز شمار جانباختگان ویروس کرونا در استان البرز به ۲ نفر رسیده است.

باتوجه به اعلام خبر برخورد قاطع پلیس فتا و دستگاه قضا با منتشرکنندگان محتوای کذب درباره شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی، اکثر فعالان این عرصه در استان البرز با خودداری از تولید محتوای اختصاصی، بازنشر محتوای تولیدی رسانه‌های رسمی را در این شرایط ترجیح داده‌اند؛ با این وجود برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به انتشار محتوای تولیدی پرداخته‌اند.

تعدادی از کانال‌های البرز در مطلب و تصویری با عنوان "اقدام مسئولانه یک شهروند برای مقابله با کرونا نوشتند: پد الکلی، هدیه راننده تاکسی کرجی برای نظافت دست‌های مسافرینش.

یکی از کانال‌ها در فضای مجازی نظرسنجی چهارگزینه‌ای درباره سفرهای نوروزی باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشورمان منتشر کرده است.

بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی (۳۸درصد) به گزینه "به خاطر کرونا مسافرت نمی‌روم" رای دادند و ۳۱ درصد نیز گزینه "قصد مسافرت نداشته و ندارم" را انتخاب کردند.

همچنین ۲۴ درصد شرکت‌کنندگان به گزینه "بعد از مشخص شدن وضعیت کرونا تصمیم می‌گیرم" و هفت درصد به گزینه "برای مسافرت آماده می‌شوم" رای دادند.

کانال دیگری با انتشار تصویر نشستی با حضور مسئولان البرز و مطلبی باعنوان "خون رنگین مسوولان" نوشت: در شرایطی که دکتر تیزویر معاون فنی بهداشت استان البرز به مردم توصیه می کند که نیازی به استفاده از ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده ندارند و تنها بیماران کرونایی باید ماسک بزنند و به جای مایع ضدعفونی کننده از وایتکس استفاده شود، مدیران و مسوولان ارشد استان البرز همگی از ماسک استفاده می کنند. آیا ماسک عامل پیشگیری از بیماری به حساب می آید؟ چرا برای مردم موجود نیست؟ اگر ماسک عامل پیشگیری نیست چرا مسوولان البرزی از آن استفاده می کنند؟ آیا خون مسوولان از خون مردم رنگین‌تر است؟

این کانال همچنین با انتشار تصویر و مطلبی با عنوان "تشکر شهروندان از حرکت مثبت شهرداری منطقه ۹ به مدیریت مهندس یگانی" نوشت: نصب مایع ضدعفونی کننده در تمامی سالن های منطقه و توزیع ماسک و دستکش رایگان به پرسنل.

یکی از کانال‌ها در فضای مجازی استان البرز هم با بازنشر خبری با عنوان "عامل جعل فایل صوتی به نام معاون وزیر بهداشت بازداشت شد" نوشت: بیایید در این شرایط شایعه پخش نکنیم و دیگران را بیش از حد نگران نکنیم.

این کانال همچنین با انتشار نظرسنجی نظر موافق یا مخالف مخاطبان درباره تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، ادارات و موسسات و مرخصی اضطراری به سربازان تا پایان فروردین را جویا شد که ۹۲ درصد از مجموع ۲هزار و ۵۰۰ کاربر شرکت‌کننده در نظرسنجی به گزینه موافقم رای دادند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، تاکنون ۱۲ مورد مثبت ابتلا به بیماری کرونا در استان شناسایی شده که تحت درمان قرار گرفته اند، تعدادی بهبودی یافته اند و ۲ نفر جان باختند.

دکترحسین کریم افزود: علاوه بر این ها، ۶ مورد مرگ مشکوک در استان البرز رخ داده که در حال بررسی علت این تعداد مرگ و میر انسانی هستیم.

وی اظهار داشت: اکنون ۱۲۰ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در البرز داریم که در حال بررسی تشخیص بیماری آنان هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: بیماری کرونا از شهر کشور آغاز شد و به دیگر مناطق  رسید که اکنون استان البرز وضعیت بهتری نسبت به قم، گیلان و تهران دارد.

کریم افزود: البرز در میانه استان های پر خطر قرار دارد و  این استان ترانزیت است که همیشه نگران فرود ویروس به استان هستیم،  مشکلات خاص خودمان حاشیه نشینی، جمعیت بالا و تردد اتباع بیگانه و زندان ها  است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در عین حال گفت که کرونا در البرز هنوز اپیدمی سنگین  نیست اما باید خود مراقبتی ها را بیشتر کنیم.

در شرایط کنونی که مقابله با ویروس کرونا و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص نیازمند بسیج و عزم عمومی است، فعالان فضای مجازی به عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه، مسئولیت مهمی بر عهده دارند که تاکنون در مجموع از عهده آن به خوبی برآمده‌اند.

امید می‌رود در این شرایط حساس، بازنشر محتوای موثق و تایید شده توسط مراجع رسمی و پرهیز از دامن زدن به اخبار کذب و حواشی مخرب در دستور کار فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی قرار گیرد.

کرونا، ویروسی شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

گفته می‌شود این ویروس توسط چینی‌های مقیم ایران به کشورمان وارد شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.