دکتر مریم حضرتی  روز دوشنبه در مراسم افتتاح مرکز ارائه خدمات پرستاری درمنزل در کرج گفت : اکنون ۸۰۰ مرکز فعال مراقبت در منزل درکشور داریم که به زودی بیش از ۵۰۰ مرکز دیگر راه اندازی می شود.

البرز  حدود ۱۵ مرکز فعال ارائه خدمات پرستاری در منزل دارد که می تواند به ۵۰ مرکز برسد.

وی بیان داشت:  دنیا به سمت جامعه محور شدن پرستاری پیش می رود چرا که بسیاری از بیماران ضرورت ندارد در بیمارستان بستری شوند و یا بیماری های عفونی خطراتی است که بیماران را در بیمارستان تهدید می کند. بیمار در خانه می تواند آسایش بهتری داشته و خدمات مناسبی را دریافت کند.

اکنون  ۶ نوع بیماری از جمله  سکته های مغزی ، نارسایی های مزمن قلبی و بیماریهای انسدادی ریوی سبب اشغال تخت های بیمارستانی درکشور شده که باید خدمات دهی به این بیماران به منزل انتقال یابد.

حضرتی گفت: تعرفه گذاری  خدمات دهی به این بیماران در شورای عالی بیمه در حال انجام است که بیماران می توانند در منزل تحت پوشش بیمه ای خدمات مناسب  قرار بگیرند.

وی بیان داشت : اکنون در کشور با مشکل کمبود نیروی پرستاری مواجه هستیم ، به طور میانگین به ازای هر هشت تخت  یک پرستار وجود دارد که باید به ازای ۱.۵ تخت یک پرستار داشته باشیم .انتظار می رود تا سال ۱۴۰۴،  سالانه ۱۰ هزار پرستار به تعداد پرستاران کشور اضافه شودتا به کف استاندارد برسیم.

در استان البرز توانمندی های بالایی  وجود دارد، اکنون ۶ کلینیک آموزش به مردم در این  استان وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت و درمان گفت : یکی از چالش های مهم پرستاری اصلاح پرداخت و طرح قاصدک و معوقات است که در البرز معوقات حدود ۶ ماه پرداخت نشده است.

وی بیان داشت : اکنون جمعیت سالمندی در ایران ۹.۲درصد است که طی ۳۰ سال آینده این جمعیت به ۲۵ درصد خواهد رسید و از هر چهار نفر یک نفر را بالای ۶۰ سال خواهیم داشت که به مراقبت نیاز دارند.

فریبا  رسانژاد مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز گفت :  راه اندازی کلینیک تخصصی پرستاری در بیمارستان  شهید رجایی کرج با هدف درمان چهار بیماری غیر واگیر تنفسی ، قلبی، دیابت و سرطان برنامه ریزی شده که بیماران آسیب پذیر  به این مرکز انتقال می یابند.

وی بیان داشت : دراین مرکز آموزش های لازم خودمراقبتی به بیماران ارائه می شود.اکنون در البرز ۲۰ مرکز مشاوره خدمات پرستاری داریم که  این مراکز با هدف کاهش هزینه ها و مراقبت در منزل راه اندازی شده است.

رسا نژاد گفت : استان البرز ۲ هزارو ۳۸۰ پرستار  کم دارد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.