سید محمد پژمان  روز سه شنبه در نشست ستاد بازآفرینی بافت های فرسوده استان البرز افزود: برخی کاستی ها و کمبود ها مانند اشتغال از دلایل شدت جابه جایی جمعیت به شمار می رود و اکنون رشد جمعیت برخی مناطق شهری پنج برابر میانگین کشوری است .

وی ادامه داد : این جابه جایی جمعیت نیازمند برنامه ریزی بوده و باید برای پیشگیری از آسیب ها اقدام لازم صورت بگیرد.

پژمان گفت: بناهایی که بدون پروانه ساخت و غیرمقاوم در حاشیه شهرها ساخته می شود از آثار این مهاجرت ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در شرایط خاص کنونی نمیتوان به منابع مالی دولت تکیه کرد،گفت : میدیران شهری و استانی باید از محل منابع محلی و مشارکت مردمی برای ساماندهی مهاجرت ها، ساخت  وسازها و سایر نیازها اقدام کنند که البته دولت نیز حمایت هایی پیش بینی کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: وجود اراضی ملی و دولتی در شهرها از منابعی است که در ساماندهی و بازآفرینی بافت های فرسوده می تواند مورد استفاده قرار گیرد.   

وی اظهار داشت : به کارگیری مدیریت هوشمند،  هوشیار و به روز از نیازهای شرایط خاص کنونی برای غلبه بر مشکلات ناشی از مهاجرت ها است.

پژمان گفت : جابه جایی جمعیت واقعیتی انکارناپذیر است و باید مدیریت و برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از آسیب ها داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد: باید در شهرها برنامه ریزی مناسب برای خدمات رسانی به مردم صورت بگیرد و  دولت درحد توان کمک می کن ، هر کس که دلسوز مردم است میداند جاهایی نیاز است کمک  می کند.

وی خطاب به مدیران گفت : شما باید به دنبال راه حل محلی بگردید و با قواعد نمی توان مشکلات را حل کرد، در گام اول مقاوم و مستحکم شدن و جلوگیری از آسیب پذیری بناها ضروری است.

مطالعات تفضیلی لازمه رفع مشکلات ریز و درشت شهرها و روستاها است .

پژمان اظهار داشت: طرح های عمرانی و شهری را باید با کمک مردم پیش برد،اولویت بندی بین شهرها وشاخص های عمران ضروری است ، توسعه دفاتر تسهیلگری برای اعتماد سازی و افزایش مشارکت مردم  در بافت های فرسوده دنبال شود.

فروش اوراق مشارکت یکی از مکانیزم های خوب برای جذب مشارکت های مردمی و اجرای پروژه ها به شمار می رود.

در نشست ستاد بازآفرینی بافت های فرسوده استان البرز مقرر شد دستگاه های اجرایی با مشارکت بخش خصوصی گام های موثری برای بازآفرینی این بافت ها بردارند.

استان البرز حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده و نارآمد شهری  دارد.از جمعیت سه میلیون نفری استان البرز حدود ۲۷ درصد آن در بافت های فرسوده شهری و سکونتگاههای غیر رسمی زندگی می کنند.

این استان بیش از ۴۰۰ کیلومتر گسل زلزله دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.