امروز چهل و چهارمین سالروز تاسیس اورژانس در ایران است، مجموعه ای که با فداکاری و ایثار برای دمیدن جان تازه به بیماران و مصدومان بدحال جادهها یا خانهنشین ها باید در سرما و گرما لحظه ها را غنیمت بشمارند تا هیچ خانوادهای غم عزیز خود را نبیند هرچند که سرنوشت و تلخی برخی حوادث اجتناب ناپذیر است.

خدمات امدادگران اورژانس در جای جای ایران ستودنی و غیرقابل توصیف است، امدادگرانی که در تمام صحنهها باید به کمک مردم و حادثه دیدگان بیایند بدون آنکه نام و نشانی داشته باشند.   

حضور در صحنه های خطر یا حادثه های دردناک و غم انگیز کار همیشگی این امدادگران بوده و تنها روحیه بالا می تواند در حساسترین لحظهها و دردناک ترین زمان منجی انسان های حادثه دیده از مرگ شود.

در این میان اما امدادگران مرکز فوریت های پزشکی استان البرز تلاشی خستگی ناپذیر و شبانه روزی دارند از خدمات رسانی به مصدومان جادهها، حوادث ساختمانی، آتش سوزی ها، انفجار گاز، نشست گاز تا انتقال بیماران درگوشهگوشه این استان پرجمعیت مسئولیتی خطیر و دشوار همراه  بردوش دارند و از زمین و آسمان باید خود را به کوه و دشت و جاده بزنند تا بتوانند در میان شلوغی و ترافیک سنگین به کمک حادثه دیدگان و دردمندان بشتابند.

کار بسیار سخت و دشواری است و زمان تعیین کننده بوده که بنا به گفته کارشناسان حداقل زمان حضور دریک حادثه باید کمتر از ۱۵ دقیقه باشد که در شلوغی ترافیکی البرز و جادههای کوهستانی و پرتردد این استان تنها اتخاذ تدبیر و توسعه امکانات می تواند کارگشا باشد.

آنطور که از آمار ماهانه مرکز فوریت های پزشکی استان البرز پیداست، تعداد تماس های تلفنی با سامانه اورژانس این استان پرشمار بوده که بخشی طلب امدادگری برای نجات بیماران و مصدومان حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی است و بخشی به درخواست مشاوره درمانی اختصاص دارد هرچند که بنا به گفته مسئولان این مرکز برخی افراد هم از روی ناآگاهی و شیطنت مزاحم میشوند.

با این اوصاف پرستاران وتکنسین های اورژانس استان البرز باید به صورت شبانه روزی پای کار بوده تا بتوانند تعداد پرشمار ماموریتهای امدادی را مدیریت و به سرانجام برسانند.

گاهی همزمانی چند حادثه ترافیکی و غیرترافیکی سبب میشود تا فوریت های پزشکی استان تمام امکانات موجود را فرا بخواند و زمان فعالیت تیمهای خسته از کار به درازا بکشد.

اگر چه نباید تلاش امدادگران هلال احمر را در این بخش به عنوان همکاران اورژانس البرز نادیده بگیریم اما در این مقوله باید همت امدادگران در هر۲ بخش را مورد ستایش و قدرشناسی قرار داد.

استان البرز با برخورداری از یک هزارو۴۵۰ کلیومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی ، ۱۸ درصد ترافیک جاده ای ایران را به خود اختصاص داده و شمار ترددهای جادهای آن در ایام تعطیلات نوروزی از ۳۵ میلیون تردد می گذرد.

همچنین افزایش سفرهای گردشگری در ایام تابستان خود موضوعی است که برای خدمات رسانی به سوانح رانندگی باید به طور شبانه روزی جاده های این استان مورد پایش و پوشش امدادی قرار گیرد.

این درحالی است که تعداد تماس های تلفنی مردم با ورژانس البرز هر هفته بیش از ۱۰ هزار مورد بوده و به طور میانگین در هفته بیش از سه هزار ماموریت برای انتقال مصدومان ترافیکی و غیر ترافیکی و بیماران در استان البرز توسط تیم های اورژانس انجام میشود.

انتشار روزانه و هفتگی عملکرد اورژانس البرز بیانگر فعالیت و تلاش شبانه روزی این مجموعه پرکار بوده که توانسته رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد هرچند که بنا به عللی مانند محدودیت امکانات ، ترافیک سنگین و تعداد پرشمار حوادث گاهی، امدادرسانی به برخی حادثه دیدگان و بیماران را اندکی زمانبر میکند.

پیوستن امدادهوایی در اواخر سال ۹۵ به اورژانس البرز موجب شد تا امدادرسانی در این استان جان تازه ای بگیرد و به کمک پزشکان حاذق، شگفتیهای علم پزشکی در البرز خودنمایی کند.

انتقال به موقع یک کارگر کارخانه در گرمدره کرج که بازوی او حین کار قطع شده بود به بیمارستان فوق تخصصی تامین اجتماعی البرز کرج توسط بالگرد اورژانس موجب شد تا تیم پزشکی این بازوی جدا شده را به کارگر حادثه دیده پیوند بزند و از افزایش جمعیت معلولان کشور جلوگیری کند.

امدادرسانی به دهها مورد دیگر که لحظه های حساس و خطرناک را داشتند باید به کارنامه سفیدپوشان روی سپید اورژانس البرز اضافه کرد.

رئیس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز میگوید: این مرکز با برخورداری از یک فروند بالگرد تخصصی اورژانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس ، ۶۱ دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه موتورلانس به طور شبانه روزی در خدمات مردم است.

دکتر مهرداد بابایی اظهار داشت:  حدود ۶۰۰ نفر نیروی کارشناس فوریت های پزشکی عملیاتی و ستادی  استان البرز آمادگی کامل دارند تا با تمام توان خدمات درمانی پیش بیمارستانی را به مردم استان و مسافران ارائه نمایند.

وی بیان داشت : واحد پاسخگویی تلفن ۱۱۵ که متشکل از کارشناسان پرستاری می باشد به طور میانگین، در هفته پاسخگوی بیش از ۱۰ هزار تماس در قالب ارائه مشاوره یا اعزام آمبولانس می باشد.

 نیروهای عملیاتی اورژانس نیز با انجام تعداد دستکم سه هزار مأموریت در هفته در شهرها و جاده ها و به صورت شبانه روزی آمادگی دارند در کمترین زمان ممکن بر بالین مددجویان حاضر شده و خدمات درمانی پیش بیمارستانی ارائه دهند.
مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی البرز دارای ۲۹ پایگاه شهری و ۲۸ پایگاه جاده ای بوده و در ایام مناسبتی خاص ازجمله مراسم عبادی سیاسی و مذهبی و ایام پایانی هفته ،علاوه بر وظیفه اصلی ۷۰ نوبت جهت پوشش آنها مستقر می‌باشند.

استان البرز باگستره پنج هزارو ۸۰۰ کیلومتر مربع حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد و این استان در مسیر مسافران ۱۵ استان کشور قرار گرفته است.

۷۴۱۰/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.