به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، شهامت هدایت اظهار کرد: جنگل فندقلو تنها محل در کشور است که جنگل‌های آن در حال افزایش و تکثیر بوده به طوری که در این منطقه ۵۰ هکتار جنگل بکر و بی‌نظیر را شاهد هستیم که کوچکترین قطع درخت و تخریبی در این منطقه رخ نداده است. 

وی این منطقه را جزو نواحی هیرکانی توصیف و خاطرنشان کرد: ما در کشور ۵ ناحیه رویشی و جنگل در کشور داریم که در آن گونه‌های متعددی رشد و پرورش می‌یابند به طوری که سه ناحیه رویشی ایرانی – تورانی، ارسباران و هیرکانی در محدوده استان اردبیل قرار دارد. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: به غیر از این ما دو ناحیه خلیج عمانی در جنوب و ناحیه زاگرسی در غرب و جنوب غرب کشور داریم که ۶۹ هزار هکتار جنگل در محدوده استان اردبیل وجود دارد.

هدایت بیان کرد: از قزل اوزن تا ارس این پراکنش جنگل را در همه شهرهای استان اردبیل شاهد هستیم به طوری که ما هیچ شهرستانی در استان نداریم که جنگل و منابع طبیعی در آن وجود نداشته باشد. 

وی فندقلو را جزو نواحی هیرکانی و در محدوده جنگل‌های شمال توصیف کرد و گفت: از محل صندوق توسعه ملی و در صیانت از جنگل‌های ناحیه هیرکانی اعتبار خوبی تخصیص یافته که ما نیز در این منطقه قرار داریم به طوری که ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل انبوه در محدوده استان اردبیل وجود دارد. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گونه بی‌نظیر فندق را در این محدوده یادآور شد و تصریح کرد: فندق تولید شده در این منطقه ارگانیک و دارای ارزش غذایی بی‌نظیر است که چنین ویژگی را در هیچ جای دنیا نمی‌توان یافت.

هدایت وجود گونه‌های بلوط، راش، آلوچه و ... را در کنار درختچه‌های تمشک و زالزالک یادآور شد و بیان کرد: رطوبت ۷۰ درصد و بارش ۴۰۰ میلیمتری در این منطقه سبب شده تا پوشش گیاهی و جنگلی به شکل انبوه باشد و به هیچ عنوان قطع درخت در این منطقه رخ نمی‌دهد. 

وی با قدردانی از نمایندگان مجلس در تصویب طرح تنفس و نجات جنگل‌های کشور افزود: ما جزو اولین استان‌های کشور هستیم که این طرح را با همکاری و کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اجرا می‌کنیم به طوری که منابع اعتباری خوبی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل خاطرنشان کرد: در حال حاضر با هدف توسعه جنگل‌های بکر این منطقه ما نسبت به تولید ۱۸۰ هزار اصله نهال اقدام کرده و نهال‌های گلدانی فندق را برای اولین بار در کشور تولید و وارد عرصه کاشت کردیم. 

هدایت از توزیع ۲ هزار و ۱۰۰ اصله نهال به شکل رایگان خبر داد و گفت: این میزان نهال در نهالستان‌های استان تولید شده بود که ما آنها را در اختیار مردم قرار دادیم.

وی همچنین به مصوبه شورای جنگل برای احداث پارک جنگلی اشاره کرد و افزود: قرار است یک هزار هکتار در منطقه سوها بی‌نظیرترین پارک جنگلی احداث شود که مدیریت پارک‌ها با منابع طبیعی بوده و کل عرصه به سرمایه‌گذاران واگذار خواهد شد.

۴۶
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1229925
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.