پروژه مهر از پروژه‌های شاخص وزارت آموزش و پرورش، یک اقدام زیربنایی برای ورود موفق، مدیریت‌شده و نظام‌مند به آغاز سال تحصیلی جدید است.

پروژه مهر یک پروژه ملی به شمار می آید و اجرای مناسب این پروژه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزش و پرورش و دستگاه‌های اجرایی البرز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که خروجی درست اجرا شدن این طرح در تقویت روحیه دانش‌ آموزان و تحول در نگرش آنها تاثیر بسیار زیادی دارد.  

البرز دارای جمعیت دانش آموزی بالایی نسبت به بسیاری از استان های کشور است که هر ساله مهرماه  به دلیل مهاجرت با افزایش جمعیت دانش آموزی حداقل ۱۲ هزار نفر روبرو می شود لذا فراهم کردن بستر مناسب برای استقبال از دانش آموزان این استان در آغاز سال تحصیلی نیازمند برنامه ای مدون همچون پروژه مهر است.
استان البرز متراکم ترین کلاس های درس را نسبت به سایر استان های کشور حتی تهران را دارد و همچنین بیشترین مدارس 2 نوبته کشور در این استان فعال است.
حدود ۴۰ درصد مدارس البرز فرسوده است و نیاز به مقاوم سازی دارد.
کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی به خصوص در دوره ابتدایی از جمله چالش های اصلی آموزش و پرورش  البرز را در بخش سازماندهی دانش آموزان و معلمان در این استان تشکیل می دهد.
با توجه به وقوع سیل فروردین امسال در تعدادی از استان های، پیش بینی می شود رشد جمعیت دانش آموزی البرز در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به بالای ۱۵ هزار برسد.
در سال های اخیر دولت تدبیر و امید و خیرین نیک اندیش گام های مهمی در زمینه تامین فضا های آموزشی در البرز برداشته اند اما به دلیل ضعیف بودن زیرساخت ها در این حوزه، مدیران آموزش و پرورش البرز هر سال با مشکلات مختلفی برای ساماندهی مدارس در سال جدید روبرو می شوند.
البرز با ۴۶۰  هزار نفر دانش آموز، جمعیت دانش آموزی بالایی نسبت به ۱۷  استان کشور دارد و حدود  ۲۵ هزار دانش آموز خارجی که بیشتر افغانستانی هستند در مدارس البرز تحصیل می کنند.
تا بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ، فرصت  زیادی باقی نمانده است  لذا میزگردی با عنوان پروژه مهر ۹۸ با رویکرد نگاه کارشناسانه پروژه مهر با حضور مسئولان آموزش و پرورش استان  در مرکز ایرنا البرز برگزار شد تا مسائل، مشکلات، ظرفیت ها و کاستی های آموزش وپرورش البرز در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.
در این نشست از آمادگی آموزش و پرورش البرز برای استقبال از دانش آموزان در مهر ماه ۹۸ و همچنین نیاز های استان به ویژه درتامین کلاس های درس سخن گفته شد.
لازم است برای تنویر افکار عمومی  تا آغاز سال تحصیلی جدید ، گزارشی از اقداماتی که از سوی آموزش و پرورش البرز در قالب پروژه مهر صورت می گیرد از طریق رسانه ایرنا اطلاع رسانی شود.
پروژه مهر و عدالت آموزشی
سرپرست آموزش متوسطه و دبیر پروژه مهر اداره کل آموزش و پرورش البرز در این میزگرد اظهار داشت: فرآیند پروژه مهر ۹۸ با هدف تمهید مقدمات لازم برای شروع باشکوه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و ایجاد زیر ساخت های لازم آموزشی و تربیتی در این استان اجرایی شده است.

مهریار کرمی بیان داشت: پروژه مهر ۹۸ یکی از مهمترین برنامه‌های مهم البرز است که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد و توسعه عدالت آموزشی در استان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کیفیت‌بخشی، ارتقای عدالت آموزشی و تلاش برای تامین تجهیزات مورد نیاز مدارس، از مهمترین مزیت‌های اجرای پروژه مهر در مدارس است، خاطرنشان کرد: کیفیت ‌بخشی آموزشی و ساماندهی نیروی انسانی در این طرح نیاز به توجه ویژه دارد.
وی گفت : اجرای مطلوب و ایجاد فضایی بانشاط در مدارس البرز یکی از اولویت های مهم  آموزش و پرورش البرز در قالب پروژه مهر۹۸ است .
دبیر پروژه مهر اداره کل آموزش و پرورش ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه مهر به منظور ایجاد هماهنگی ها و تصمیم سازی های درست و بهینه برای بازگشایی مدارس از نیمه خرداد ماه ۹۸ در البرز عملیاتی شد به گونه ای که شیوه نامه این پروژه مهم با رویکرد نظام مدرسه مدرسه محوری به مدارس استان ارسال شد.
وی تصریح  کرد: پروژه مهر با پنج هدف که شامل بهینه سازی عملکرد نیروی انسانی، ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های آموزشی ، احصاء دقیق موانع و آسیب های موجود در حوزه های گوناگون، اجرای برنامه های از قبل پیش بینی شده در فرآیند آموزشی و تربیتی و استفاده بهینه از فرصت هاست در مدارس البرز کلید خورده است
کرمی با بیان اینکه برنامه ریزی برای یک سال تحصیلی هدفمند و کارآمد در عرصه آموزشی و تربیتی در قالب پروژه مهر برنامه ریزی می شود، افزود: برنامه های راهبری این طرح در قالب پنج کمیته تخصصی اجرایی می شود.

پروژه مهر فرآیندی مهم در عرصه تعلیم و تربیت
سرپرست آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز، پرو ژه مهر را یک فرآیند بهم پیوسته در بخش  اداری، مالی، آموزشی، فرهنگی و خدماتی دراستان دانست و خاطرنشان کرد: در این پروژه ملی نباید کوتاهی داشته باشیم و آن را به نحو احسن اجرا کنیم.

کرمی با اشاره به اینکه پروژه مهر فرآیندی است که هر ساله با دستورالعمل ویژه از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود، افزود: این طرح با هدف برنامه محوری فعالیت ها و فراهم کردن زمینه های مناسب و تمهید ساز و کار لازم برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت های آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس در امر تعلیم و تربیت در سطح ملی اجرا می شود.
وی بیان داشت: برای اجرای شاخص های این پروژه مهم  از نظر کیفی نیاز به همدلی، همراهی، پشتکار و همکاری همه همکاران استان در قالب کار تیمی است.
وی در ادامه به کسب رتبه عالی این استان در پروژه مهر ۹۷ در کشور اشاره کرد و گفت:  تلاش می شود در پروژه مهر ۹۸ جایگاه برتر استان البرز در اجرای کیفی این طرح ملی بر اساس شاخص های اعلام شده، حفظ شود.

کمیته های ۵ گانه  و نظارت ویژه پروژه مهر
دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش البرز بیان داشت: برای اجرای کیفی پروژه مهر ۹۸ در استان ۵ کمیته به نام تعمیر و تجهیز، نظارت و ارزیابی، ساماندهی، تعیین صلاحیت و توجیه ،تبلیغ و اطلاع رسانی فعال شد.
کرمی افزود: اعضای این کمیته ها بر حسب وظایفی که بر عهده دارند برای انجام کارها در پروژه مهر عمل می کنند تا بستر مناسب برای بازگشایی مدارس در اول مهر ماه بوجود آید.
وی خاطرنشان کرد: برای نظارت و ارزیابی فعالیت های مربوط به پروژه مهر، هر هفته تیم های تخصصی ویژه این پروژه مهم در مدارس حضور پیدا می کنند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند.
وی تصریح کرد: اتخاذ تصمیم های اثربخش در هر کمیته، توانمندسازی نیروی انسانی، نظارت کامل بر روند ثبت نام، آماده سازی فضای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز، توسعه متوازن شاخه ای و رشته ای، اجرای مطلوب هدایت تحصیلی و صدور به موقع ابلاغ ها برای نیروی انسانی  از دیگر بخش های مهم پروژه مهر است.
سرپرست آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: بخشنامه پروژه مهر به مناطق و نواحی ارسال شد و صدور ابلاغ برای اعضای کمیته پروژه مهر بر اساس دستور العمل صادر شد و رابطین کمیته ها و تشریح شرح وظایف آنها و صدور ابلاغ پروژه مهر برای تمامی مدیران آموزش و پرورش مناطق تابعه انجام شد.
وی از انتخاب معاونین آموزش و پرورش استان به عنوان معین مناطق به منظور افزایش هماهنگی در اجرای فرآیند های مربوط به پروژه مهر و ارائه گزارش در نشست شورای معاونین استان ، برگزاری همایش استانی با حضور مسئولین دبیرخانه های مناطق و عوامل مرتبط با پروژه مهر را از دیگر اقدامات انجام شده در استان البرز برای بازگشایی مدارس نام برد.
این مسئول اضافه کرد: تشکیل کمیته توسعه متوازن شاخه ها و رشته های تحصیلی برای دانش آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه از دیگر برنامه های گنجانده شده در پروژه مهر است.
کرمی عنوان کرد: در البرز برای ۳۰ هزار و ۳۸۵ دانش آموز پایه نهم این استان برگه هدایت تحصیلی صادر شد.
وی یادآورشد: شیوه ثبت نام در مدارس البرز نیز در ۱۹ خردادماه ۹۸ به مدارس ارسال شد.
وی تاکید کرد استان البرز ۱۸ هزار و ۳۹۰ کلاس درس دارد.

آماده سازی فضای مدارس
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این اظهار داشت: برای استقبال از دانش آموزان در فضایی بانشاط در مهرماه ۹۸، آماده سازی مدارس یکی از اقدامات مهم در پروژه مهر را تشکیل می دهد.

مراد مالمیر بیان داشت: این معاونت در کمیته تعمیر و تجهیز وظیفه بازسازی ، نوسازی و بهسازی فضاهای آموزشی و تعمیر تجهیزات مدارس را بر عهده دارد.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات لازم برای انجام پروژه مهراز محل اعتبارات استانی از جمله ۵ درصد سهم شهرداری ها تامین شده است، خاطرنشان کرد: برای تعمیر میز و نیمکت های مدارس کارگاه تعمیر با مشارکت دانش آموزان در آموزش و پرورش ساوجبلاغ فعال شده است.
در این کارگاه ۱۰۰۰ میز و نیمکت تعمیر و به مدارس تحویل داده می شود و ۵۰۰ دستگاه کمد برای مدارس خریداری شده است.
مالمیر با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود ۱۵ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی البرز افزوده می شود، اضافه کرد: آماده کردن فضاهای آموزشی برای جمعیت بالای دانش آموزی یکی از دغدغه های مهم مدیران آموزش و پرورش در استان است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه یک هزار و ۵۴۴ نفر متقاضی نقل و انتقال در البرز شده اند ادامه داد: یک هزار و ۶۷۳ نفر از طریق ماده های قانونی جذب می شوند و ۴۰۰ نفر از فرهنگیان استان نیز بازنشسته می شوند.
وی عنوان کرد که در سال تحصیلی آینده ۵۷ هزار ساعت حق التدریسی نیاز داریم که پیش بینی می شود ساعت حق التدریسی استان به ۶۵ هزار ساعت هم برسد.
تاکنون نیز ۲۷۵ هزار دانش آموز برای دریافت کتاب نام نویسی کرده اند و در این بین البرز هر ساله در ثبت نام کتاب های درسی دانش آموزان جزء سه استان برتر است.
وی جمعیت معلمان شاغل و بازنشسته را در البرز ۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: البرز ۲ هزار و ۶۳ کد مدرسه دارد.
مالمیر از تعمیر و بهسازی ۲۰۰ سرویس بهداشتی مدارس به عنوان یکی از اقدامات مهم آموزش و پرورش البرز در قالب پروژه مهر نام برد و خاطرنشان کرد: معاونت تربیت بدنی و سلامت نیز برای تجهیز مدارس در این حوزه،  ۲۰ کاروان تجهیزاتی در قالب پروژه مهر پیش بینی کرده است.

برجسته سازی پروژه مهر در البرز
رئیس خبرگزاری ایرنا مرکز البرز هم در این نشست تخصصی اظهار داشت: پروژه مهر یکی از برنامه های مهم آموزش و پرورش به منظور آماده کردن مدارس برای حضور دانش آموزان و معلمان در کلاس های درس است که هرساله با دقت بیشتری اجرایی می شود.
اکبر بهاروند خاطرنشان کرد: روند اجرای پروژه مهر در البرز که دارای تراکم جمعیت دانش آموزی بالایی است نیاز به اطلاع رسانی به هنگام از سوی نهاد مهم و تاثیرگذار آموزش و پرورش در استان دارد.
وی  یادآور شد: انعکاس اطلاعات لازم پیرامون این طرح ملی در البرز برای تنویر افکار عمومی و آگاهی والدین دانش آموزان ضرورت دارد.
وی تصریح کرد: کارکرد رسانه آموزشی است لذا آموزش و پرورش و رسانه ای چون ایرنا حرکت همسو دارند تا آگاهی بخشی به مردم روند مطلوبی را طی کند.
استان البرز۴۶۰ هزار نفر دانش آموز و حدود ۲۵ هزار فرهنگی دارد.

۲۸۱۹/6993

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.