امسال ۲۷ فقره آتش سوزی در مراتع البرز رخ داده که ۴۰۰ هکتار مرتع را به خاکستر تبدیل کرد.

موهبت خداوندی با سالی پرباران برای تمام ایرانیان و همچنین مردم البرز همراه بود که این موهبت همراه با رویش چشمگیر طبیعت شد اما سهل انگاری گردشگران در دل طبیعت شعله ور شدن آتش در این رویشگاه ها می شود.

سرهنگ فرامرز نیکزاد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سهل انگاری گردشگران عامل بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی ها در مراتع می باشد، اظهار داشت: این آتش سوزی با کمک نیروهای یگان حفاظت، شوراها و دهیاری ها و همچنین جوامع محلی خاموش و از گسترش آن به مراتع دیگر جلوگیری به عمل می آید.

وی گفت: گیاهانی که در فصل بهار به وفور روئیده بودند و اکنون در فصل گرما به صورت علف های خشک درآمده اند، با قرارگرفتن حتی کوچکترین تکه شیشه که در زیر نور خورشید به صورت ذره بین عمل می کند، آتش دامنگیر آنها می شود.

نیکزاد افزود: در این میان وزش یک باد، این آتش در سطح وسیعی گسترش می یابد که گاهی کنترل و اطفای آن سخت می شود.

وی از مسافران و گردشگران خواست تا در صورتیکه در طبیعت برای طبخ غذا اقدام به افروختن آتش می کنند، در هنگام ترک محل از خاموش بودن آن اطمینان کامل داشته باشند تا پس از ترک محل منجر به حوادث جبران ناپذیری نشود.

عوامل یگان حفاظت به صورت شبانه روزی به خصوص در ایام تعطیلات در مراتع و عرصه های ملی استان البرز در حال پایش و گشت زنی هستند تا از بروز و گسترش آتش در این عرصه ها جلوگیری کنند.

یکی از اقدامات خوب برای مهار آتش، خرید لوازم و ادوات اطفای حریق برای استان بوده به طوریکه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اداواتی همچون پتروفایر، آتش کوب و فلکس بک خریداری شد و در اختیار شوراها و دهیاری ها قرار گرفت.

بر اساس قانون ۴۷ حفاظت از جنگل ها و مراتع، افرادی که به صورت عمد در جنگل ها و مراتع اقدام به آتش سوزی کنند به حبس مجرد از سه تا ۱۰ سال براساس اینکه قانون گذار تعیین می کند محکوم خواهند شد.

استان البرز دارای ۴۵۰ هزار هکتار عرصه های ملی و دولتی است که ۳۷۰ هزار هکتار آن را عرصه های مرتعی تشکیل می دهد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1211293
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.