علی اصغر کمالی زاده روز یکشنبه در نشست بررسی نیازهای قطار شهری کرج گفت : امیدواریم تا 2 سال آینده قطعه اول خط 2 قطار شهری کرج به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: با تلاش نمایندگان مجلس، بودجه سال آینده قطارشهری کرج 35 درصد افزایش داشته است.
کمالی زاده بیان داشت:کرج تنها کلانشهری است که بودجه قطار شهری آن برای سال آینده افزایش دارد.
شهردار کرج در خصوص پیگیری اعتبار و تزریق آن به پروژه قطارشهری اضافه کرد: در سفر آبان ماه سال 95 رئیس جمهوری به البرز تصویب شده بود که یک هزارو870 میلیارد ریال به قطار شهری کرج اختصاص یابد اما تاکنون محقق نشده است.
کمالی زاده با اشاره به اینکه مهم ترین موانع برای تکمیل پروژه قطار شهری کرج محدودیت‌های مالی است، اظهار داشت: اگر طبق زمانبندی پیش می رفتیم مردم کرج تا کنون از نعمت قطار شهری بهره مند شده بودند ولی مشکلات مالی روند تکمیل این پروژه را کند کرده است.
این مسئول افزود: با روی کار آمدن شورای پنجم پروژه خط 2 قطار شهری کرج دوباره راه اندازی شد و در زمان حاضر حدود 700 نفر در این پروژه مشغول به کار هستند.
شهردار کرج اظهارداشت: این پروژه در چند قطعه اولویت بندی شده که فاز اول آن 45 متری گلشهر تا حدفاصل بوستان جهان در چهار راه طالقانی است.
کمالی زاده با اشاره به اینکه در زمینه تامین تجهیزات و تاسیسات این پروژه در وضعیت خوبی قرار داریم، عنوان کرد: 2 رام قطار شهری خریداری و در کرج مستقر شده است.
وی گفت: ریل سوم و تامین کننده برق قطار ها هم برای راه اندازی بخش اول پروژه خریداری شده و در انبارهای قرار گرفته و کابل های مورد نیاز برای انتقال برق به تونل ها نیز خریداری شده است.
کمالی زاده افزود: با این اوصاف امیدواریم تا 2 سال آینده فاز نخست این پروژه به بهره برداری برسد.
شهردار کرج با اشاره به اینکه قطار شهری یکی از پروژه های محوری شهر خاطر نشان کرد: برای حل مشکلات این پروژه به اتفاق شهردارهای دیگر کلانشهرها به دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی رفتیم و امید است نتیجه این دیدار به تسهیل در تکمیل پروژه قطار شهری کرج منجر شود.
وی ادامه داد: متاسفانه از 55 هزارمیلیارد ریال اوراق مشارکتی که به قطار شهری‌های کشور اختصاص داده شده تا کنون یک ریال هم منتشر نشده و این امر کلانشهر های کشور را با مشکل مواجه کرده است.
شهردار کرج درخصوص اوراق مشارکت پروژه قطار شهری گفت:برای 2 هزارو 500 میلیارد ریال
از چهار هزار میلیارد ریال مصوبه اوراق مشارکت، موافقت سازمان های مربوطه گرفته شده و کارهای اداری آن در حال انجام است.
خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر عملیات احداث آن از سال 85 آغاز شد و قرار بود پنج ساله تکمیل و به بهره برداری برسد.
مشکلات اعتباری، تحریم ها و اختلاف کارفرما و شرکت پیمانکاری سابیر سبب شد تا این پروژه بزرگ که کمالشهر کرج را به شهرستان شهریار استان تهران متصل می کند ساخت آن با کندی پیش برود.
تاکنون 15 کیلومتر از تونل خط 2 قطار شهری کرج بین میدان دانشگاه خوارزمی درغرب کرج و میدان امام حسین (ع) در شرق این کلانشهر حفاری شده و ساخت 13 ایستگاه بین 30 تا 70 درصد انجام شده است.
در مجموع 27 ایستگاه برای خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر پیش بینی شده است.
ساکنان کلانشهر کرج انتظار دارند با اقدام به موقع مسئولان قضایی و اجرایی هرچه زودتر این پروژه بزرگ که نقش اساسی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد به سرانجام برسد.
اکنون خط ریلی صادقیه به گلشهر در کرج به عنوان خط یک قطار شهری در این کلانشهر فعال است که روزانه حدود 200 هزار نفر مسافر جابجا می شود.
برای کلانشهر کرج در اوایل دهه 80 تعداد 6 خط قطار شهری تصویب شد که چهار خط آنها در حد مطالعه باقی مانده است.
کلانشهر کرج به واسطه تعداد بالای خودرو و ترافیک پرحجم از جمله شهرهای آلوده کشور محسوب می شود که انتظار می رود با راه اندازی خطوط ریلی در این استان مشکلات ترافیکی به حداقل برسد.
حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر در استان البرز ساکن هستند که بخش عمده آنان مربوط به کلانشهر کرج است، آمار بالای مهاجرت به این استان و مشکلات ترافیکی از مهمترین دغدغه های مسئولان البرز محسوب می شود.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.