بنیانگذار و مسئول سبک ورزش رزمی سورنا روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این دوره از رقابت ها به مدت 2 روز و با حضور 237 ورزشکار از 15 استان و 27 باشگاه کشور برگزار شد.
جمشید هرمزی افزود: در بخش تیمی باشگاه سجاد کردستان، باشگاه زادمهر البرز، باشگاه فرهنگیان شهرستان صحنه، باشگاه سوگند طالقان و باشگاه البرز فردیس به ترتیب مقام های اول تا پنجم را کسب کردند.
وی اضافه کرد: همچنین مهسا خزائی از باشگاه زادمهر کرج و ستاره عطائی از استان کرمانشاه به عنوان مبارزین برتر انتخاب شدند.
هرمزی در ادامه با بیان اینکه 8 هزار نفر در کشور در بخش بانوان و آقایان در رشته ورزشی سورنا مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: 17 کشور جهان از جمله چین به صورت رسمی با این ورزش آشنایی پیدا کرده اند که این نشان از پیشرفت خوب ورزش سورنا بوده است.
وی ادامه داد: هنر رزمی سورنا، ورزشی است که ریشه در فرهنگ غنی و اصیل ایران زمین دارد و با روح پهلوانی و جوانمردی ایرانیان در آمیخته است.
بنیانگذار و مسئول سبک ورزش رزمی سورنا افزود: شعار این ورزش سورنا ورزش ایرانیان است و رقابت‌ سالم رکنی اصلی در ورزش سورنا محسوب می‌شود که الهام بخش از ورزش‌های بومی و محلی ایرانی است.
وی ادامه داد: اصطلاحات ورزش سورنا به چهار زبان فارسی، کردی، ترکی و فارسی دری است که این ورزش باید با این اصطلاحات برگزار و ورزش سورنا در تمام جهان با اصطلاحات ایرانی انجام می‌شود.
هرمزی گفت: اصالت این هنر رزمی به سالها قبل باز می گردد، زمانی که سپهسالار سورنا به عنوان پایه گذار جنگ و گریز در دنیا، 10 هزار سرباز ایرانی را با جنگ های چریکی آشنا کرده و با همین شیوه توانست در نبردی سخت، نخستین پیروزی ایرانیان را در مقابل ارتش 45 هزار نفری روم باستان که به فرماندهی کراسوس رقم بزند.
وی با بیان اینکه اصطلاحات ورزش سورنا به زبان فارسی تلفظ می شود گفت: پیشرفت این ورزش در جهان ترویج، فرهنگ ایرانی و آشنایی با آداب و رسوم ایرانیان را به همراه خواهد داشت و ورزش سورنا هنرایرانیان و رقابت سالم انسان ها است.
هرمزی ادامه داد: ورزش سورنا برگرفته از جنگ های سنتی پهلوانان ایران زمین و بازی های بومی و محلی ایران اسلامی است که ترکیبی از ضربات مشت ، لگد، کمرگیری و قفل کمر در بخش مبارزه است .
وی گفت: در بخش هنرهای فردی نیز شمشیر ، چوب و نیزه ابزار کلاسیک مبارزه در سورنا است.
7414/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.