گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

رئیس انجمن گردشگران ایران: تاکنون هیچ بازاریابی در خصوص ورود گردشگران به کشور صورت نگرفته/ می توان با یک برنامه ریزی هماهنگ تعداد «گردشگران» ورودی به کشور را افزایش داد/ در حال از دست دادن فرصت ها هستیم

به نظر می رسد که باتوجه به محدودیت هایی که ممکن است در آینده برای کشور ایجاد شود، باید ستادی قوی در کشور با اختیاراتی جامع در حیطه گردشگری داشته باشیم، تا شاید بتواند بخشی از مشکلات ناشی از محدودیت درآمدها را در کشور، رفع و جبران نماید.

پایگاه خبری جماران: «گردشگری» یکی از منابع تغذیه اقتصاد یک کشور است و نقش مهمی در توسعه و کسب درآمد در آن کشور دارد. 

از این رو، امروز که در ایران، نرخ ریال در مقابل ارزهای مختلف با کاهش مواجه شده، فرصت مناسبی برای گردشگران خارجی به وجود آمده تا با قیمتی بسیار ارزان تر به ایران سفر کرده و از این کشور بازدید کنند. سفر گردشگران خارجی از یک طرف می تواند به اقتصاد کشور کمک کرده و از طرفی دیگر موجب تقویت دیپلماسی عمومی شود.

در همین راستا، رئیس انجمن گردشگران ایران معتقد است: تاکنون هیچ بازاریابی در خصوص ورود گردشگران به کشور صورت نگرفته است. صدور ویزا برای گردشگران خارجی باید هرچه آسان تر صورت گیرد تا در مقابل مردمی که از کشور خارج می شوند، شاهد ترازی منفی نباشیم. رفت و آمدها و گردشگری می تواند در حوزه دیپلماسی عمومی، جایگاه کشور ما را در میان سایر کشورها رفیع نگه دارد.

 

دکتر محمدحسین ایمانی خوش خو در گفت و گو با خبرنگار جماران، با اشاره به ضرورت توجه به بحث گردشگری در کشور گفت: در این مقطع که ما هم با یک شوک منفی ارزی مواجهیم و هم با کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی؛ مسئولین باید برنامه ریزی کنند که این اتفاق لطمه کمتری به اقتصاد کشور زند. در همین راستا، یکی از مقولاتی که می تواند تبدیل به فرصتی برای کشور ما شود، ورود گردشگران خارجی است. این تجربه ای موفق است که در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است.

وی افزود: در این موقعیت، گردشگران خارجی می توانند با بودجه کمتری به اهداف گردشگری خود در ایران برسند و قیمت ها می توانند مزیت نسبی برای کشور، حتی نسبت به مقاصد رقیبی باشند که ما داریم، ایجاد کنند. متاسفانه به شکلی هماهنگ و سازمان یافته از فرصت اقتصادی گردشگری استفاده نمی شود و شاید امروز نیز مانند گذشته که گردشگران کم و بیش وارد کشور می شدند، چنین باشد. اما تاکنون هیچ بازاریابی در خصوص ورود گردشگران به کشور صورت نگرفته است.

رئیس انجمن گردشگران ایران در ادامه گفت: امروز با یک بازاریابی جامع و سریع می توان بازار ایران را در مقابل رقبایش در منطقه رونق داد و هم با یک برنامه ریزی هماهنگ، تعداد گردشگران ورودی به کشور را افزایش داد. این برنامه ریزی نباید موردی باشد یا اینکه نباید توسط یک آژانس گردشگری یا دلال های تبدیل کننده ارز برای گردشگران صورت گیرد، بلکه باید جامع و کلی باشد.

وی بیان کرد: ما امروز ظرفیت های استفاده نشده بسیاری در حوزه گردشگری داریم و هتل های خوبی که در کشور وجود دارند؛ می توانند با راه اندازی تورهای متناسب با فصل و ذائقه گردشگران خارجی، از فرصت حضور گردشگران در کشور استفاده کنند. اینکه چرا این کار انجام نمی شود یا ناهماهنگی در کجاست، دلایل مختلفی از جمله ضعف مدیریتی و بی تدبیری در حوزه مدیریت و گردشگری دارد.

خوش خو با بیان اینکه در حال از دست دادن فرصت ها هستیم، گفت: به نظر می رسد که باتوجه به محدودیت هایی که ممکن است در آینده برای کشور ایجاد شود، باید ستادی قوی در کشور با اختیاراتی جامع در حیطه گردشگری داشته باشیم، تا شاید بتواند بخشی از مشکلات ناشی از محدودیت درآمدها را در کشور، رفع و جبران نماید.

اگر اراده ای قوی و محکم از بالا در حیطه گردشگری حاکم شود و یک تیم قوی گردشگری، مسئولیت گردشگری کشور را عهده دار شود، یقیناً با توجه به اینکه صنعت قادر به فعالیت نیست و کشاورزی با معضل بی آبی مواجه است، بخش گردشگری می تواند بدون هیچ منبع خارجی بارور شده و به اقتصاد ما کمک کند.

وی با اشاره به اخبار مربوط به برخی سخت گیری ها و محدودیت هایی که در ماههای اخیر برای ورود گردشگران به کشور ایجاد می شود، گفت: چنین محدودیت هایی ممکن است؛ عمل مقابله به مثل با کشورهایی باشد که در خصوص گردشگران ایرانی سخت گیری هایی را اعمال می کنند. بنابراین شاید از آنجا که آن کشورها به گردشگران ایرانی سخت ویزا می دهند، بخواهند چنین پیامی را منتقل کنند که ایران هم مقابله به مثل می کند. البته باید گفت اگر چنین باشد نشانگر بی تدبیری است، زیرا ما باید در مقابل سیاست های دیگر کشورها، پاتک مناسبی داشته باشیم نه اینکه با آوردن این دلیل که چون آن کشورها ویزا نمی دهند، ما نیز چنین کاری انجام دهیم.

رئیس انجمن گردشگران ایران افزود: اگر ما صدور ویزا برای گردشگران را با مشکل و محدودیت مواجه کنیم، در حقیقت خود را از تمامی موقعیت ها و فرصت هایی که از ورود گردشگران به کشور نشأت می گیرد، محروم کرده ایم. امروز بسیاری از گردشگران دنیا آرزو دارند که ایران نیز در مجموعه سفرهای بین المللی‌شان باشد. حالا که آنها می توانند این کشور را با قیمتی بسیار ارزان تر ببینند، دلیلی ندارد که صدور ویزا برای گردشگران با مشکل و محدودیت روبرو شود.

وی ادامه داد: صدور ویزا برای گردشگران خارجی باید هرچه آسان تر صورت گیرد تا در مقابل مردمی که از کشور خارج می شوند، شاهد ترازی منفی نباشیم. ما باید بتوانیم اختلاف این تراز را کمتر کنیم و از موقعیت به وجود آمده برای گردشگری استفاده کنیم. تمامی کشورها به دنبال این هستند که گردشگران بیشتری به آنها وارد شوند و این موضوع با برنامه ریزی دقیق، بلندمدت و هماهنگ بین دستگاه های مرتبط با این مقوله در آن کشورها صورت می گیرد.

کارشناس حوزه اقتصاد گردشگری در کشور گفت: از کشورهای همسایه ایران گرفته تا کشورهایی نظیر ژاپن و چین که نیازی به درآمد ناشی از گردشگری ندارند، برای گردشگری فضای ویژه ای را طراحی می کنند. چرا که دستاوردهای گردشگری صرفاً اقتصادی نیست، بلکه فرهنگی و اجتماعی است و در حوزه دیپلماسی عمومی نقش آفرین است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا از ظرفیت های گردشگری استفاده نکرده و نگاه تخصصی به آن نداشتیم،گفت: مدیران در کشور ما به هر دلیلی جابه جا می شوند و در حالی که در تمامی قسمت ها معتقدیم که باید متخصص همان رشته حضور داشته باشد، اما در گردشگری چنین اعتقادی نیست و نه در مقطع فعلی، بلکه در سی سال اخیر که به این حوزه توجه شده، چنین باوری وجود نداشته است. تا زمانی که این نگاه نباشد، نمی توان از فرصت ها استفاده کرد.

رئیس انجمن گردشگران ایران اظهار کرد: در یک مقطع، رهبر معظم انقلاب، مسأله گردشگری بجای نفت را مطرح کردند که پذیرش آن برای برخی دشوار بود و آنها می گفتند که این دو مقوله قابل مقایسه نیستند، اما امروز برای همان افراد ثابت شده که گردشگری می تواند مخصوصاً برای کشورهایی که از منابع خدادادی بهره مند هستند، درآمد زیادی به همراه آورد.

وی بیان کرد: ما در حیطه گردشگری کمبود منبع نداریم، تنها باید این منبع را به محصول تبدیل کنیم و نباید چنین عنوان کنیم که رغبتی برای ورود گردشگران به کشور نداریم. 35 درصد گردشگران دنیا کسانی هستند که به قوانین و اصول اجتماعی کشورها حتی بیشتر از مردم آن کشورها احترام می گذارند. اگر حتی یک درصد این گردشگران را جذب کنیم، این نگرانی که با ورود گردشگران، فرهنگ ما از بین رفته یا خراب می شود، بیجا و بی مورد است. برخوردهای غیرتخصصی و بعضاً توجیه سوءمدیریت ها باعث بیان چنین مباحثی در حوزه گردشگری می شود.

خوش خو اظهار داشت: اگر اراده ای قوی و محکم از بالا در حیطه گردشگری حاکم شود و یک تیم قوی گردشگری، مسئولیت گردشگری کشور را عهده دار شود، یقیناً با توجه به اینکه صنعت قادر به فعالیت نیست و کشاورزی با معضل بی آبی مواجه است، بخش گردشگری می تواند بدون هیچ منبع خارجی بارور شده و به اقتصاد ما کمک کند. مخصوصاً در دیپلماسی عمومی که این روزها ما بسیار به آن نیازمندیم، می تواند موثر باشد.

وی در پایان گفت: تبلیغات دیگر کشورها و به ویژه دشمنان ما می تواند نگرش عمومی را به کشور ما تضعیف کند، ولی این رفت و آمدها و گردشگری می تواند در حوزه دیپلماسی عمومی، جایگاه کشور ما را در میان دیگر کشورها رفیع نگه دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.