اگرچه به نظر می ‌رسد ایران ‌خودرو تصمیم دارد از طریق فروش این چند زیرمجموعه خود، بخشی از زیان های مالی خود را جبران کند، اما از دیدگاه برخی کارشناسان، قیمت های اعلام شده از سوی این خودروساز، آنچنان بالاست که خریداران تمایلی برای شرکت در مزایده از خود نشان نمی دهند و مزایده ها بدون مشتری به پایان می رسد. نگاهی به عملکرد و صورت های مالی این شرکت، واقعیات جالبی را از آنها برملا می کند.

گروه اقتصاد و درآمد: با اینکه شرکت ایران خودرو در سال های گذشته، بارها بخشی از شرکت های زیر مجموعه خود را به مزایده گذاشته، اما هر بار مزایده به دلیل «عدم وجود متقاضی» بدون نتیجه پایان یافته است! از سال 1400 نام چند شرکت مکرر در مزایده های ایران خودرو آورده شده و در آخرین تلاش ها، در شهریور، مرداد و دوبار در تیرماه ایران خودرو برای فروش چند شرکت زیرمجموعه خود مزایده برگزار کرد.

 

به گزارش جماران، بر اساس اطلاعیه های شرکت ایران خودرو در سایت کدال، این شرکت خودروساز اعلام کرده است به همراه سهامدارانش در نظر دارند سهام شـرکت بازرگانی پاساد دانا ایرانیان، ایران خودروی کرمانشاه، شرکت تولید خودرو و صنعت خزر، شرکت سازه و ساختمان ایرانیان و سهم الشرکه موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو را به صورت مزایده عمومی واگذار کند.

 

تحرک واقعی یا نمایشی برای کاهش زیان ایران خودرو؟!

 

با وجود اینکه در ابتدا به نظر می ‌رسد ایران ‌خودرو تصمیم دارد از طریق فروش این چند زیرمجموعه خود، بخشی از زیان های مالی خود را جبران کند، اما از دیدگاه برخی کارشناسان، قیمت های اعلام شده از سوی این خودروساز، آنچنان بالا بوده که خریداران تمایلی برای شرکت در مزایده از خود نشان ندادند و مزایده بدون مشتری به پایان می رسد.

 

قیمت گذاری 19 میلیون دلاری برای سایت ایران خودروی کرمانشاه

 

برای نمونه، قیمت اعلامی برای سایت ایران خودروی کرمانشاه، یک هزار و 130 میلیارد و 100 میلیون تومان، معادل 19 میلیون دلار بود. در نتیجه، این شرکت در اطلاعیه‌ای به سامانه کدال بورس، اعلام کرد مزایده مورد نظر بدون حصول نتیجه پایان یافت.

 

چرا ایران خودرو باید آسانسور وارد کند و بفروشد؟!

 

«شرکت پاساد دانا ایرانیان» ، یکی از 13 شرکت زیر مجموعه تعاون خاص کارکنان ایران خودرو است. شرکت بازرگانی پاساد دانا ایرانیان، در کارنامه خود فروش مواد اولیه و مواد شیمیایی و واردات و فروش ریل آسانسور از کشور چین را نیز دارد! و این شکل فعالیت انتقادات فعالین  عرصه خودرو را برانگیخته است؛ چرا که یکی از چالش های اصلی خودروسازی کشور ورود بعضی از این شرکت ها به حوزه های فعالیتی غیر از خودروسازی است و سرمایه ای که باید در حوزه تولید خودرو سرمایه گذاری شود، صرف مسائل دیگر می شود.

این شرکت در صورت مالی سال 1402 خود، 186 میلیون تومان زیان ثبت کرده است. با این حال، ایران خودرو در شهریور ماه این شرکت را با رقم یک هزار و 283 میلیارد و 886 میلیون و 800 هزار تومان برای مزایده گذاشت.

 

شرکتی که دو سال پیش 4 میلیارد سود ساخته چطور به یکباره 186

میلیون زیان ثبت کرده است؟!

 

یکی از نکات جالب این است که زیان فوق در حالی برای شرکت بازرگانی پاساد دانا ایرانیان ثبت شده است که در پایان سال 1401، همین شرکت بیش از  4 میلیارد سود انباشته داشته است! در بخشی از صورت مالی این شرکت آمده است: درآمد عملیاتی شرکت طی یک سال مورد گزارش، نسبت به سنوات اخیر به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته و عملکرد شرکت منجر به زیان شده است. این موارد نشان دهنده ابهام با اهمیتی است که می تواند تردیدی عمده نسبت به توانایی شرکت به ادامه فعالیت ایجاد کند.

همچنین در این صورت مالی آمده است: نتیجه فروش ریل آسانسور و مواد شیمیایی به ترتیب منجر به مبالغ 400میلیون و 100میلیون تومان زیان شده است. بنابراین باید نسبت به سودآور کردن این فعالیت ها اقدام شود.

از خرید سهام بانکی تا انبار کردن آسانسورهای فروش نرفته!

تصویب پاداش برای پرسنل شرکت زیان ساز

 

با این حال، هیات مدیره شرکت درخواست کرده که جهت اصلاح ساختار مالی شرکت و درخواست مجوز واگذاری حدود 400 میلیارد ریال از سهام بانک پارسیان جهت تامین مالی و در راستای تداوم فعالیت شرکت در خصوص تامین مواد شیمیایی و کامپاند مورد نیاز گروه صنعتی ایران خودرو داده شود.

خوب است بدانید بر اساس این صورت مالی، 700 شاخه ریل آسانسور به مبلغ یک میلیارد و 703 میلیون و 900 هزار تومان در انبار این شرکت موجود است که به دلیل کاهش ساخت و ساز در کشور در سال 1402، به فروش نرفته است!

همچنین این صورت های مالی نشان می دهد در سال 1402، این شرکت زیان ساز، برای پرسنل خود پاداش نیز در نظر گرفته است!

 

شرکت بازرگانی پاساد دانا ایرانیان 2

 

قراردادی که طبق آن ایران خودرو به زیر مجموعه خودش خودرو

فروخته است

 

به گزارش جماران؛ «شرکت تولید خودرو و صنعت خزر» نیز که جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت ایران خودرو است، 30 بهمن ماه 1387 تاسیس شده و آخرین گزارش ها نشان می دهد 142 میلیارد و 714 میلیون تومان سرمایه ثبتی دارد. آخرین صورت مالی ارایه شده توسط این شرکت متعلق به پایان سال 1401 بوده که در آن مقطع حدود 9 همت درآمد عملیاتی ثبت کرده و به سود خالص 22میلیاردی رسیده بود. ایران خودرو اعلام کرده این شرکت را به ارزش یک هزار و 486 میلیارد و 632 میلیون تومان می فروشد.

در صورت مالی این شرکت، فعالیت اصلی آن تاسیس و احداث و اداره کارخانجات به منظور تولید، مونتاژ و تهیه خودرو و قطعات مربوط به آن و هر گونه دستگاه و ماشین آلات و قطعات و اجزاء آن و بهره برداری از این کارخانجات و فروش و صدور محصولات و واردات مواد اولیه و قطعات مربوطه و همچنین صادرات و واردات ماشین آلات، قطعات، خودرو، لوازم یدکی، مواد اولیه و کلیه فعالیت های بازرگانی مرتبط با موضوع شرکت عنوان شده است. این شرکت در پایان سال 1401 حدود 462 نفر به عنوان پرسنل قراردادی داشته و کارخانه آن در شهرک صنعتی بندپی شرقی بابل واقع شده است.

همچنین بر اساس قرارداد منعقد شده میان این شرکت و ایران خودرو، مقرر شده قطعات ایران خودرو خریداری و سپس خودرو به آن شرکت فروخته شود. خودروها البته تحت مالکیت ایران خودرو هستند و صورت حساب های صادره توسط ایران خودرو تایید می شود و تا 30 روز باید حمل شوند.

 

زیان 5 میلیارد تومانی شرکت ساختمانی 52 نفره ایران خودرو در یک سال

 

به گزارش جماران، «شرکت سازه و ساختمان ایرانیان» هم یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو، با نوع مالکیت ثبت شده خصوصی در سال 1383 است که به صورت پیمانکاری، در زمینه طراحی و اجرای تاسیسات و سالن های تولیدی و غیرتولیدی در اتوبان تهران – کرج فعالیت دارد. طراحی، مشاوره، اجرای برنامه ریزی، نقشه برداری در امور عمرانی، ساختمانی، شهرسازی ، راه سازی، محوطه سازی، برنامه ریزی در ایجاد کارخانجات تولیدی، ساخت و تولید، تهیه و توزیع انواع قطعات فلزی و غیرفلزی، انجام کلیه عملیات تجاری، واردات و صادرات و خدمات مختلف بازرگانی در زمینه صنعتی، الکترونیکی، آزمایشگاهی، مواد شیمیایی، معدنی، ماشین آلات و ابزار از جمله فعالیت های اصلی این شرکت عنوان شده است.

زیان ثبت شده این شرکت در پایان سال مالی 1402، بیش از سرمایه اش بوده و این شرکت با 52 نفر پرسنل، حدود 4 میلیارد 896 میلیون تومان زیان ثبت کرده است.

 

زیان 56 میلیارد تومانی باشگاه پیکان

 

 بررسی صورت های مالی «موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو» نیز نشان می دهد زیان مالی این موسسه تا پایان سال 1402، بیش از سرمایه ثبت شده آن است و بر این اساس، این موسسه 56 میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده است. این موسسه، که در نزدیکی پارک چیتگر واقع شده، در ابتدا با عنوان «باشگاه فرهنگی ورزشی پیکان» به ثبت رسیده بود که سال 1380 نام آن به «موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو» تغییر یافت و در حال حاضر جزء واحدهای فرعی گروه صنعتی ایران خودرو است. این مجموعه تا پایان سال 1402، حدود 105 نفر پرسنل داشته است.

 

سود 2 میلیاردی شرکت هزار میلیارد تومانی متعلق به ایران خودرو!

 

همچنین «شرکت ایران خودرو کرمانشاه» یکی دیگر از شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و فعال در شهرک صنعتی شهرستان «صحنه» استان کرمانشاه است که ایران خودرو 100 درصد سهام آن را برای فروش گذاشت.

صورت های مالی این شرکت نشان می دهد تا پایان سال 1402، با حدود 546 پرسنل، سود خالص 2 میلیارد تومانی ثبت کرده است. تاسیس ایران خودرو کرمانشاه بر مبنای مصوبه سفر رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۰ به کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت و شش سال بعد ، افتتاح شد. در نیمه اول 1403 حدود ۱۸ هزار خودرو در این شرکت تولید شده و ایران خودرو اعلام کرده که قصد داشته 100 درصد سهام این شرکت را به ارزش 11 هزار و 301 میلیارد ریال واگذار کند.

به گزارش جماران؛ اکنون که ایران خودرو بیش از چهار بار 100 درصد سهام این شرکت ها را برای فروش به مزایده گذاشته است، برخی این گمانه را مطرح کرده اند که ارقام بالایی که برای فروش اعلام شده است، با این هدف بوده که این شرکتها به فروش نروند و همچنان مالکیت آنها در اختیار این خودروساز باقی بماند.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.