گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران

خاقانی: چند صد خانواده در حال انتقال ثروت ایران هستند! سناریوهای قیمت بنزین را به نظرسنجی عمومی بگذارید/ نگرانی انگلیس از موفقیت پزشکیان ! می توانیم نفت و گاز را پشتوانه ریال کنیم/ دولت قبل جراحی اقتصادی را اشتباهی انجام داد

آیا می توان درباره قیمت بنزین از مردم نظر خواهی کرد؟! محمود خاقانی معتقد است اشتباه دولت سیزدهم در جراحی اقتصادی، وضع سخت کنونی را به بار آورده و اکنون چاره دیگری نیست جزء اینکه دولت درباره قیمت بنزین سناریوهایی را طراحی و درباره آن از مردم نظرخواهی کند.

مدیرکل اسبق وزارت نفت و تحلیل گر انرژی معتقد است که حاکمیت باید اجازه دهد که پزشکیان برای اولین بار برای یک اقدام در راستای منافع ملی ایران و حل مشکلات اقتصادی کلان کشور  یک نظر سنجی عمومی (همه پرسی) برگزار کند و طی آن از مردم بخواهد بین دو راه پیش روی جامعه که یکی قیمت بنزین و ادامه وضع موجود و یا افزایش بهای بنزین و سایر فرآورده های نفتی،  یکی را انتخاب کنند.

وی افزود: دولت سیزدهم بهای انرژی مصرفی برق و گاز طبیعی را در طول سه سال اخیر بالا برد که برای اقتصاد بخش های کوچک و متوسط صنعتی ، بازرگانی و مردم مسئله آفرین می باشد درحالی که قاچاق آن مشکل است.

 

نمی توان از پزشکیان سخنان اخیرش درباره بنزین را پذیرفت

محمود خاقانی در گفت و گو با جماران در این باره اظهار کرد: آقای پزشکیان می گوید " هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با قیمت دلار آزاد بخریم و با یارانه به مردم بفروشیم." خب ؛ این حرف درستی است اما نمی توان از دکتر مسعود پزشکیان که از دوره هشتم تا دوره دوازدهم نماینده مجلس شورای اسلامی بود این سخن را پذیرفت!

ایشان اگر به سابقه برنامه ریزی به عمل آمده برای حذف یارانه های سوخت و هدفمند کردن آنها به بخش های مولد اقتصاد خرد و کلان کشور رجوع کنند به یاد خواهند آورد که مجلس هفتم با آخرین لایحه بودجه دولت هشتم چه کرد و اجازه نداد بهای بنزین به تدریج افزایش پیدا کند و یارانه های سوخت رها شوند تا در بهداشت و درمان ، آموزش و پرورش، حمل و نقل عمومی، کشاورزی و غیره اختصاص پیدا کنند و نهایتا آن را در لیتری 80 تومان تثبیت کرد.

 

در مجلس هفتم برای پیروزی احمدی نژاد نرخ بنزین را تثبیت کردند!

او افزود: رئیس کمسیون انرژی مجلس هفتم درصحبت خصوصی به من گفت که نمایندگان برای اینکه احمدی نژاد انتخابات دور نهم را برنده شود، قیمت بنزین را  پائین نگه داشتند!  بعد در مجلس هشتم که دکتر پزشکیان هم نماینده مجلس بود دولت نهم لایحه ای  در زمستان سال 1387 به مجلس به عنوان بخشی از طرح "تحول اقتصادی" ارائه کرد که بر اساس این لایحه که در مجلس هشتم تصویب و به قانون تبدیل شد ، به جای «توزیع عمومی یارانه انرژی و کالاهای اساسی» که رئیس‌ دولت نهم آن را ریشه بسیاری از مشکلات ایران می‌دانست، یارانه‌ها به صورت نقدی و مستقیما به مردم پرداخت شد!

 

احمدی نژاد یارانه ها را پول امام زمان (عج) می دانست!

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه تصریح کرد: رئیس دولت نهم درباره پولی که به مردم بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه ها پرداخت می شد گفت که " این پول ویژه است این پول امام زمان (عج) است پول با برکت است! پولی است که زمینه رشد جامعه است. مواظب باشیم این پول خراب نشود. این پول یک گام در جهت عدالت است."

خاقانی به جماران گفت: سوء استفاده از نام مقدس امام زمان (عج) و بدبین شدن مردم به دولتمردان، نتیجه این روش برای حذف یارانه های سوخت بود که در واقع هم به مردم پول نقد دادیم و به سوخت و بنزین هم یارانه دادیم که امروز رئیس دولت چهاردهم مدعی است لیتری 50 هزارتومان می خرد و لیتری 10 هزارتومان می فروشد.  

وی افزود: اجازه بدهید که از دولت یازدهم و دوازدهم دراین باره یادی نکنیم. در مجلس دهم و یازدهم که جناب دکتر پزشکیان حضورداشتند به ویژه لایحه بودجه سال 97 که در آذرماه 96 به مجلس دهم ارائه شد مجلس آن را به کلی به هم ریخت و اجازه نداد قیمت بنزین تغییر کند و بعد در آبان سال 98 آنگونه عمل کردند که فاجعه به ببار آورد.

 

پزشکیان فعلا همان راه رییسی را می رود

خاقانی با بیان این که «دولت چهاردهم فعلا قرار است راه دولت سیزدهم را ادامه دهد که دارد می دهد» در ادامه خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم به ریاست مرحوم رئیسی از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را آغاز کرد که در مقایسه با آخرین پرداختی‌های یارانه نقدی و معیشتی در ابتدای دولت سیزدهم آن طور که رسانه ها گزارش کردند، حدود چهار برابر افزایش داشت. در زمان دولت احمدی‌نژاد، قیمت دلار حدود هزار تومان بود، ارزش یارانه‌ای که او پرداخت می‌کرد هم حدود ۴۵ دلار بود اما به‌ مرور و با افزایش تورم و افزایش نرخ دلار به ۳۰۰۰ تومان و زمانی که دولت را تحویل حسن روحانی می‌داد، ارزش یارانه‌ای که پرداخت می‌شد، به حدود ۱۴ دلار کاهش یافت.

 

هم دولت نظر می دهد، هم قوه قضائیه و هم نظامی ها!

کشور نیازمند یک سیاست رسمی و یک صداست

وی افزود: همه قبول داریم که این روش غلط حکمرانی اقتصادی، کشور را  در سرازیری سقوط به دره بحران قرارداده است! مقصر کیست؟ کاسبان تحریم و دورزنندگان تحریم و دولت پنهان ، یا نفوذی ها؟  یا نظارت استصوابی که به مردم امکان انتخاب دولت مردان لایق تر و توانمند تر از کسانی که از فیلتر شورای نگهبان رد می شوند را نمی دهد؟ شاید هم به این دلیل بتوان گفت که  کشور ما یک کشور استثنائی است. به این معنی که هم دولت در امور داخلی و خارجی نظر می دهد هم قوه قضائیه هم قوه مقننه هم قوای نظامی و انتظامی صحبت هائی می کنند که یکسان نیست.  کشور نیازمند این است که یک صدا و یک سیاست رسمی بیان شود.

خاقانی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم  شخصی مسئول برنامه ریزی در کشور شد که سابقه درخشانی در وزارت بازرگانی دولت نهم نداشت و در دولت دهم بیش از 250 نفر از بهترین و شایسته ترین مدیران در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را کنار گذاشته بود. در واقع صنعت نفت را شخم زد. این شخص که جراحی اقتصادی را برنامه ریزی کرده بود و دولت سیزدهم اجرا کرد، به جای آن که قیمت بنزین را اصلاح کنند به سراغ حذف یارانه گوشت و تخم مرغ و مایحتاج مردم رفتند و می خواستند قیمت بنزین را در مرحله آخر بالا ببرند اما نمی شد چون قیمت همه اجناس بالا رفته بود! هیچ دولتی این طور برنامه ریزی و  رفتار نمی کند. حتی در کشورهای اروپایی  به کشاورزی و صنایع غذایی مردم حتی به صورت پنهان یارانه می دهند. نه این که یارانه آن را حذف کنند!

 

دولت قبل جراحی اقتصادی را اشتباهی انجام داد

سناریوهای قیمت بنزین را به نظرسنجی عمومی بگذارید

خاقانی تصریح کرد: در دولت سیزدهم جراحی را اشتباه انجام دادند؛ حالا هم دیگر افزایش قیمت بنزین ابعاد سیاسی و امنیتی یافته و نمی توانند آن را به راحتی افزایش دهند. در واقع دکتر پزشکیان اقتصاد بیمار ایران را روی تخت جراحی، در حالی تحویل می گیرد که بیمار به کما رفته است.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی به جماران گفت: پیشنهاد من به پزشکیان این است که در شرایط کنونی «موضوع بنزین» و راه های پیش رو را به رفراندوم بگذارد و مردم نظر دهند که آیا می خواهند  بهای بنزین افزایش  یابد و به ازاء آن یارانه های سایر کالاها برگردد، خدمات بهداشت و درمان ارزان شوند ، حمل ونقل عمومی بهبود پیدا کند و ارزان شوند یا ... ؟ در واقع به دلیل اینکه جراح قبلی خوب کار را بلد نبود حالا باید جراحی معکوس انجام شود.

 

طرحی در دولت هفتم و هشتم که هدفش کم نشدن ارزش ریال در برابر قیمت دلار بود!

وی به طرح بورس بین المللی نفت ایران  درجزیره کیش  در دولت هفتم و هشتم  اشاره و اظهار کرد: در سال 1380 مرحوم کاظم پور اردبیلی در وزارت نفت و مرحوم نوربخش در بانک مرکزی به این نتیجه رسیدند که نباید اجازه داد نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ریال ایران افزایش پیدا کند. درنتیجه گروهی مامور مطالعه شدند و سناریوهایی درباره یارانه انرژی را بررسی کردند و بعد از مطالعات وسیعی که انجام شد و هنوز هم نسخه هایی از آن ها در صندوق بازنشستگی ، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت ، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و...موجود است؛ به این نتیجه رسیدند که باید به تدریج  یارانه های سوخت را  کم کنیم و ما به ازای آن را به بخش های مولد و رفاهی اقتصاد مثل حمل و نقل عمومی و بهداشت درمان و آموزش و پرورش و به کشاورزی بدهیم تا امنیت  صنعتی و غذایی را داشته باشیم .

 

راه اندازی بورس بین المللی نفت در کیش، مصوب شد اما احمدی نژاد آن را کنار گذاشت!

حتی از دبی برای راه اندازی بورس نفت مزیت بهتری داشتیم اما نگذاشتند

او گفت: مرحوم نوربخش بر اساس این طرح به زنگنه وزیر وقت نفت نامه نوشت و بعد از بررسی های فراوان به یک دستورالعمل رسیدیم و قرار شد بورس بین المللی نفت ایران در جزیره کیش تاسیس شود و مردم به جای این که سرمایه های خود را به بازار ارز و سکه و طلا ببرند ، در آنجا پولشان را تبدیل به فراورده های نفتی پالایشگاه های ایران کنند. این تفاهم بین مرحوم نوربخش – رییس وقت بانک مرکزی -  و بیژن زنگنه وزیر وقت نفت و مرحوم کاظم پور اردبیلی امضا شد. سهامداران آن بورس هم بین سازمان عمران کیش، بنیاد مستضعفان و صندوق های بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت تقسیم شد. اما متاسفانه در دولت احمدی نژاد طرح کلا کنار گذاشته شد! اگر کسی می خواهد بداند چرا؟ شاید بهترین کسی که بتواند پاسخ دهد رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آن زمان و سفیر فعلی ایران در قطر باشد.

 

کاسبان تحریم اجازه ندادند کار انجام شود!

آنها فقط در ایران نیستند! عده ای از آنها در روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آمریکا حضور دارند

خاقانی ادامه داد: در همان سال یعنی 1380 دبی هم به دنبال تشکیل بورس بود اما ما این مزیت را داشتیم که می توانستیم  نفت کشورهای آسیای میانه و حوزه دریای خزر هم وارد کنیم در پالایشگاه ای خودمان  فرآورش کنیم و سهام آن را به مردم عرضه کنیم اما این نظریه متاسفانه به دلیل منافعی که کاسبان تحریم داشتند و دارند ناکام ماند.

وی افزود: وقتی صحبت از کاسبان تحریم می کنیم بخشی از آنها در ایران هستند و بقیه در روسیه ، چین ، انگلیس ، اروپا ، آمریکا و کشورهای جنوبی خلیج فارس حضور دارند!

 

نگرانی انگلیس از موفقیت های پزشکیان!

چطور برخی در تهران، اتهام زنی به ایران برای زمین گیر کردن هواپیمایی ملی ایران را تایید می کنند؟!

وی این نکته را مورد اشاره قرار داد که "مردم توجه کنند از وقتی که دکتر پزشکیان انتخاب شد نگرانی وسیعی دولت مردان انگلیسی را فرار گرفته که همه می دانیم جاسوس بلند پایه ضد برجامی آنها دستگیر و اعدام شد" به خبرنگار جماران گفت: آنها بنیان گذار یک گروه منحرف در ایران هستند که حیدر مصلحی - وزیر اسبق اطلاعات - جرات کرد و گفت که سازمان مخوف اطلاعاتی انگلیس MI6 آنها را در ایران پایه گذاری کرده است. در واقع در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نقش این گروه کم رنگ شد. به همین دلیل انگلیس پیشتاز طرح هایی است که دولت دکتر پزشکیان نتواند در آن موفق نشود! نظیر طرح تعطیلی پرواز هواپیمایی ملی (ایران ایر) به اروپا و باید تعجب کرد و پرسید وقتی سازمان های موساد و ضد ایرانی انگلیس و... با اتهام زنی به ایران، این هدف را دنبال می کنند و بهانه هم ادعای ارسال موشک به روسیه است، برخی در تهران موضوع را تایید می کنند؟  

 

درس انگلیس از واقعه انقلاب ایران و فشار به دولت باکو

او ادامه داد: معضل یارانه سوخت فقط مشکل ما نیست بلکه کشورهای همسایه ما هم این مشکل را دارند و به دنبال راه حل هستند. اما مهم است که دولت بتواند با هر تصمیمی که می گیرد رفاه و آسایش مردم را بیشتر کند. شرکت بریتیش پترولیوم که با ملی شدن صنعت نفت و سپس پیروزی انقلاب اسلامی، بازار ایران را از دست داده است حالا با تجربه گرفتن از اتفاقاتی که در ایران افتاد؛ در جمهوری آذربایجان با رهبری کنسرسیومی که تشکیل داده به دولت  باکو فشار می آورد که عواید حاصل از فروش نفت را در امور رفاهی جامعه هزینه کند و نگذارد که مردم شورش کنند. همچنان که می بینیم از این جهت کارهای خوبی در آذربایجان در جریان است. در ترکمنستان و قزاقستان هم همین طور است اما در ایران هنوز این فرآیند طی نشده است.

او گفت: در دولت یازدهم و دوازهم یکی از طرح هایی که در پی گیری بورس بین المللی نفت ایران در جزیره کیش مطرح شد طرح  «اعتبار انرژی» بود. یعنی اگر یارانه سوخت حذف می شود، به جای آن اعتباری در اختیار مردم قرار گیرد که از طریق آن اعتبار نیازشان در اقتصاد را خریداری کنند. خوبیِ این کار در این بود که دولت بابت انرژی دیگر نباید یارانه می داد و می توانست به جای آن از مالیات های سنگین به صنایع صرف نظر کرده و با این کار آنها را برای تولید بیشتر تشویق کند.

 

می توانیم نفت و گاز را پشتوانه ریال کنیم

چند صد خانواده در حال انتقال ثروت ایران هستند !

خاقانی در ادامه گفت و گو با جماران با بیان این که «می توانیم انرژی نفت و گاز را پشتوانه ریال کنیم» ، اظهار کرد: این تجربه در روسیه موفق بوده است و روسیه توانست با پشتوانه کردن گاز خود برای روبل از سقوط بیشتر ارزش آن جلوگیری کند. باید سفره ای که برای اصحاب ثروت و قدرت نوکیسه با توزیع رانت انرژی فراهم شده را جمع کرد. امروز بسیاری از منابع  ثروت ملی ما در اختیار چند صد خانواده (اصحاب ثروت و قدرت) می باشد و باید دید که آیا دولت چهاردهم می تواند در برابر آنها ایستادگی کند و یا جذب آنها خواهد شد! این چند صد خانواده در ایران درآمد دارند و در اروپا و آمریکا پس انداز و سرمایه گذای  می کنند!

 

مسئولان باید دست از گفتن "باید چنین بشود و چنان بشود" بردارند

او در پایان با اشاره به مصاحبه تلویزیونی و سایر گفت و گوهای اخیر رئیس جمهور، تصریح کرد: آقای پزشکیان همان حرف های قبلی در زمان مناظره های انتخاباتی را تکرار کردند. اما من معتقدم مسئولان باید دست از «باید چنین بشود یا چنان بشود» بردارند  و تلاش کنند کاری را جلو ببرند و بعد بگویند چنین شد. این بایدها برای مردم و جامعه تا وقتی به اقدامی منجر نشود بی فایده است. آقای پزشکیان که شعار وفاق ملی  را می دهد باید علاوه بر جریان مقابل ( رقبای انتخاباتی ) تلاش کند که آن 51 درصدی که در انتخابات شرکت نکردند را هم راضی و با خود همراه کند. تا مشکلات کشور به سوی برطرف شدن برود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.