در تیرماه سال 1403، شاخص تولید و شاخص فروش شرکتهای صنعتی بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب کاهش 5 /3 و 4 /5 درصدی را تجربه کرده اند که این شاخصها نسبت به ماه قبل به ترتیب کاهش 8 و 8 /9 درصدی داشته اند. در تیرماه سال 1403، شاخص تولید و شاخص فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات، نسبت به ماه مشابه سال قبل، کاهش 18 و 1 /19 درصدی و نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش کاهش 2 /20 و 2 /6 درصدی داشته است.

گروه اقتصاد و درآمد: با اینکه تحت تاثیر اقدام سازمان بورس، درخصوص ایجاد محدودیت 2درصدی برای دامنه نوسان معاملات سهام تا اطلاع ثانوی، بازار سرمایه در جریان دادوستدهای این روزها، رشد در شاخصها را تجربه می کند، اما همچنان شاهد خروج پول از بازار هستیم. گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در تیرماه 1403، نشان می دهد شاخص تولید و شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی در این ماه، کاهش چشم گیری در بسیاری از بخش ها داشته است، شاخصهایی که به خوبی علت خروج پول، از این بازار را نشان می دهند.

 

به گزارش جماران، بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، در تیرماه سال 1403، شاخص تولید و شاخص فروش شرکتهای صنعتی بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب کاهش 5/ 3 و 4 /5 درصدی را تجربه کرده اند که این شاخصها نسبت به ماه قبل به ترتیب کاهش 8 و 8/ 9 درصدی داشته اند.

 

در تیرماه سال 1403، شاخص تولید و شاخص فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات، نسبت به ماه مشابه سال قبل، کاهش 18 و 1 /19 درصدی و نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش کاهش 2 /20 و 2 /6 درصدی داشته است.

 

همچنین، شاخص تولید و شاخص فروش رشته فعالیت فلزات پایه نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 6 /7 و 1 /11 درصدی و نسبت به ماه قبل شاخص تولید و شاخص فروش کاهش 2/ 15 و 6/ 17 درصدی داشته است.

رشد میانگین متحرک سه ماهه

در تیرماه سال 1403 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیتهای صنعتی بورسی افزایش 4 /1 درصدی داشته و رشد نقطه به نقطه با افزایش 2 /5 واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به 26 درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالیانه شاخص قیمت فعالیتهای صنعتی بورسی در تیرماه سال 1403 نسبت به ماه قبل 3 /2 واحد درصد افزایش یافته و میزان 1/ 24 درصد افزایش را نشان می دهد.

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی 6 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و 9 رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده اند. رشته فعالیتهای «تجهیزات برقی»، «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات»، «دارو» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند.

شکل 3

همچنین طی تیرماه سال 1403 نسبت به ماه قبل، رشته فعالیتهای «تجهیزات برقی»، «چوب و کاغذ» و «شیمیایی، به جز دارو» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیتهای «کاشی و سرامیک»، «خودرو و قطعات» و «دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند.

همچنین، شاخص تولید شرکتهای معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 4/18 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 8/17 درصدی مواجه شده است.

گفتنی است، طی تیرماه سال 1403، شاخص فروش شرکتهای صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 4/5 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 8/9 درصدی مواجه شده است.

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، 4 رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و 11 رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته اند.

رشد شاخص تولید و فروش فعالیتهای صنعتی و معدنی بورسی

رشته فعالیتهای «تجهیزات برقی»، «شیمیایی، به جز دارو» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیتهای «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات»، «کاشی و سرامیک» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته اند. همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل، رشته فعالیتهای «کاشی و سرامیک»، «تجهیزات برقی» و «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش ثبت کرده اند و تنها رشته فعالیت «شیمیایی، به جز دارو» افزایش در شاخص فروش داشته است.

شکل 3

بر این اساس، شاخص فروش شرکتهای معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 5 /23 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 2 /20 درصدی مواجه شده است. در تیرماه سال 1403 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیتهای صنعتی بورسی افزایش 4 /1 درصدی داشته و رشد نقطه به نقطه با افزایش 2 /5 واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به 26 درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالیانه شاخص قیمت فعالیتهای صنعتی بورسی در تیرماه سال 1403 نسبت به ماه قبل 3 /2 واحد درصد افزایش یافته و میزان 1 /24 درصد افزایش را نشان می دهد.

شاخص تولید و فروش خودرو

 

 

شاخصهای تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو

در تیرماه سال 1403 شاخص تولید رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو، برمبنای شرکتهای بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 7/1 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش 1 /4 درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 4 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش 8/1 درصدی داشته است. نسبت به ماه قبل شاخص تولید زیربخشهای متانول و خوراک پالایشگاهها افزایش یافته است.

همچنین، نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز افزایش شاخص تولید تحت تأثیر افزایش تولید زیربخش متانول و کودها و ترکیبات نیتروژن دار رشد مثبتی داشته است.

 

کاهش تولید دارو در تیرماه

شاخصهای تولید و فروش رشتهفعالیت فلزات پایه در تیرماه سال 1403، شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه برمبنای شرکتهای بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 6/7 درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش 2/15 درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 1/11 درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش 6/17 درصدی داشته است.

نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش تمام زیربخشها کاهش یافته است. همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید و فروش تمام زیربخشها به جز شاخص تولید «ورق» کاهش یافته است.

 

شاخصهای تولید و فروش رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر

در تیرماه سال 1403، شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر بر مبنای شرکت های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 8 /7 درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش 2 /11 درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 3 /7 درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش 6 /7 درصدی داشته است.

نسبت به ماه قبل شاخص تولید تمام زیربخشها به جز «روغنیها» کاهش یافته، همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید و فروش تمام زیربخشها کاهش یافته است.

شاخص تولید و فروش مواد غذایی و آشامیدنی

در تیرماه سال 1403 شاخص تولید رشته فعالیت دارو برمبنای شرکتهای بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 8 /16 درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش 1 /20 درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 9 /8 درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش 9 /10 درصدی داشته است. نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش تمام زیربخشها کاهش یافته و از طرفی نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز شاخص تولید و فروش تمام زیربخشها کاهش یافته است.

در تیرماه سال 1403 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیتهای صنعتی بورسی افزایش 4 /1 درصدی داشته، همچنین رشد نقطه به نقطه با کاهش 2 /5 واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به 26 درصد رسیده است. گفتنی است؛ میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در تیرماه سال 1403 نسبت به ماه قبل 3/ 2 واحد درصد کاهش داشته و میزان 1/ 24 درصد افزایش را نشان می دهد.

شاخص های تولید و فروش دارو

 

بررسی شاخص قیمت رشته  فعالیتهای بورسی نشان می دهد؛ در تیرماه سال 1403 رشته فعالیتهای سیمان و لاستیک و پلاستیک بالاترین نرخ رشد ماهیانه و رشته فعالیتهای «شیمیایی به جز دارو» و «کک» و پالایش بالاترین نرخ رشد نقطه به نقطه را تجربه کرده اند.

 

شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی از اطلاعات ماهیانه 322 شرکت بورسی  استخراج می شود و با توجه به اینکه این شاخص با شاخص تولید صنعتی بانک مرکزی و مرکز آمار هم حرکتی مناسب دارد، با دقت زیادی می تواند تحولات بخش صنعت و معدن کشور را به صورت ماهیانه رصد کند. در این گزارش، تغییرات شاخصهای تولید، فروش و قیمت شرکتهای صنعتی و معدنی پذیرفته شده در بورس و همچنین مهمترین رشته فعالیتهای آن در تیرماه سال 1403 مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نموار شاخص قیمت

 

تغییرات قیمت
 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.