بر اساس تفکر شهید دکتر بهشتی(ره) که اعتماد خوب است اما نظارت بهتر و به منظور تضمین توفیق و افزایش روزافزون اعتماد به عنوان یک مجموعه مردم نهاد در مبارزه با فساد بر لحظه لحظه این مراحل سه گانه فرایند مبارزه با فساد دولت ایشان نظارت داشته و گزارش دهی عمومی خواهیم داشت.

گروه اقتصاد و درآمد : دکتر حسن عابدی جعفری وزیر پیشین بازرگانی و استاد دانشگاه که سابقه دیرینه در عضویت در تشکل‌های ضد فساد و مطالعات مرتبط با سلامت اداری دارد، در یادداشتی روش‌های مبارزه با فساد را در دولت احتمالی مسعود پزشکیان تشریح کرد.

 

به گزارش جماران متن این یادداشت که در اختیار سایت جماران قرار گرفته است بدین شرح است:

 

خطاب به مردم رشید ایران 

از این بنده می پرسند که وضعیت "فساد ستیزی" در دولت آقای دکتر پزشکیان در صورت پیروزی در انتخابات چگونه خواهد بود؟ پاسخ بنده این است :

همه می دانیم که‌ مهم ترین، یا دست کم از مهم ترین چالش های پیش رویِ هر دولتی در شرایط فعلی کشور ما، چالش فساد است. که در سه مرحله ی: قبل، حین، و پس‌ از اجرا؛ اتفاق می افتد، و طبعا، مبارزه با این پدیده شوم هم باید در همین سه مرحله انجام شود.

• قبل(پیشگیری)، 

• حین (مراقبت و نظارت)،

• و پس از (برخورد) با فساد.

 

مقدمتا، تا آن جا که بنده می دانم، آقای دکتر پزشکیان، از بُنِ دندان، به وجود چنین چالش مهمی اذعان داشته و به مبارزه با آن، در هر سه مرحله، ایمان.

 

۱ _ مرحله اول، قبل از اجرا یا "پیشگیری"،  که مقدم بر "درمان" است، مستلزم موارد زیر است:

الف) قبولِ "قانون پذیری" یا "حاکمیت قانون"، یعنی پرهیز از"هرج و مرج"، که زیر بنایی ترین اصل در این مرحله است، دکتر پزشکیان به جد، خود را بر پایبندی به قانون و اجرای آن، چه قوانین داخلی باشد و چه "کنوانسیون بین المللی مبارزه با فساد"، صمیمانه متعهد می داند.

 

ب) انتخاب و انتصاب کارگزاران متخصصِ دست پاک (شایسته سالاری)، تضمین دیگری است که پیشگیری از فساد را ممکن می سازد، و دکتر پزشکیان خود متخصصی است شایسته و پاک زیست که جز به همکاران پاکدست اهل تخصص و شایسته رضایت نمی دهد.

 

ج) "شفافیت"، از دیگر ارکان پیشگیری از بروز فساد، شفاف سازی است، و دکتر پزشکیان از پیشگامان شفافیت و شفاف سازی در امور است.

 

۲_ مرحله دوم، "نظارت و مراقبت" بر اجرا است، و دکتر پزشکیان در این مرحله، هم بر "نظارت قانونی دولت و ارکان حاکمیت بر کارگزاران نظام"، و هم، به ویژه، بر "نظارت‌ سازمان یافته مردم بر دولت"، پافشاری می کند

 

۳ _ مرحله سوم، پس از وقوع است که به یقین، مهلک ترین آفت مقابله با فساد، همانا "سیاست زدگی" و "جناح گرایی" است : که اگر شخص فاسد از جناح ماست، بر کار شنیع او سرپوش گذاشته شود، و اگر از جناح مقابل است، اقدام او ابزاری می شود برای کوبیدن رقیب سیاسی. در واقع، این انحراف، به منزله‌ی تیر خلاص بر شقیقه فرایند مقابله با فساد به شمار می آید.

 

آقای دکتر پزشکیان نیک از این عارضه مهلک آگاه، و در تمام طول زندگی، بی امان با این خاصّه گرایی مبارزه کرده است. با این همه، می ماند نقش نهادهای مردمی فساد ستیز، مجموعه "تشکل های مردم نهاد مبارزه با فساد"

 

بر اساس تفکر شهید دکتر بهشتی(ره) که "اعتماد خوبست اما، نظارت بهتر"، و به منظور تضمین 'توفیق'، و افزایش روز افزون 'اعتماد'، به عنوان یک مجموعه‌ی مردم نهاد، بر لحظه لحظه ی این مراحل سه گانه فرایند "مبارزه با فساد" دولت ایشان نظارت داشته و گزارش دهی عمومی خواهند داشت.

 

وَالعاقِبةُ لِلمُتقّین...

ارادتمند همیشگی، 

حسن عابدی جعفری

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.