گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

اولویتهای دولت چهاردهم؛

سلامی، رئیس پیشین انجمن حسابداران: وضعیت اقتصادی خطرناکی داریم/ شعارهای برخی گروه‌ها در انتخابات نگران کننده است / برای حل مشکلات اقتصادی، به آرامش نیازمندیم / رقابت میان اعتدال و تندروی است / مقابله با تورم، مهم ترین اولویت دولت آینده

مقابله با تورم باید مهم‌ترین اولویت دولت آینده باشد. کشور در شرایط خطرناکی قرار گرفته. اکنون باید اعتدال را برقرار کنیم تا بتوانیم در آرامش، اقتصاد را سامان دهیم. باید در سیاست داخلی و روابط خارجی آرامش ایجاد کنیم و سپس در فضای آرام بتوانیم ارکان اقتصاد را سامان دهیم. انتخابی که اکنون وجود دارد، میان رادیکالیسم و اعتدال است و اگر مردم به این مسئله دقت نکنند و به سمت تندروی بیشتر حرکت کنیم، عواقبش برای کشور مطابق آنچه که تصور می شود نخواهد بود و بلکه پیامدهای شدیدتری خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت جامعه در لبه پرتگاه ایستاده است.

گروه اقتصاد و درآمد: رئیس پیشین انجمن حسابداران تاکید کرد: کشور در شرایط خطرناکی قرار گرفته و با توجه به آمارهای اقتصادی و چشم اندازها، باید گفت صحبت بر سر موجودیت آن است، اکنون باید اعتدال را برقرار کنیم تا بتوان در آرامش، مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد. با شرایطی مواجهیم که در آن، بحث اصلاح طلب و اصولگرا مطرح نیست، بلکه اختلاف میان اعتدالگرایان و تندروهاست. آنها که رای دادند تنها خواستند بگویند با تندروی مخالفند. می‌گویند تندروی و افراط گری، سرعت بخشیدن به مرگ بیمار است، در حالی که کشور ما در شرایط فعلی نیازمند آرامش است.

 

مقابله با تورم، مهم ترین اولویت دولت آینده

غلامرضا سلامی، کارشناس اقتصادی و رئیس پیشین انجمن حسابداران ایران، در گفت وگو با جماران ضمن تشریح اولویت هایی که دولت آینده باید در دستور کار قرار دهد، تورم بالا را یکی از مشکلات اساسی کشور خصوصا در چند سال اخیر دانست و خاطرنشان کرد: تخریبی که تورم در ارکان اقتصادی کشور ایجاد می‌کند، معادل تخریبی که دیگر مسائل اقتصادی صورت می‌دهند، نیست. تورم قدرت خرید مردم را کاهش داده و در عین حال به توان تولید کشور، ضربه زده و رشد اقتصادی را کم کرده است. علاوه بر آن باید آثار مخرب و گسترده اجتماعی این مسئله را نیز در نظر گرفت، همانطور که ما امروز در کشور شاهد آن هستیم.

 

 مقابله با تورم با حرف و وعده‌های توخالی امکان پذیر نیست

وی با تاکید بر اینکه مقابله با تورم باید مهم‌ترین اولویت دولت آینده باشد، ادامه داد: مقابله با تورم با حرف و وعده‌های توخالی امکان پذیر نیست ، بلکه اجرای این سیاست، نیازمند اجرای راهبردهایی است که بعضا هزینه‌هایی دارد و گاه این هزینه‌ دادن ها دشوار به نظر می رسند. همانطور که ما در تجربه‌ای که کشور آرژانتین داشت شاهد بودیم که چگونه این سختی را پشت سر گذاشتند و دولت جدید این کشور توانسته است تا حدودی بر تورم فائق آید. ترکیه نیز پس از سال‌ها مخالفت با افزایش نرخ بهره، شاهد افزایش نرخ تورم بود و اکنون که در سیاست خود اصلاحاتی انجام دادند و تورم مقداری کاهش پیدا کرده است. مسلما افزایش نرخ بهره، پدیده خوبی نیست و به اقتصاد لطمه زیادی می‌زند، اما در واقع ارزیابی مقامات آرژانتین این بود که داروی تلخی است که باید خورده شود.

کشور در شرایط خطرناکی قرار گرفته

اکنون بحث اصلاح طلب و اصولگرا مطرح نیست، بلکه اختلاف میان اعتدالگرایان و تندروهاست

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ با توجه به آمارهای اقتصادی و چشم اندازها، کشور در شرایط خطرناکی قرار گرفته است، اکنون باید اعتدال را برقرار کنیم تا بتوان در آرامش، مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد. با شرایطی مواجهیم که در آن، بحث اصلاح طلب و اصولگرا مطرح نیست، بلکه اختلاف میان اعتدالگرایان و تندروهاست. آنها که رای دادند تنها خواستند بگویند با تندروی مخالفند. در واقع، می‌گویند تندروی و افراط گری، سرعت بخشیدن به مرگ بیمار است، در حالی که کشور ما در شرایط فعلی نیازمند آرامش است.

 

برای ساماندهی اقتصاد، باید در سیاست داخلی و روابط خارجی آرامش ایجاد کنیم

سلامی ابراز عقیده کرد: باید در سیاست داخلی و روابط خارجی آرامش ایجاد کنیم و سپس در فضای آرام بتوانیم ارکان اقتصاد را سامان دهیم. انتخابی که اکنون وجود دارد، میان رادیکالیسم و اعتدال است و اگر مردم به این مسئله دقت نکنند و به سمت تندروی بیشتر حرکت کنیم، عواقبش برای کشور مطابق آنچه که تصور می شود نخواهد بود و بلکه پیامدهای شدیدتری خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت جامعه در لبه پرتگاه ایستاده است. تمام آمارها نشان می‌دهد که ما به لحاظ اقتصادی وضعیت خطرناکی داریم و در این شرایط، برخی شعارها و سیاست‌هایی که برخی گروه‌ها در جریان این انتخابات دنبال می‌کنند نگران کننده است.

 

تندروها در کشور اقلیتند

چهره‌های شاخص اصولگرایی هم از اعتدال حمایت می‌کنند

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نتایج مرحله اول در انتخابات نشان داد که کل جمعیت افراط گرایان بیش از ۱۵ درصد جمعیت نیستند و آنها یک اقلیت در کشورند، ادامه داد: اکثریت مردم آنها که رای ندادند و ۸۰ درصد از کسانی که رای ندادند، خواهان براندازی نیستند، آنها تنها می‌خواهند از این وضع بیرون بیایند. اگر ۸۰ درصد ۶۰ درصدی که رای ندادند را به جریان اعتدال اضافه کنید، خواهید دید چه اکثریتی تحت تاثیر تندروی گروه مخالف قرار گرفته است. این گروه تندرو هم اصلا با اصولگرایان سنتی نسبتی ندارند، چهره‌های شاخص اصولگرایی هم از اعتدال حمایت می‌کنند و نه از تندروی.

 

با تندروی نمی‌توان به جامعه آرامش داد

اگر در مرحله اول رای ندادید، پیامتان را به حکومت رسانده‌اید

زمان حرکت به سمت حاکم کردن اعتدال در کشور است

سلامی با تاکید بر اینکه با تندروی نمی‌توان به جامعه آرامش داد و تندروی بیماری‌های جامعه را مرگبارتر می‌کند، تصریح کرد: باید به مردم گفت کشور در مرحله خطرناکی قرار گرفته، اگر در مرحله اول رای ندادید، پیامتان را به حکومت رسانده‌اید و نشان دادید که از وضع موجود راضی نیستید. اکنون زمان حرکت به سمت حاکم کردن اعتدال در کشور است تا بتوان به سمت اهداف بعدی که بهبود وضع موجود است، حرکت کرد. در این شرایط است که می توانیم امکان تحقق آن را بیشتر کنیم. اگر این مسیر را نرویم، راه را برای بهبود اوضاع بسته‌ایم و اوضاع از آنچه که هست بدتر خواهد شد.

 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.