قیمت بنزین در سال 1404 مشخص شد/ منظور پزشکیان چه بود؟

رضا سپه‌وند عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید که افزایش قیمت بنزین در سال آینده نداریم و او توضیحی هم در رابطه با اظهارنظر اخیر رئیس جمهور پزشکیان داده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ یک عضو کمیسیون انرژی گفت: ما شبکه‌ گسترده‌ای از انتقال گاز در کل کشور به ویژه روستاها داریم که هدر رفت و نشت گاز در این شبکه بسیار بالا است. بنابراین ناترازی دائم در حال افزایش است و ما باید مدیریت روی مصرف سوخت‌مان داشته باشیم تا بتوانیم بخشی از ناترازی‌ها را کاهش دهیم.

رضا سپه‌وند در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره برخی صحبت‌های مسئولان در خصوص قیمت تمام شده بنزین که موجب ایجاد نگرانی درباره احتمال افزایش قیمت‌ها شده است، گفت: خیر، افزایش قیمت بنزین در سال آینده نداریم، منظور آقای پزشکیان این بود که قیمت تمام شده بنزین بسیار بالا است و گفتند فقط هزینه حمل و نقل آن ۸ هزار تومان تمام شده است. 

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: منظور این است که ما بهینه‌سازی مصرف سوخت و بنزین داشته باشیم؛ چراکه بی‌رویه بنزین مصرف می‌کنیم به طوری که در حال حاضر مجبور شده‌ایم بنزین وارد کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان یکی از نمایندگان مجلس به دولت‌ می‌گویم قبل از هر اقدامی، اول بروید جلوی قاچاق سوخت را بگیرید. سپس سازند‌های خودرو را مجبور کنید که خودروهای کم‌مصرف تولید کنند و بعد اجازه دهید بازار خودرو رقابتی شود، یعنی باید واردات خودرو را توسط بخش خصوصی داشته باشیم، گرچه به سیستم بانکی کشور فشار می‌آید زیرا برای این اتفاق باید تامین ارز داشته باشیم اما چاره‌ای جز این نداریم و بعد در آخر تمامی این کارها که انجام شد، دولت می‌تواند به این فکر کند که قیمت بنزین را افزایش دهد.

سپه‌وند درباره این‌که هر سال با شروع فصل سرما بحث کمبود گاز در کشور مطرح می‌شود؛ آیا کمیسیون انرژی  در این خصوص با وزیر نفت و یا مدیران شرکت گاز نشستی داشته است، بیان کرد: چندین جلسه در این خصوص داشته‌ایم، جلسه‌ای هم با مدیرعامل شرکت گاز و شرکت ملی نفت و زیرمجموعه‌های این شرکت‌ها داشتیم و گزارشی در خصوص ناترازی‌ها ارائه دادند و ان‌شاالله با مدیریتی که در نظر دارند البته با شرط و شروطی که مصرف گاز در نیروگاه‌ها و در بخش صنعت مدیریت شود، مشکلی نخواهیم داشت، چراکه ناچار هستیم مدیریت داشته باشیم اما مشکل خاصی پیدا نخواهیم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی‌ها تاکید کرد: فشار مخازن در پارس جنوبی کاهش پیدا کرده و استخراج گاز سخت‌تر شده است و یکسری از منابع مشکل پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر مصرف بی‌رویه افزایش پیدا کرده است، ما شبکه‌ گسترده‌ای از انتقال گاز در کل کشور به ویژه روستاها داریم که هدر رفت و نشت گاز  در این شبکه بسیار بالا است. بنابراین ناترازی دائم در حال افزایش است و ما باید مدیریت روی مصرف سوخت‌مان داشته باشیم تا بتوانیم بخشی از ناترازی‌ها را کاهش دهیم.

دیدگاه تان را بنویسید