نکته حیاتی در مورد چک بانکی/ چک برگشتی تا چند سال اعتبار دارد؟

با توجه به اینکه چک به‌عنوان نوعی سند تجاری است، مشمول مرور زمان می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در صورتی که در مدت اعتبار چک برگشتی، پیگیری چک برگشتی انجام نشود، دیگر از لحاظ کیفری قابل رسیدگی نخواهد بود و تنها می‌توان آن را در دادگاه حقوقی مطرح کرد.

 بنکر نوشت: با توجه به اینکه چک به‌عنوان نوعی سند تجاری است، مشمول مرور زمان می‌شود.

اگر چک برگشت خورد اما پیگیری توسط دارنده چک انجام نشد، بعد از ۵ سال از تاریخ صدور دادخواست، دیگر در مراجع قانونی قابل بررسی نخواهد بود.

البته پس از ۵ سال می‌توان چک را نقد کرد و وجه آن را دریافت کرد، اما تضمین قانونی برای وصول آن وجود نخواهد داشت.

به طور کلی، در پاسخ به سوال اعتبار چک برگشتی چند سال است باید گفت که چک همواره قابل مطالبه است و تاریخ باطل شدن مشخصی ندارد.

اما تضمینات قانونی و پیگرد آن مدت‌زمان معینی دارد. با تصویب قانون جدید در سال ۱۳۹۷، همه‌ی چک‌ها محدود به یک دوره‌ی سه ساله تاریخ انقضا شدند.

به این معناست که فرد می‌تواند چک را برای سه سال آینده صادر کند و تاریخ بعد از این مدت قابل ثبت در سیستم صیاد نیست. اما این قانون شامل اعتبار چک برگشتی قدیمی نمی‌شود.

چک بعد از چه مدتی باطل می شود؟

توجه نمایید که چیزی به نام ابطال چک وجود ندارد؛ و چک به عنوان یک سند تجاری، همواره قابل وصول است و تنها برای پیگرد قانونی آن مهلتی مشخصی تعیین شده است.

به عبارت دیگر، دریافتیم که سوال چک برگشتی تا کی اعتبار دارد مفهومی ندارد و چک دارای اعتبار نامحدود است و هرگز اعتبار خودش را از دست نمی‌دهد و باطل نمی‌شود.

در صورتی که اقدام قانونی برای وصول مبلغ چک در زمان مشخص انجام نشود، قانون هیچ ضمانتی برای اجرای چک و وصول مبلغ آن نخواهد داشت.

تنها زمانی که موجودی حساب فرد صادرکننده چک کامل شود، می‌توان مبلغ چک را دریافت کرد.

دیدگاه تان را بنویسید