به گزارش ایرنا،'قدرت الله نوروزی' روز سه شنبه در آیین 'روز درختکاری' در بوستان کوهستانی اشراق(کوه نخودی) اصفهان افزود: کوه نخودی در شرق اصفهان مانند دیواری قوی در مقابل تهدیدهای زیست محیطی و ورود ریزگردها به درون این شهر قرار دارد.
وی اضافه کرد: با بهره برداری از مرحله (فاز) سوم کوه نخودی، این محل به مکانی تفریحی مانند کوه صُفه و حتی بهتر از آن تبدیل خواهد شد و آینده ای روشن برای آن ترسیم شده است.
وی گفت: شهروندان با کاشت درخت، مدیران با سیاستگذاری شیوه آبیاری صحیح و کاشت گونه های گیاهی مقاوم در مقابل کم آبی و استفاده از فضای سبز می توانند به طبیعت و بشر کمک کنند.
نوروزی یادآور شد: دلیل انتخاب بوستان اشراق(کوه نخودی) برای درختکاری نمادین امسال این است که شهر اصفهان از سمت شرق با ریزگردها مواجه است و این منطقه، منطقه بحران و تهدید اصفهان به شمار می آید.
نوروزی افزود: برای این منطقه کاشت 10 هزار اصله نهال در چند مرحله هدفگذاری شده است.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در این مراسم گفت: اولویت درختکاری در اصفهان با توجه به خشکسالی حاکم و شرایط اقلیمی منطقه، کاشت گونه های گیاهی مقاوم در مقابل کم آبی است و امروز با سیاست های حاکم بدنبال توسعه فضای سبز و درختکاری بشرط کاهش مصرف آب و حفظ حیات درختان قدیمی هستیم.
'فروغ مرتضایی نژاد' در باره تامین منابع آب مورد نیاز برای کاشت و افزایش درختان ثمربخش گفت: درصدد کاهش مصرف آب و استفاده از پساب فاضلاب هستیم و راهکارهای تخصصی در این زمینه در دست بررسی است.
وی افزود: برای اجرای اصول'خشک منظر سازی' و با توجه به کمبود آب و شرایط اقلیمی اصفهان، هیچ گیاهی ا نیاز آبی زیاد در طرح های توسعه فضای سبز اصفهان، کاشت نخواهد شد.
زری اسکیپ با نام لاتین“Xeriscaping” یا منظر سازی کم آب(خشک منظرسازی) به هنر طراحی فضای سبز با استفاده از گیاهانی که به آب بسیار کم نیاز دارند، گفته می شود.
این روش رویکردی متداول در سطح جهان است که در مواجهه با اقلیم هایی گرم و خشک بکار گرفته می شود.
در واقع 'زری اسکیپ' شیوه طراحی باغ و منظر نیست، بلکه یک مفهوم برای ذخیره سازی آب است.
به گزارش ایرنا، شعار هفته درختکاری امسال 'حفظ درخت، تداوم حیات' و رویکرد آن کاشت نهال گونه های مقاوم به کم آبی و سازگار با شرایط اقلیمی است.
در مراسم امروز با حضور خانواده شهدای شهرداری، مدیران شهری و فعالان محیط زیستی 55 نهال به یاد 55 شهید از خانواده شهدای شهرداری کاشته شد و این نهال ها از هفت گونه مقاوم به کم آبی (ورس کوهی، جونی پروس، بنه یا پسته وحشی، بلوط زاگراس، سرو نقره ای، کاج و داغداغان) انتخاب شده اند.
پارک کوهستانی نخودی در منطقه شرق اصفهان و در مجاورت شهربازی رویاها واقع شده و قرار است مانند کوه صفه بعنوان قطب گردگری اصفهان در اختیار شهروندان قرار گیرد.
وسعت پارک شرق اصفهان 300 هکتار است و در محله اول، طراحی برای پنج هکتار آن انجام و از نیمه دوم سال گذشته فعالیت ها برای احداث مرحله اول آن آغاز شده است.
بر اساس آمار سال گذشته؛ 2 میلیون و 600 هزار اصله درخت در کلانشهر اصفهان وجود دارد که از این میزان یکهزار و 200 هکتار در منطقه 'ناژوان' واقع است.
210 هکتار از رقم مزبور در اختیار شهرداری و مابقی در دست اشخاص است این در حالیست که 750 هکتار عرصه فضای سبز در شرق و یکهزار هکتار در کمربند فضای سبز شهر اصفهان قرار دارد.
در ایران، روزهای 15 تا 22 اسفند بعنوان “هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده که نخستین روز این هفته یعنی 15 اسفند 'روز ‌درختکاری' است.
ت/6027/7153
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.