به گزارش ایرنا، یلدا طولانی ترین شب سال و یکی از کهن ‌ترین جشن‌ های ایرانی است و ایرانیان در این شب با زنده داری، خواندن غزل حافظ و یادآوری حماسه های فردوسی در شاهنامه، برای استقبال از روزهای سرد زمستان و بدرقه خزان پاییزی دور هم می نشینند و این سنت زیبا را گرامی می دارند.
در این شب، ایرانیان میوه سربسته حرف هایشان را رو به روی هم می گسترانند تا طعم گرمی دوستی و محبت را به کام زمستان بچشانند.
آری در شب یلدا با در کنار هم بودن، هر چه تاریکی، سرما و خستگی است، تا سحر از وجودمان رخت برمی بندد.
یلدا، پاسداشت فرهنگ و سنت های خوب ایرانی است، فرهنگ خوب میهمانوازی است ، شب در کنار هم بودن و به فردای روشن چشم داشتن و قصه گفتن از دیروزی که رفته است و می ‌تواند چراغ راه فردای ما باشد.
از گذشته واژه یلدا به معنای زایش و تولد بوده و ایرانیان باستان نیز بر این باور بودند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید روزها بلندتر می‌شود و تابش نور ایزدی افزایش می‌یابد و به این ترتیب تا آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر و خورشیدی نامیدند و به این دلیل دهمین ماه سال، دی نام گرفت.
شب یلدا همچون رسوم کهن برای خود راه و رسم ویژه‌ای دارد از وجود انواع خوراکی‌ها و تنقلات متنوع از جمله میوه، آجیل و شیرینی گرفته تا فال و سرودن غزل های زیبای حافظ.
آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص که شامل کشمش، گردو، بادام، قیسی، برگه زردآلو یا برگه گلابی، جوزقند و انجیر و خرما و میوه های گوناگون ویژه شب یلدا مانند انار، هندوانه، سیب، گلابی انباری (سیبری) است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.
در استان اصفهان نیز از قدیم الایام آیین های ویژه ای وجود داشته که کم و بیش هم هنوز ادامه دارد.
به باور اصفهانی های قدیم، زمستان به دو بخش چله و چله کوچک تقسیم می شد که موعد چله از اول دی تا‎ بهمن و “چله کوچک” از 10 تا 30 بهمن است.
آیین برگزاری شب چله در اصفهان به دو نام چله زری (ماده) و عمو چله (نر) تقسیم می شود زیرا از گذشته تاکنون همه موجودات و اشیاء را بر اساس جنس مذکر و مونث تقسیم می کردند.
اصفهانی ها دو شب را به عنوان شب چله برپا می کردند و آیین های مخصوص این شب را به جا می آوردند.
آیین شب چله در شهر اصفهان خانوادگی برگزار می شود و خانواده های اصفهانی با پهن کردن سفره ای با عنوان سفره شب چله، این شب را گرامی می دارند.
هندوانه به عنوان نمادی کروی که بیرونش سبز و درونش قرمز است و سمبل خورشید محسوب می شود به عنوان مهمترین میوه بر سر سفره چله قرار می گیرد.
از دیگر بخش های این آیین در اصفهان، پهن کردن تمام البسه و رختخواب در هوای آزاد و در مقابل خورشید با هدف خوش آمدگویی به عمو چله و چله زری بوده است.
در شب چله در اصفهان مانند سایر نقاط ایران، افراد فامیل به خانهٔ بزرگترها بخصوص پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها می روند و دور هم جمع می شوند.
بزرگترها هم با آغوش گرم از بچه ها و نوه هایشان با آجیل و میوه پذیرایی می کنند و گاه تا صبح شاهنامه می خوانند و فال حافظ می گیرند و خاطره نقل می کنند.
در شب یلدا، تازه دامادها نیز با هدیه یا خوانچه تزئین شده یا همان شب یلدایی به خانه عروس می روند و این شب را جشن می گیرند.
کماکان در بسیاری از شهرهای سردسیر استان اصفهان شامل دهاقان، سمیرم، فریدونشهر و داران در شب یلدا، کوچک ترها با حضور در پای کرسی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از نفس گرم و گرمای وجود آنها یلدایی گرمابخش را تجربه می کنند.
بر این اساس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای شب یلدا ویژه برنامه هایی در چند مرکز خود تدارک دیده است.
گذر فرهنگی چهارباغ روز پنجشنبه و همزمان با شب یلدا میزبان ویژه‌برنامه این شب با عنوان «شب عاشقان بی دل» است، شاهنامه ‌خوانی،حافظ خوانی، خاطره گویی، برپایی غرفه ویژه کودکان و اجرای برنامه‌های متنوع از جمله بخش‌های ویژه این برنامه اعلام شده است.
جزیره بازی هم برای یلدا برنامه ویژه‌ای شامل اجرای نمایش عروسکی صندوقچه بازی به همراه ارائه بازی‌های تفریحی ویژه کودک و خانواده و همچنین ویژه ‌برنامه 'یلدای کودکی' را تدارک دیده است.
خانه کودک هم در 2 روز متوالی میزبان ویژه‌ برنامه یلدا با عنوان 'خاطرات رنگی‌رنگی' خواهد بود که در قالب برگزاری یک ورک شاپ کودکانه ویژه شب یلدا همراه با قصه‌خوانی و نقاشی روی ظروف از سوی کانون نقاشان خانه کودک برنامه ریزی شده است.
یک ویژه‌ برنامه خانوادگی هم به همت بانوسرای آفتاب برای روز چهارشنبه تحت عنوان 'یک مادر، یک یلدا' تدارک دیده شده که با حضور علی‌ اصغر سوادکوهی در این برنامه هویت یلدای ایرانی و شاد بررسی می ‌شود و گروه نمایش رادیویی فرهنگ شعبانی با محوریت یلدا در قالب طنز به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
گ/6994 / 2093 **خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.