به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نوید حاج‌بابایی با اشاره به اینکه استان اصفهان در حوزه کم بارشی رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: این مقایسه از سال زراعی سال گذشته تاکنون برآورد شده است و در این زمینه استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، یزد و خراسان شمالی استان‌های نخست در حوزه کم بارشی هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت بارش استان در سال جاری نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد، افزود: میانگین میزان افزایش بارش‌ها در پنج ماهه استان اصفهان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۱.۲ درصدی روبرو بوده‌ایم.

معاون توسعه پیش‌بینی وتحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه میزان وزنی بارش‌ها ۱۳۸ میلی‌متر بوده است، ابراز داشت: این میزان نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد کاهش داشته است و این در حالی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش خوبی روبرو بوده است.

وی در خصوص میزان بارش‌ها در سرچشمه‌های کوهرنگ نیز گفت: در این منطقه نیز با افزایش ۱۰ درصدی بارش‌ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده‌ایم و شرایط حاکی از شرایط نرمالی این منطقه در حوزه بارش‌ها در بلند مدت است.

حاج‌بابایی با اشاره به اینکه شهرستان‌های نجف‌آباد، اصفهان، کبوترآباد، کاشان و دیگر شهرستان‌های استان اصفهان نسبت به بلند مدت با کاهش چشم‌گیر بارش‌ها روبرو هستیم، افزود: این در حالی است که در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان، چادگان و داران با افزایش بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده‌اند.

میانگین دمای هوای استان اصفهان با کاهش ۰.۲ درصدی روبرو است

وی در ادامه در خصوص وضعیت دمایی استان اصفهان و مقایسه این پدیده طی امسال و سال گذشته، گفت: باید توجه داشته باشیم که میانگین دمای استان اصفهان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۰.۲ درجه کاهش روبرو بود و این در حالی است که در شهرستان‌های نطنز، سمیرم، ورزنه و نجف‌ اباد با کاهش ۰.۵ درجه‌ای دما در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده‌ایم.

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه وقوع خشکسالی بسیار شدید در شهرستان‌های اصفهان، شهرضا، مبارکه، نجف‌آباد، کاشان، نایین، شاهین شهر و میمه، گلپایگان، تیران و کرون بر اساس برآوردهای هفت ساله مشاهده می‌شود، گفت:می‌توان گفت که در حال حاضر ۱۱ درصد از مناطق استان اصفهان با خشکسالی خفیف، ۴۸ درصد با خشکسالی متوسط، ۳۰ درصد با خشکسالی شدید، و شش درصد با خشکسالی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: همچنین ۹۴ درصد از جمعیت استان اصفهان با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند که ۳۴ درصد از این جمعیت با خشکسالی شدید و دو درصد با خشکسالی بسیار شدید درگیر هستند.

حاج‌بابایی با تاکید بر اینکه خشکسالی طی ۱۷ سال گذشته بر استان اصفهان حکومت می‌کند، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که بیشترین خشکسالی‌ها در مناطق پرجمعیت اتفاق افتاده است.

بارش‌های پاییزی امسال تاخیر ندارد

وی درخصوص پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها در استان اصفهان در سال جاری نیز گفت: در سال جاری برخلاف سال گذشته در بارش‌های پاییزی تاخیری را شاهد نخواهیم بود و از نیمه دوم آبان ماه بارش‌ها آغاز خواهد شد.

معاون توسعه پیش‌بینی وتحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بارش باران در سال جاری در سرچشمه‌های رودخانه زاینده رود نیز شرایط مناسبی را خواهد داشت، تصریح کرد: البته یادآور می ‌شویم که این بارش‌ها جبران کننده کمبود منابع آبی نخواهد بود.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 716183
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.